علت مرگ زائران عربستانی در مشهد چه بود؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: طی روزهای اخیر زائران عربستانی که در هتل توحید مشهد، مستقر بودند به دلیل بروز علائم مسمومیت به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل می‌شوند که در پی آن ۴ نفر فوت شده و وضعیت ۲۴ نفر دیگر نیز از سوی پزشکان «مسمومیت» اعلام می‌شود.

عبدالله بهرامی، رئیس بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد گفته است: زائران دچار مسمومیت علائم احتمالی مسمومیت نظیر تهوع، سرگیجه، افت فشارخون و کاهش هوشیاری را داشتند که به رغم تلاش کادر پزشکی ۳ نفر از آنان شامل یک دختر ۱۴ ساله و ۲ پسر حدود سه ساله به علت وخامت شدید حال عمومی در بیمارستان امام رضا (ع) فوت می‌کنند و یک کودک سه ساله نیز از این کاروان در یکی دیگر از بیمارستان های مشهد فوت می‌کند.

طبق اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این حادثه در پی سم‌پاشی طبقه پنجم این هتل در مشهد به منظور دفع حشرات اتفاق افتاده بود. به این ترتیب که گازهای متصاعد شده ناشی از سم‌پاشی اتاق‌ها از طریق کانال های تاسیسات به محل اسکان زائران نشت کرده و منجر به مسمومیت تعدادی از آنها می‌شود.

اما علی رغم اقدام به موقع عوامل ذی ربط و پیگیری و رسیدگی فوری و گسترده مسئولان بهداشتی و درمانی، متاسفانه تعداد ۴ نفر از مسمومان فوت شدند.

این در حالی است که مسئولان این هتل نوساز برای سم‌پاشی و دفع حشرات باید از شرکت‌های مخصوص این امر کمک می‌گرفتند و به صورت غیراصولی و در زمانی که مسافران در هتل حضور دارند عمل سم‌پاشی را انجام نمی‌دادند.

در همین راستا به منظور رسیدگی به ابعاد مختلف موضوع و عیادت از مسمومان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  به مشهد مقدس اعزام شده و پیگیری های قانونی را با همراهی و همکاری مسئولان اجرایی، سیاسی و قضایی استان خراسان رضوی آغاز کرده است.

در حال حاضر، هتل توحید مشهد پلمب شده و مدیر هتل و ۴ نفر از کارکنان آن نیز بازداشت شده‌اند.

به گفته رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، آزمایش‌ها نیز نشان داده مسمومیت با سم غیرمجازی صورت گرفته که نباید برای سم‌پاشی در چنین مکان‌هایی استفاده می‌شده و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز بارها اعلام کرده که استفاده این چنینی از این سم غیرمجاز است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز بازداشت ۵ نفر از عوامل هتل را تأیید کرده و گفته است: از هوا، آب و غذایی که زائران در این هتل، استفاده کرده بودند نمونه برداری شده و نتایج آزمایش‌ها اعلام می‌شود اما نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ‌گونه سرنخی مبنی بر عمدی بودن این حادثه به دست نیامده است البته این جواب نهایی نبوده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.