عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس: “زنجانی” بازی در آورده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هفته نامه امید جوان در گزارشی نوشت: پرونده بابک زنجانی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رفت که قاضی صلواتی به آن رسیدگی خواهدکرد. گفته می شود مهمترین عنوان اتهامی در این پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

با توجه به این که حجم پرونده نزدیک به ۲۰۰جلد است بر این اساس باید گفت که تعیین وقت برای آن حداقل زودتر از دو ماه نخواهدبود. در حال حاضر رسول کوهپایه زاده اصفهانی وکالت بابک زنجانی را برعهده دارد اما امکان دارد در روند رسیدگی به پرونده، وکلای دیگری هم اضافه شوند.

کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی هفته گذشته اعلام کرد که قوه قضاییه با ملاقات تعدادی از نمایندگان مجلس با این متهم نفتی موافقت کرده است. برخی این دیدار را چنین ارزیابی کردند که وکلای ملت قصد دارند بابک زنجانی را راضی به همکاری با دولت کنند. در این میان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: بابک زنجانی چک ۴ هزار میلیاردی به دولت داده است، اما دولت آن را رسانه ای نکرده است.

پیش از این سخنگوی دولت و وزارت نفت از تسویه نشدن طلب هایشان گله کرده بودند به گونه ای که بیژن نامدار زنگنه خاطرنشان کرد: ارزش دارایی های بابک زنجانی به حدی نیست که بدهی هایشان را تسویه کند با این حال آن طور که عضو کمیسیون انرژی مجلس صحبت از تحویل برخی دارایی ها و بدهی های زنجانی کرده مشخص نیست که آیا وزارت نفت هم سهمی از این میان برده است یا خیر؟

درباره آخرین وضعیت پرونده این متهم نفتی با امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی انجام داده ایم:

این که گفته می شود بابک زنجانی چک ۴ هزار میلیاردی به دولت داده است چقدر صحت دارد؟
سال گذشته ادعایی در این باره مطرح شد اما بررسی ها مشخص نکرد چنین چکی وجود دارد یا خیر.

بر این اساس باید گفت بابک زنجانی کماکان با دولت همکاری نمی کند؟
او به هیچ وجه اهل همکاری نیست و ظاهرا با اقداماتی که انجام می دهد می خواهد دیگران را سر کار بگذارد، بابک زنجانی اگر می خواست اموال را بازگرداند، رسیدگی به پرونده این قدر طولانی نمی شد.

آن طور که وکیل بابک زنجانی گفته است براساس کیفرخواست تنظیم شده اتهام بابک زنجانی اخلال در نظام اقتصادی کشور است. این اتهام را چگونه تحلیل و تفسیر می کنید؟
دو ماه پیش آقای اژه ای معاون اول قوه قضاییه فرمودند که پرونده به شعبه کیفری رفته است. قوه قضاییه بر این باور است که حکم بابک زنجانی محاربه نیست، اما سوال ما این است که چرا حکم مه آفرید محاربه بود اما مال زنجانی نیست؟ او هم اقداماتی شبیه بابک زنجانی انجام داده بود و اعدام شد. حرف ما این است که روال قضایی بابک زنجانی خیلی کند انجام می شود، در حالی که پرونده، پرونده ویژه ای است که دارد مشمول مرور زمان می شود.

گفته شده است در ملاقاتی که شما و دوستان تان در مردادماه با بابک زنجانی دارید قصدتان این است که او را راضی به همکاری با دولت کنید. چنین ادعایی درست است؟
اگر قوه قضاییه نتوانسته باشد بابک زنجانی را راضی به همکاری با دولت کند، قطعا ما هم نمی توانیم چنین کاری را انجام دهیم، من بارها گفته ام که این متهم نفتی ویترین است، کسانی که پشت این پرونده قرار دارند هم بایستی محاکمه شوند. بابک زنجانی دارد بازی در می آورد، قطعا با کسی که بازی می کند، نمی توان صحبت از همکاری کرد.

بررسی پرونده در دادگاه انقلاب چه مفهومی دارد؟
پرونده هایی که به دادگاه انقلاب می روند، معمولا با رسیدگی های ویژه همراه هستند. ان شاءالله که در پرونده گام های مثبت برداشته شود.

پرونده ای که به دادگاه انقلاب می رود غیر از اتهام اقتصادی موضوعات امنیتی هم دارد؟
بله دارد به هرحال گفته شده که بابک زنجانی ارتباطی با خارج داشته است و هزاران اتهام دیگر هم مطرح است اما یک نکته را باید توجه داشت و آن این که این پرونده صرفا با محاکمه بابک زنجانی به سرانجام نمی رسد. من می گویم آنهایی که امثال بابک زنجانی ها را می سازند بایستی مشخص شوند.

آقای وزیر دادگستری گفته است اعدام بابک زنجانی برای ما پول نمی شود. در این‌باره چه نظری دارید؟
اگر رسیدگی به پرونده منجر به صدور حکم اعدام شود، بابک زنجانی باید اعدام شود. حال می خواهد این پرونده برای دولت پول بشود یا نشود. ما می خواهیم قانون درباره این متهم نفتی اعمال شود. تصور من این است که رسیدگی دقیق به پرونده منجر به شناسایی رانت سازان خواهدشد.

اخیرا برخی از رسانه ها بحث بابک زنجانی دوم و سوم را مطرح کرده اند، چنین افرادی وجود خارجی دارند؟
در این باره شایعه های و شائبه هایی وجود دارد. ما هم به شدت پیگیر هستیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم.

پس شایعه و شائبه است؟
نه، یک سری صحبت هایی هست که بررسی می خواهد، درواقع گفته می شود که این افراد پول دولت را به خزانه واریز نکرده اند و برخی هم می گویند که واریز کرده اند.

پولی که از آن صحبت می کنید درباره نفت است؟
بله.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.