راه‌اندازی شرکت توسعه و عمران ایذه در آینده نزدیک

عصر جنوب: فرماندار ایذه از راه‌اندازی شرکت توسعه و عمران این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد.

جهانبخش قلاوند اظهار داشت: به‌منظور سرمایه‌گذاری مردم و اشتغال جوانان شهرستان، پروژه‌های عمرانی شهرستان به‌این شرکت مردم بنیان واگذار می‌شود.

وی افزود: به منظور تـسریع در رشد و توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به‌دلیل افزونه‌زا (رانت‌زا) بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، شرکت‌هایی با‌ عنوان «شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» تشکیل می‌گردد.

فرماندار ایذه تصریح کرد: به دنبال این تصمیم گیری در راستای پیشرفت و اشتغال شهرستان‌ها، ایذه نیز از این امر مستثنی نبوده و اصول اولیه تشکیل این شرکت، توسط فرمانداری و با اقدامات و جمع آوری قانون این شرکت در شهرستان، به‌وسیله اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایذه، گام اساسی برای این حرکت برداشته شده ‌است.

قلاوند ادامه داد: با انجام گرفتن این کار و تشکیل شدن شرکت تعاونی عمران و آبادی ایذه، تقریبا تمام پروژه‌های اجرایی این شهرستان در تمام بخش‌ها و اداره‌ها به این شرکت واگذار شده و سود حاصل از آن بین سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد.

وی در ‌خصوص اهداف تشکیل این شرکت عنوان کرد: هدف از تشکیل این شرکت، به‌کار‌گیری و اشتغال‌آفرینی برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در سطح شهرستان است.

این مسئول با بیان اینکه، با ایجاد شرکت تعاونی توسعه و عمران، گام مهمی برای اشتغالزایی، مشارکت مردمی و سرانجام تولید و پیشرفت بومی در این شهرستان برداشته می‌شود، ادامه داد: با تاسیس این شرکت می‌توان از راهکارهای قانونی برای افزایش مشارکت در طرح‌های سود‌ده شهرستان بهره‌ برد.

قلاوند در خصوص اهداف کلی و مزیت‌های این طرح افزود: از کلی‌ترین اهداف این برنامه، ترویج و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی، تامین نیازهای مشترک اقتصادی و اجتماعی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی، جلب و هدایت سرمایه‌های اندک مردمی به بخش‌های تولیدی و اقتصادی، بهبود وضعیت رفاهی و توانمندسازی اقشار جامعه به‌منظور فقرزدایی و توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع و امکانات، و توان دادن به آنها برای حضور در سرمایه‌گذاری و مدیریت اقتصادی است.

* پیشگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص

فرماندار ایذه با بیان اینکه، پیشگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص و جلوگیری از کارفرمای مطلق شدن دولت و حذف واسطه‌های غیر ضروری از مهم‌ترین اهداف و مزیت‌های این تعاونی است، به کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای افراد نیازمند به‌کار و به خصوص جوانان تحصیل کرده در شهرستان اظهار امیدواری کرد.

وی در خصوص تعداد افراد و نحوه تشکیل این شرکت گفت: اعضای این تعاونی‌ها همه افراد حقیقی متولد یا ساکن یا شاغل در آن شهرستان هستند و حداقل تعداد اعضا برای ثبت تعاونی باید به میزان نیم درصد جمعیت آن شهرستان بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن به تأیید اداره تعاون شهرستان باشد.

این مسئول اضافه کرد: حداقل عدد تقریبی برای افراد شهرستان ایذه حدود یک هزار و ۱۰ نفر برآورد شده و حداقل مبلغ سرمایه گذاری این طرح در شهرستان ۳۰۰ میلیون تومان محاسبه شده است.

قلاوند در خصوص افرادی که دارای شغل در جای دیگر هستند، یادآور شد: عضویت در سایر تعاونی‌ها مانع از عضویت در این تعاونی نیست.

فرماندار ایذه، در خصوص چگونگی ثبت نام در این شرکت، تصریح کرد: متولیان این امر در شهرستان، ادارات آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، صنعت معدن و تجارت، دهیاری‌ها، سهام عدالت و ناحیه مقاومت بسیج هستند و متقاضیان عمومی و افراد تحت تکفل و زیر مجموعه با مراجعه به این ادارات، نسبت ثبت نام و تکمیل فرم درخواست همکاری اقدام کنند.

وی، حداقل سن برای شرکت را ۱۸ سال تمام و حداکثر آن ‌را ۶۰ سال خواند و همکاری برای عموم اعم از شاغل و غیر شاغل را آزاد دانست.

قلاوند، احتمال کناره‌گیری و انصراف اعضا پس از تشکیل شرکت را بلامانع دانست و اضافه کرد: افراد سهام‌دار پس از آغاز فعالیت این شرکت، در صورت عدم همکاری می‌توانند، با پس گرفتن مبلغ اشتراک، سود حاصل از درآمد را نیز دریافت کنند.

فرماندار ایذه در پایان گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، در راستای کمک به درآمد خانواده‌ها و اشتغال جوانان شهرستان گامی مثبت برداشته باشیم و از مردم شهرستان نیز در خواست کرد تا برای پیش برد این طرح و کمک به آینده جوانان شهرستان در صورت توان، همکاری لازم را داشته باشند.

شهرستان باستانی ایذه به‌واسطه تاریخ چند ‌هزار ساله خود و قرار گرفتن بین منطقه کوهستانی و رشته کوه زاگرس، و با توجه به قرار داشتن در کنار رودی چون کارون و دریاچه سد کارون ۳، دارای استعداد فراوان به‌منظور سرمایه‌گزاری‌های خصوصی در تمام زمینه‌ها باشد و به‌علت خاک حاصل‌خیز و دشت هموار بسیار مستعد در صنعت کشاورزی بوده، که متاسفانه تا به امروز از تمام پتانسیل‌های موجود آن بهره‌وری نشده و قسمت‌های عمده آن به‌صورت بکر باقی مانده ‌است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.