آثارتاریخی ایذه ۴۱ سال دیگر ثبت‌جهانی می‌شود

عصر جنوب : قائم‌ مقام سازمان میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه هر سال یک اثر ایران ثبت جهانی می‌شود و ایران ۴۰ اثر در نوبت دارد گفت: آثار تاریخی ایذه ۴۱ سال دیگر ثبت جهانی می‌شود.

فردین بیگدلی امروز اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های گردشگری در این شهرستان و توجه به زیر ساخت‌ها، در آینده باید به بحث اشتغال‌آفرینی امیدوار بود و در ایذه باید کارهای بزرگتری را با برنامه‌ریزی انجام داد.

وی، با بیان اینکه سفرهای مسئولان این اداره به شهرستان ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: هیچ کسی در این نهاد دوست ندارد که پتانسیل‌های ایذه نادیده گرفته شود و این شهرستان همواره مورد توجه ما بوده است.

قائم مقام میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: هدف مدیرکل، توجه به مشکلات موجود و پیشرفت گردشگری در شهرستان بوده است.

وی در ادامه در خصوص مشکلات موجود عنوان کرد: چندین کارگروه در شهرستان تشکیل شده‌ و در حال فعالیت هستند و مشکلات موجود در این حوزه باید از این طریق به گوش مسئولین شهرستان رسانده شود.

بیگدلی ادامه داد: تمام ارگان‌های سطح شهرستان باید دست در دست هم داده و اقدام برای برطرف کردن کاستی‌ها، زمینه‌سازی شود و از بی‌مهری‌های برخی اداره‌ها شهرستان به عدم همکاری با اداره میراث فرهنگی گلایه‌مند بود.

*احداث موزه مردم‌شناسی

این مسئول در خصوص ایجاد موزه در شهرستان عنوان کرد: مسئله ساخت موزه در شهرستان با همکاری و اختصاص ساختمان مربوط به این بخش توسط مسئولان شهرستان میسر می‌شود و کوشک نورآباد بهترین منطقه برای احداث موزه مردم‌شناسی است.

وی در خصوص روند بازگردانی آثار کشف شده در ایذه و ساخت موزه مربوط به نگهداری این اشیا نکاتی را یادآور شد و افزود: این مسئله باید توسط مسئولان شهرستان در استانداری مطرح و توسط شورای تامین استان بررسی شود و بعد از ارسال این موضوع به مقاطع بالاتر کشوری، ابتدا مجوز ساخت پاسگاه برای حفاظت از موزه و بعد برای ساخت موزه اقدام شود.

بیگدلی در‌ خصوص حفاری‌های غیر مجاز خاطرنشان کرد: با تعامل و توجه بیشتر بین انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و مسئولان شهرستان و تشکیل انجمن‌های روستایی دوستدار محیط زیست، با توجه به پراکنده بودن این میراث در مناطق مختلف، امر حفاری‌های غیرمجاز کاهش پیدا خواهد کرد.

قائم مقام میراث فرهنگی خوزستان  در گفت و گو با فارس همچنین، نبود اسلحه، دستبند، سلاح‌های محافظتی و از همه مهم‌تر، نیروهای متخصص برای استفاده از این ابزار را از مشکلات مهم نگهداری و مراقبت از میراث در نقاط مختلف از جمله کوهستان و جاهای متروکه خواند و همکاری بیشتر برای تجهیز این اداره‌ها از طرف مسئولان مرتبط را خواستار شد.

این مسئول در خصوص ثبت جهانی آثار ایذه نیز اظهار کرد: متاسفانه در این بخش، یونسکو هر سال یک اثر از آثار ملی را ثبت می‌کند و هم اینک ۴۰ اثر از ایران برای ثبت جهانی در نوبت است.

به گفته وی، به پرونده آثار ایذه هنوز برای این امر کامل نشده است.

*گردشگری بخش‌های شهرستان

بیگدلی، در خصوص مسئله گردشگری بخش‌های شهرستان نظیر، سوسن، شیوند و گلزار عنوان کرد: برای پیشرفت گردشگری این مناطق هیچ برنامه‌ای صورت نگرفته شده و این مسئله در استان بررسی خواهد شد.

وی در پایان، عمده‌ترین مشکلات برای مشخص کردن حریم میراث را، مشکلات مالکیت در اطراف این آثار ملی دانست.

شهرستان ایذه با قدمت بیش از ۶ هزار سال یکی از کهن‌ترین مناطق این کشور به حساب می‌آید و با توجه به وجود چندین سنگ نوشته در دامن کوهستان‌ها و طبیعت، به عنوان پایتخت نگار کنده‌ها و بهشت باستان شناسان جهان دانسته می‌شود، اما بی‌توجهی به این آثار، همواره به دلیل عدم وجود حفاظ مناسب در برابر بارندگی، تابش آفتاب، ضربه دیدن توسط برخی بازدید‌کنندگان و… در امان نبوده و قسمت‌های عمده‌ای از این میراث ملی در شهرستان از بین رفته است.

برطرف شدن این مشکلات، همکاری بیشتر مردم، اساتید و دانشجویان با مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان و دوستداران این میراث فرهنگی و همراهی و توجه مسئولان ارشد شهرستان برای رفع نواقص موجود و فراهم شدن زمینه ورود گردشگر از نقاط مختلف کشور و جهان و کمک به ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری در شهرستان را می‌طلبد.

با توجه به امر ثبت هر سال یک اثر از ایران در ثبت جهانی و با توجه به ۴۰ پرونده ذکر شده از ایران در نوبت برای مجوز، انتظار می‌رود در صورت تکمیل شدن پرونده ایذه در روزهای اخیر و ارسال به موقع آن و طی شدن این روند، ایذه ۴۱ سال آینده ثبت جهانی شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.