هشدار جدی دولت به «۹ دی»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: علی جنتی صبح امروز در مراسمی که با عنوان “روزی برای خبرنگار” و با حضور جمعی از خبرنگاران در تالار وحدت برگزار شد، گفت: رسانه با سرعت شگفت‌انگیزی که با تحولات ایجاد شده سبک زندگی بشر را دچار تحول کرده و اگر ما نسبت خود را با رسانه درست مشخص نکنیم با افراط یا تفریط مواجه خواهیم شد یا با هویت ملی و دینی خودمان بیگانه می‌شویم و آنچه را که دیگران دیکته می‌کنند را می‌پذیریم یا با تعصب کور اطلاعات را قطع می‌کنیم و مضمهل می‌شویم؛ هر دو روش امروز جواب نمی‌دهد و آنچه که ما دنبال می‌کنیم اعتدال است.

وی در ادامه افزود: الگوهای سنتی دیگر پاسخ نمی‌دهد و اگر تا چند دهه گذشته ارتباط ملت‌ها از طریق دولت‌ها بود امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی و قدرت‌های غیر رسمی صورت می‌گیرد.

وزیر ارشاد افزود: در این جنگ نرم باید از قدرت نرم بهره ببریم و یکی از مؤلفه‌های جنگ نرم رسانه است و امروز دیپلماسی رسانه‌ای در جهان اهمیت ویژه‌ای دارد.

جنتی تاکید کرد: چهره‌ای که در یک دهه گذشته از ما در جهان نشان داده‌اند را از طریق رسانه باید تغییر دهیم.

وی بیان داشت: در این فضا باید تولید کننده باشیم و نه مصرف کننده و کسانی غالب می‌شوند که به اقتضاعات روز آشنا باشند و دیگر تخریب‌های سنتی منسوخ شده است.

وزیر ارشاد افزود: نکته بعدی اینکه همه تجربیات نشان داده است خفقان مطبوعات با استبدادی بودن حکومت‌ها رابطه مستقیم دارد ما معتقدیم که یکی از شعارهای اساسی جمهوری اسلامی آزادی بوده و در قانون اساسی بر تنوع رسانه و آزادی بیان تاکید شده است و این دولت تلاش می‌کند تا بتواند این بخش قانونی اساسی را به درستی انجام دهد.

جنتی در ادامه به مسائل رفاهی و معیشتی خبرنگاران نیز اشاره و تصریح کرد: وزارت ارشاد تلاش دارد امنیت شغلی بیشتری برای اصحاب رسانه ایجاد کند.

وی افزود: معتقدیم به جای شعارهای مرسوم و تقدیم هدایای توپولیستی باید به رفع چالش‌های خبرنگاران بپردازیم دولت باید از رسانه‌داری فاصله بگیرد و مبنای ما این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم.

وزیر ارشاد یادآور شد: در این دو سال سه هزار مجوز داده شده در حالی که تبلیغ می‌کردند که این دولت به مخالفان مجوز نمی‌دهد ولی به تدریج مشخص شد برای دولت موافق و مخالف زیاد فرقی نمی‌کند البته با هتاکان برخورد صورت می‌گیرد.

جنتی تاکید کرد: جای برخی مسائل چالش‌برانگیز در رسانه‌های عمومی نیست بلکه در فضاهای تخصصی علمی و دانشگاهی باید به آنها پرداخته شود.

وی در ادامه گفت: هفته‌نامه ۹ دی تیترهای خنده‌دار علیه مذاکرات هسته‌ای می‌زند.

وزیر ارشاد گفت: به دلیل تکرار تخلفات نشریه ۹ دی اگر یک بار دیگر از این نشریه تخلفی مشاهده شود توقیف نخواهد شد بلکه لغو مجوز می‌شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.