خرمشهر همچنان بدون شهردار

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  محمد حویزاوی پس از ۱۸ ماه کار در شهرداری خرمشهر، ۲۶ فروردین ماه سال جاری از سمت خود استعفا داد و این استعفا مورد موافقت اعضا قرار گرفت، از آن زمان تاکنون ابن شهرداری با سرپرست به فعالیت خود ادامه می دهد.

قدمت تاریخی شهر خرمشهر به دو هزار و ۱۷۳ سال پیش یعنی به سال ۱۶۳ قبل از میلاد برمیگردد.

خرمشهر اولین و برزگترین بندر ایران و خاور میانه قبل از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و هم اکنون دومین بندر حمل کانتینری بعد از بندر شهید رجائی با ۱۳ اسکله حمل و تخلیه بار می باشد.

این شهر به دلیل داشتن رونق اقتصادی عظیم ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، ولی هم اکنون جمعیت آن با احتساب بخش ها و دهستان های تابعه به ۱۶۳ هزار نفر کاهش یافته است.

اهمیت اقتصادی و موقعیت استراتژیکی این شهر و وجود ذخائر عظیم نفتی و داشتن دو رودخانه آب شیرین و دسترسی به خلیج فارس از طریق اروندرود باعث شده است که همیشه این عروس جنوبی ایران مورد چشم داشت و حسادت دشمنان و استعمارگران قرار گیرد.

قبل از وقوع جنگ مذکور خرمشهر بزرگترین صادر کننده انواع خرما به جهان نیز بوده است.

ولی آنچه این روزها گریبانگیر این شهر شده است، سردرگمی برای انتخاب شهردار آن است.

انتخاب شهردار خرمشهر به معادله چند مجهولی تبدیل شده است که این موضوع، از نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی گرفته تا اعضای شورای شهر، فرماندار و مردم را درگیر خود کرده است.

رییس شورای شهر خرمشهر پس از استعفای محمد حویزاوی شهردار پیشین این شهر، مدعی شده بود که وی به دلیل فرار از استیضاح، استعفا داد.

علی بندری افزوده بود:عملکرد شهردار خرمشهر در خصوص طرح های عمرانی شهری نامطلوب بوده و اعضای شورای شهر قصد داشتند وی را به دلیل واقعه خودسوزی یک شهروند خرمشهری که منجر به مرگ وی شد، استیضاح کنند.

بندری، ضعیف بودن عملکرد حویزاوی را در این مسوولیت از عوامل اصلی استیضاح شهردار خرمشهر عنوان کرده بود.

البته برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در آن زمان، ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دلیل اصلی استعفای حویزاوی شهردار خرمشهر بیان کردند.

البته از زمان استعفای حویزاوی تاکنون، عزیز ساعدی معاون مالی اداری شهرداری به عناون سرپرست، مسئولیت تصدی این پست را بر عهده دارد.

از آن زمان تاکنون، شش نشست اعضای شورای شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار به دلیل غیبت چهار عضو شورای شهر به حدنصاب نرسیده و لغو شد و به گفته علی بندری رئیس شورای شهر خرمشهر، اعضا نتوانسته اند، شهردار را انتخاب کنند.

به عنوان مثال، سومین نشست شورای اسلامی شهر خرمشهر برای انتخاب شهردار به دلیل حواشی عدیده بدون نتیجه تمام شد.

اعضای شورای شهر خرمشهر به دلیل آنچه اختلاف بین اعضا بیان می شود، نتوانستند به نتیجه رسیده و حواشی همچنان صحن شورای شهر خرمشهر را دنبال می کند.

این اختلافات باعث شد تا فرماندار خرمشهر وارد عرصه شده و نسبت به افزایش این اختلافات و آسیب دیدن شهر از بابت اختلافات هشدار داده و برای انتخاب شهردار جدید ضرب العجل تعیین کند.

ولی الله حیاتی شامگاه دوشنبه در نشست با اعضای شورای شهر در فرمانداری خرمشهر گفت:اعضای شورا تا هفته آینده فرصت دارند تا شهردار جدید را انتخاب کنند، در غیر این صورت برابر قانون، گزارش های مربوط به شورای شهر به شورای حل اختلاف ارائه می شود.

وی بر حفظ همدلی و وحدت اعضا برای تداوم خدمت به شهروندان تاکید کرد و افزود:اعضا نیز موظفند برای انتخاب شهردار قوی با کفایت و درایت که بتواند مشکلات و چالش های شهر را رفع کند، تلاش کنند.

فرماندار خرمشهر در این نشست گفت:شورای شهر، بخشی از بدنه حاکمیت است ولی برخی از اعضا در برخی امور شهر که نقش اصلی در اقتصاد و معیشت مردم دارد، غافل شده اند.

حیاتی اظهار داشت:بعد از ولایت فقیه که عمود خیمه انقلاب است، مردم پایه و اساس انقلاب هستند و رکن اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شوند.

حیاتی با تاکید بر لزوم انتخاب متخصص امور شهری برای تصدی مسئولیت شهرداری خرمشهر، گفت:گزینه ای که مطرح می شود باید توان اداره مطلوب شهر را داشته باشد.

فرماندار خرمشهر در این نشست با حضور اعضای شورای شهر، افزود:نباید فراموش کنیم که این صندلی هایی که به امانت به ما سپرده شده است، مرهون خون جوانان این مرز و بوم است و القاب و عناوین ما اعتباری است.

حیاتی افزود:اینجانب به عنوان عالی ترین مقام دولت در خرمشهر، دخل و تصرفی در انتخاب شهردار ندارم و این قانون به دست شوراها سپرده شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.