جان کری: اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند اعتبار آمریکا در جهان به زیر سئوال خواهد رفت

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: اگر کنگره این کشور توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، اسرائیل منزوی‌تر خواهد شد.

به گزارش بی بی سی، جان کری روز جمعه، در شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: “می‌ترسم آنچه که در صورت رد [توافق] رخ بدهد این باشد که دوستان ما در اسرائیل در نهایت منزوی‌تر شوند و بیشتر مورد انتقاد قرار بگیرند.” او گفت در این صورت آمریکا همچنین در هیچ اقدام نظامی احتمالی [علیه ایران] نمی‌تواند از همراهی اروپا، روسیه و چین برخوردار باشد، چرا که به یک “برنامه بسیاری مشروع” برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران پشت کرده است.

جان کری پیشتر و در در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی حمله احتمالی اسرائیل به ایران را اقدامی اشتباه خواند. کری گفت که اگر اسرائیل بخواهد به طور یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران دست به حمله بزند مرتکب اشتباه بزرگی شده است. از کری سوال شد که آیا توافق هسته‌ای ایران و گروه ١+۵ در هفته گذشته احتمال حمله نظامی یا سایبری اسرائیل علیه ایران را افزایش نداده است؟ وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: “چنین حمله‌ای یک اشتباه بزرگ، اشتباهی با تبعات وخیم برای اسرائیل و منطقه خواهد بود و فکر نمی‌کنم که ضرورتی هم داشته باشد.”

در پی اعلام دستیابی کشورهای گروه ١+۵ و ایران به توافقی شامل محدودیت‌هایی در برنامه‌های اتمی ایران در برابر لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌های خارجی، بنیامین نتانیاهو، این توافق را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت که محتوای آن در بلند مدت مانع تلاش ایران برای دستیابی به اسلحه اتمی نخواهد شد. وی گفت که آزاد شدن دارایی‌های مسدود ایران در خارج به جمهوری اسلامی امکان آن را می‌دهد تا منابع مالی بیشتری را در اختیار “گروه‌های تروریستی” مانند حزب‌الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس قرار دهد.

نتانیاهو گفته است که دولت او خود را به اجرای این توافقنامه متعهد نمی‌داند. براساس این توافق، شورای امنیت قطعنامه ای را در مورد لغو تحریم های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است. جان کری، در شورای روابط خارجی آمریکا گفت اگر کنگره توافق را رد کند قدرت رئیس جمهور و دولت در سیاست خارجی زیر سوال می‌رود. کری گفت این به آن معنی است که “۵۳۵ وزیر خارجه داشته باشیم.” اشاره او به شمار اعضای مجلس نمایندگان و سنا بود. او این موضع دولت آمریکا را تکرار کرد که توافق به دست آمده تنها گزینه بدیل برای برخورد نظامی بوده است. اشاره وزیر خارجه به آمریکا به گزینه نظامی اعتراض محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را به دنبال داشته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.