گروه‌های تروریستی و داعش تهدیدی برای کشور به حساب نمی‌آیند/ انهدام ۴ تیم تروریستی در شرق کشور

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته از نظر قضایی، با احضار و بازداشت مدیر هتل و چهار نفر از کارکنان هتل، اعلام کردند که قرص برنجی را که،به علت عدم آگاهی، تصور نمی کردند مشکلی ایجاد کند، در طبقه پنجم هتل برای کشتن حشرات موزی استفاده کرده بودند.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان و متخصص معلوم شد که از طریق کانال کولر بخشی از آن اثرات این سم گذاشته شده در آنجا به طبقات چهارم و طبقات پایین‌تر هتل تسری پیدا می کند و موجب مسمومیت می شود.

ذوالفقاری گفت: با توجه به اعلام نظر وزارت بهداشت و درمان در ارتباط با اصل نوع مسمومیت، و همچنین بازجویی‌هایی که از مدیر هتل و کارکنان صورت گرفت، نتیجه گرفته شد که هیچ گونه عمدی از ناحیه هیچ فرد، گروه و جریانی در کار نبوده است؛ بلکه در این مورد صرفا مثل خیلی از موارد دیگر، از قرص برنج استفاده شده است.

ذوالفقاری که با برنامه “من طهران” شبکه خبری العالم گفت‌وگو می کرد،خاطرنشان کرد: این نوع قرص برنج خطرناک است و مدیر هتل و کارکنان این موضوع را نمی دانستند. این نوع قرص‌ها از سال ۱۳۸۹ توسط وزارت بهداشت و درمان ممنوع اعلام شده است، و کسی که این نوع قرص را فروخته، شناسایی شده و اکنون تحت تعقیب قرار گرفته است.

ترخیص اتباع عربستانی از بیمارستان

وی تصریح کرد: این نتایج نهایی است و در حال حاضر هم چهار نفر از هتل توحید مشهد در بازداشت هستند و کار درمانی ۳۷ نفر هم که قرنطینه شدند و معلوم شد که مسموم شده‌اند، تقریبا به خوبی پیش رفت و به جز آن چهار نفر اول، خوشبختانه دیگر از آن افراد مسموم کسی فوت نکرد و تاکنون هم ۲۲ نفر ترخیص شده‌اند.

ذوالفقاری افزود: هیچ دستی درکار نبوده است که بخواهد این کار را عمدی انجام بدهد یا بخواهد مشکلی بین دو کشور ایجاد بکند. از طرفی هم اطلاع رسانی برای مقامات عربستانی صورت گرفته است و کاردار آنها در آنجا در جریان روند کار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این که آیا در هتل توحید فقط شهروند سعودی اقامت داشتند و آیا شهروندان ایرانی هم بودند و چرا قربانیان این حادثه شهروندان سعودی بودند، تصریح کرد: این افراد ساعت دو و نیم صبح روز شانزدهم خرداد توسط کاروان نورالمهدی (عج) وارد فرودگاه مشهد می شوند و بلافاصله به هتل توحید منتقل و در طبقه دوم و چهارم مستقر می شوند. این اتفاق هم که می افتد کسی نمی‌دانسته است چون از قبل قرص برنج در طبقه پنجم برای دفع حشرات موذی کارگذاشته شده بود.

ذوالفقاری افزود: تا ۲۳ ساعت بعد هم هیچ علائمی مشاهده نشده بود و بعد گذشت ۲۳ ساعت از حضور زائران در هتل، علائم اولیه در برخی از افراد مشاهده می شود که این افراد را به بیمارستان منتقل می کنند و چهار نفری که فوت شدند، یک کودک دوماهه، یک کودک پنج ماهه و یک کودک هفت یا هشت ماهه و یک نوجوان ۱۲ بودند که مقداری از نظر جسمی آسیب‌پذیری بیشتری داشتند و آنها بر اثر این سم جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: در هتل توحید مشهد، زائران عربستانی مستقر بودند.ما هم شفاف سازی کرده‌ایم و پرونده هم مشخص و شفاف است و هم بررسی‌های پزشکی و هم بررسی‌های قضایی نشان می‌دهد که هیچ دلیلی وجود ندارد که عمدی در کار باشد که خدای نخواسته بخواهد یک تعداد زائری که مورد احترام و تکریم مقامات کشور و استان و مردم ایران هستند، آسیبی ببیند.

کاردار عربستان از روند درمان آسیب‌دیدگان بازدید کرد

ذوالفقاری گفت: با کاردار عربستان در مشهد هماهنگی شد و ایشان آمد و دیدار و ملاقات کرد و از روند درمان آگاه شد و با خود این شهروندان عربستانی گفت‌وگو کرد و گزارش های اولیه به آنها داده شد و در واقع بدون هیچ گونه ممانعتی، در روند کل مسائل قرار گرفتند و همچنین قرار شد که ما گزارش کلی و نتیجه قضایی و پزشکی را از طریق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای وزارت خارجه عربستان آن مقداری که لازم است، اعلام کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره تلاش عربستان برای سوء استفاده از این حادثه و بلند شدن برخی صداها برای ممانعت از سفر شیعیان عربستان به ایران گفت: در ارتباط با این حادثه، اولا این نکته را عرض کنم که همه می دانند که هم مردم ایران و هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای زائرانی که از کشورهای دنیا به ایران و مخصوصا مشهد مقدس سفر می کنند، احترام ویژه ای قائل هستند و زائران امام رضا (ع) جایگاه والایی نزد مردم و مسئولان ایران دارند.

وی افزود: من چنین برداشتی ندارم که تا این لحظه مقامات سعودی، سوء برداشتی از این حادثه داشته باشند؛ چون به هرحال ما هم شفاف سازی کرده‌ایم و پرونده هم مشخص و شفاف است و هم بررسی‌های پزشکی و هم بررسی‌های قضایی نشان می‌دهد که هیچ دلیلی وجود ندارد که عمدی در کار باشد که خدای نخواسته بخواهد یک تعداد زائری که مورد احترام و تکریم مقامات کشور و استان و مردم ایران هستند، آسیبی ببیند.

وی تصریح کرد: من تصورم این است که آنچه که برای زائران مسموم شده عربستان در مشهد انجام شد، نمونه مشابه آن برای خود ایرانی ها از نظر رسیدگی سریع و پیگیری جدی و ورود سریع مقامات انجام نشده است..

تشکیل تیمی متشکل از وزارت اطلاعات، بهداشت و درمان و میراث فرهنگی

ذوالفقاری تأکید کرد: تیمی را متشکل از وزارت بهداشت و درمان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت اطلاعات، دادستانی، وزارت امور خارجه و استانداری خراسان رضوی تشکیل دادیم و موضوع را بررسی کردیم.

ذوالفقاری اظهار داشت: پرونده، واقعا روشن و شفاف است. دلایل فنی و تخصصی و دلایل قضایی و حقوقی کاملا معلوم و محرز است که عمدی در کار نبوده است. ناآگاهی و سهل انگاری در این است که نباید از چنین قرصی برای کشتن حشرات موذی استفاده می شد و این کاملا در اظهارات مدیر هتل توحید اعلام شده است و مسئولیت این سهل انگاری را نیز برعهده گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره متلاشی شدن سه گروه تروریستی در ایران گفت: در برخی مناطق مرزی کشور ما، به علت برخی مشکلات و کم ثباتی‌هایی که در برخی کشورهای همسایه وجود دارد، در طول سال های متمادی شاهد برخی اقدامات ایذائی توسط گروهک‌های خاصی بوده‌ایم که هر روز هم با اسم و نامی ظهور پیدا کرده و بعد افول کرده اند یا متلاشی شده اند و دوباره تحت عنوان دیگری فعالیت خود را از سر گرفته اند.

وی اظهار داشت: در جنوب شرق کشور در مرزهای مشترک با پاکستان در مقاطع مختلف شاهد اقدامات ایذائی بوده‌ایم. همواره هم در جهت برخورد با اینها اقدام شده است.

ذوالفقاری تأکید کرد: در سال ۱۳۹۳ و اوایل ۱۳۹۴ ما شاهد اقدامات موثر و به موقع از طریق دستگاه های اطلاعاتی و مجموعه قرارگاه سپاه پاسداران با نیروهای این سرزمین شامل نیروهای انتظامی، نیروهای مرزی و نیروهای اطلاعاتی در ارتباط با گروهک ها بودیم.

جزئیات نابودی چهار تیم تروریستی در شرق کشور

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: حدود چهار تیم وابسته به گروهک‌ها در مقاطع مختلف در این منطقه متلاشی شدند. در اقدامی که قبل از پایان سال در سراوان صورت گرفت مقادیر قابل توجهی مواد منفجره و سلاح و مهمات از اینها به دست آمد و تعدادی از آنها دستگیر شدند.

ذوالفقاری افزود: در منطقه عمومی چابهار و به طور مشخص در منطقه نیک شهر به طرف جکیگور‌ گروهی که برای اقدامات ضد امنیتی آمده بودند توسط وزارت اطلاعات ردیابی شد و تعدادی از آنها به هلاکت و تعداد دیگری نیز دستگیر شدند. مجموعه تلاش هایی که برای انجام اقدامات خاصی در منطقه صورت گرفت خوشبختانه با اقدام به موقع نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی و همچنین با همکاری مردم مواجه شد.

وی اظهار داشت: اکنون در منطقه همکاری جدی وجود دارد.

همکاری مردم سیستان و بلوچستان در برخورد با گروه‌های تروریستی

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ممکن است در نقطه‌ای از کشور ما یا کشورهای دیگری عناصری باشند و به صورت موردی بخواهند کار خلاف قانون انجام دهند یا جرمی مرتکب شوند یا اقدام تروریستی انجام دهند، اما به طور کلی عموم مردم، سران طوایف، روحانیون، شیعه و سنی در منطقه خوب می دانند که امنیت منطقه به همه آنها برمی گردد؛ یعنی اگر خدای ناخواسته نا امنی در منطقه ایجاد شود به ضرر همه آنها خواهد بود.

وی افزود: بنابراین، هیچ زمینه‌ای برای توسعه این نوع تفکر و اقدامات تروریستی در بین مردم کشورمان مخصوصا در مناطق مرزی کشور وجود ندارد و باید بگویم که اساسا چنین زمینه ای در مردم شریف استان سیستان و بلوچستان یا مناطق مرزی ما به هیچ وجه نیست.

ذوالفقاری اظهار داشت: در واقع باید بگوییم که اول با همکاری مردم و بعد هم تلاش نیروهای امنیتی در جهت مقابله با اینها اقدامات موثری صورت گرفت.

وی ادامه داد: در شمال غرب هم یکی دو مورد داشتیم که با اقدامات خوب وزارت اطلاعات مواجه شد و قبل از آنکه آنها بخواهند حرکت تروریستی انجام دهند دستگیر شدند و با آنها برخورد شد.

ذوالفقاری در خصوص وابستگی این تروریستها گفت: در منطقه جنوب شرق گروه جیش العدل بود که بخشی از اینها (گروهک‌های تروریستی) به آن و بخش دیگر نیز به گروه فرقان وابسته بودند که در آنجا با آنها برخورد شد و اقدام صورت گرفت.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا این نگرانی وجود ندارد که گروهک تروریستی جیش العدل بخواهد مانند گروهکهای تروریستی در کشورهای مختلف با داعش بیعت کند، گفت: چنین نگرانی در منطقه ما وجود ندارد. گفتم که مردم ما گرایشی به چنین اقداماتی ندارند. من این حرف را به این دلیل می زنم که از جمله کسانی هستم که این سخن را مستقیما از زبان مردم شنیده‌ام.

مردم بلوچستان ما به طور جد خواهان امنیت منطقه هستند و با هرگونه اقدامات تروریستی مخالفند. من به صورت عام یعنی عموم مردم حرف می‌زنم. بله، ممکن است چهار نفر هم در منطقه باشند که جور دیگری فکر می کنند، اما حتی خود مردم در دیدارهایی که ما با آنها داشته‌ایم اعلام می کنند که نباید اقدام نابخردانه و تروریستی چهار نفر را در منطقه به حساب کل مردم گذاشت و این عین عبارتی است که مردم بلوچستان به ما می گویند و امروز هم ما شاهد هستیم که چنین زمینه ای برای گرایش مردم به چنین اقداماتی وجود ندارد.

وی افزود: بلکه ممکن است نکات و مطالباتی برای توسعه منطقه وجود داشته باشد که این هم در کل کشور وجود دارد. اکنون، در شهرهای مرکزی کشورمان در برخی از مناطق، مردم مشکلاتی دارند که وقتی مسئولان و مقامات استانی به آنجا می روند مردم از آنها درخواست می کنند که به وضعشان رسیدگی شود و مشکلاتی مانند بیکاری دارند که مطرح می کنند. این موضوعی نیست که صرفا به مناطق مرزی ما اختصاص داشته باشد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: به هر حال مردم برخی نیازها و مسائل و مشکلات خود را در قالبهای مختلف اعلام می کنند. آن مطالبات و نیازهای مردم بلوچستان یا دیگر شهرها مانند کردستان یا خوزستان یا مردم کرمانشاه، اصفهان یا لرستان امر طبیعی و عادی در کشور ماست، اما آیا بیان این مسائل و مشکلات به معنای این است که این افراد گرایش به اقدامات تروریستی دارند؛ پاسخ این است که نه خیر ندارند.

وی افزود: در بلوچستان و کردستان مردم گرایشی به پیوستن به اینگونه اقدامات تروریستی ندارند و قاعدتا مخالف با اینگونه اقدامات هستند و بخشی از توفیقات نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی ما هم به دلیل همکاری و همراهی مردم و مخالفت مردم با هرگونه اقدام تروریستی و ناامن‌کنندگی در منطقه است.

ذوالفقاری درباره دلیل کم شدن تحرکات گروهک ریگی و جیش العدل و برقراری امنیت در دو سه سال اخیر در بلوچستان اظهار داشت: اشراف اطلاعاتی دوستان ما در وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و هم چنین سپاه پاسداران و اقدامات عملیاتی در منطقه و همکاری و همراهی مردم و همسویی مسئولان محترم پاکستان از جمله دلایل برای برقراری امنیت در این منطقه است.

وی افزود: دولت و مقامات پاکستان نیز با هرگونه اقدامات تروریستی مخالفند مخصوصا در دیدارهای مشترکی که ما داریم به صراحت بدان اذعان دارند که البته ما همیشه این را گفتیم و درخواستمان این بوده که اقدام ویژه‌تری در منطقه انجام شود، در مقاطعی نیز ما شاهد بودیم که نیروهای پاکستانی با افرادی از این گروهکها برخورد یا آنان را دستگیرکرده و در مواردی نیز آنان را مسترد کردند. هم اکنون نیز از افراد اصلی گروهکها اطلاع داریم و هماهنگی میان ما و کشور پاکستان در خصوص دستگیری آنان وجود دارد که بعد از اینکه کارهای قضایی خود را انجام بدهند با هماهنگی در اختیار ایران نیز قرار می دهند؛ در مجموع همراهی کشور پاکستان و هم تلاش نیروهای تامین کننده امنیت و هم همراهی مردم طبیعتا این وضعیت را بهبود بخشیده؛ در آینده نیز این روند همراهی و هماهنگی وجود خواهد داشت.

گروه‌های تروریستی و داعش تهدیدی برای کشور به حساب نمی‌آیند

وی در پاسخ به این سوال که آیا داعش تهدیدی برای ایران به شمار می رود، گفت : گروههای تکفیری در مناطقی که حضور پیدا می‌کنند بخشی از آن به زمینه و شرایط آن مناطق بازمی گردد که البته خودشان آسیب می بینند. کسانی که به نوعی کم توجهی می کنند همان مناطق بیشترین آسیب را در این چند سال متحمل شدند. جمهوری اسلامی ایران از یک ثبات اجتماعی سیاسی و دفاعی برخوردار است و آنها نمی توانند به هیچ وجه تهدیدی برای ایران به شمار بروند.

وی افزود: البته همواره اقدامات ایذایی از برخی گروهکهای مذکور را در جنوب شرق و گاهی در شمال غرب داشتیم این اقدامات در نقطه صفر مرزی و امثال آن وجود داشته و ما آن را تهدیدی جدی برای کشور نمی دانیم؛ خصوصا که توان دفاعی و امنیتی کشور بیش از این است که بخواهیم با اینگونه گروههایی که در برخی کشورها وجود دارند، مقایسه کنیم اما ما هر گونه تهدید دور را نیز جدی می گیریم و برای برخورد با هرگونه ناامنی، آمادگیها،طراحیها و سازماندهی‌های خاص خود را داریم،بنابراین این گروهها نمی توانند تهدیدی برای ایران باشند. مردم، مسئولان و مقامات مختلف ایران و هم چنین دستگاههای امنیتی انتظامی و دفاعی کشور کاملا مراقبت دارند و از آمادگی بالایی برخوردار بوده و کاملا اوضاع را رصد می کنند و هیچ تهدیدی نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.