مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران : گاز پتروشیمی ها گران نشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قیمت گاز صنایع و مجتمع های پتروشیمی در سال جاری ثابت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز (سه شنبه ـ ۵ خرداد) در نشست خبری درباره تعرفه جدید قیمت گاز اظهار کرد: در مورد قیمت گاز صنایع، پتروشیمی، نیروگاه ها، کشاورزی و… هیچگونه افزایش قیمتی نسبت به سال گذشته اعمال نشده است.

حمیدرضا عراقی با اشاره به تامین ٧٠ درصدی سبد انرژی از سوی گاز افزود: سی ان جی و نانوایی های سنتی در بخش تجاری نیز شامل این افزایش قیمت نشده است.

وی یادآور شد: قیمت گاز در سایر موارد از جمله واحدهای آموزشی و ورزشی نیز ١۵ درصد افزایش یافته و از ٨٠ تومان به ٩٢ تومان رسیده است.

به گفته وی، افزایش قیمت گاز از فردا ( چهارشنبه ـ  ششم خرداد ماه ) در مصرف (قبض گاز) بخش های یاد شده اعمال می شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که در قبض گاز مناطق سردسیر علاوه بر ١٢ پلکان تعریف شده، پنج اقلیم نیز در نظر گرفته شده و مبنای محاسبه این مناطق با مناطق گرمسیر متفاوت است، تاکید کرد: دولت صرفا بحث هدفمندی یارانه ها را مد نظر دارد و در افزایش قیمت تغییر زیادی انجام نداده است

عراقی تصریح کرد: به طور کلی قیمت گاز از تاریخ ١۶ فروردین ماه تا ١۵ آبان ماه هر سال یک قیمت دارد و از ١۶ آبان ماه تا ١۵ فروردین ماه نیز یک قیمت و میانگین قیمت ها بر مبنای پله هایی که وجود دارد ١۵ درصد اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به این که ایران بزرگترین مخزن گاز دنیا را در اختیار دارد، گفت: مقدار مصرف سالانه گاز در کشور ١٨٠ میلیارد مترمکعب است و از این مقدار حدود ۵٠ میلیارد مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می شود.

کاهش عوارض گاز در سال ٩۴

به گفته وی، عوارض گاز در سال جدید بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از ١٣ تومان به ١٠ تومان کاهش یافته است.

رئیس سازمان بهره‌وری انرژی ایران نیز پیشتر به خبرنگار شانا گفته بود: قیمت گاز مصرفی ایرانیان ١٢,۵ برابر و نرخ برق هفت برابر از قیمتهای جهانی پایین‌تر است.

به گفته حسین سجادی، ٣۶ و ۴۶ درصد انرژی در کشور به ترتیب در حوزه های ساختمان و تولید برق در نیروگاهها مصرف می‌شود که این مهم یکی از دلایل بهره‌وری اندک و پایین در حوزه انرژی، بویژه گاز و برق بوده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.