شلمچه دروازه طلایی تجارت/عزم عراق برای جایگزینی کالای ایرانی به جای کالای عربستان و ترکیه

عصر جنوبمرز بین المللی شلمچه که دروازه طلایی ایران برای تجارت با کشور عراق محسوب می شود باید برای افزایش صادرات به کشور عراق مهیاتر شود زیرا اخیرا مشاور اتاق بازرگانی کل عراق در سفری به ایران خواستار افزایش صادرات از این مرز شده و از تصمیم تجار این کشور برای جایگزین کردن کالاهای ایرانی با کالاهای عربستان و ترکیه خبر داده است.

 

 

مرز شلمچه که تنها ۱۵ کیلومتر تا پایتخت اقتصادی کشور عراق که همان استان بصره است فاصله دارد، موجب شده تجار ایرانی و عراقی این مرز جنوب غربی کشورمان را بهترین گزینه برای تجارت بین دو کشور انتخاب کنند. همچنین وجود این مرز در محدوده منطقه آزاد اروند باعث ایجاد امتیازاتی نیز برای تجار شده است.

جایگزینی کالای ایرانی با کالای عربستانی

مشاور اتاق بازرگانی کشور عراق از تحریم خرید کالاهای عربستان و ترکیه در برخی استانهای این کشور خبر می دهد و خواستار جایگزین شدن آنها با کالاهای ایرانی شد.

سید نافع آل جابر در گفتگو با خبرنگار مهر در خرمشهر هدف از سفر خود به ایران را ایجاد تسهیل در امر صادرات به این کشور از طریق مرز شلمچه عنوان می کند و می افزاید: به دلیل تحریم کردن کالاهای وارداتی عربستان و ترکیه از سوی برخی استانهای عراق، ما خواستار جایگزین شدن این کالاها با کالاهای تولید جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی تصریح می کند: همکاری فی مابین دو کشور ایران و عراق در شرایط بسیار خوب در حال انجام است و انتظار می رود این همکاری ها در آینده نیز بیشتر شود.

مشاور اتاق بازرگانی کشور عراق به شرایط  ویژه استان بصره این کشور اشاره می کند و می گوید: استان بصره عراق با جمعیت ۳.۵ میلیون نفر و بودجه هفت میلیارد دلاری و همچنین یک هزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی بهترین فرصت برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی  است که بخواهند در این کشور سرمایه گذاری و تجارت کنند.

افزایش ۳۰ درصدی صادرات از شلمچه به عراق

مدیر سایت تجاری و مسافری مرز شلمچه نیز در همین زمینه از افزایش ۳۰ درصدی در امر صادرات از این مرز به کشور عراق خبر می دهد.

محمد نظارت در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: صادرات از مرز شلمچه نسبت به سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته و روزانه نزدیک به ۸۰۰ دستگاه کامیون از این مرز به کشور عراق در حال تردد هستند.

وی به کالاهای صادراتی از مرز شلمچه اشاره می کند و می گوید: کالاهایی از قبیل تره بار، سیمان، لبنیات، مصالح ساختمانی، خشکبار و آهن آلات روزانه از این مرز به عراق صادر شده و به صورت شبانه روزی عملیات بارگیری نیز در حال انجام است.

مدیر سایت تجاری و مسافری مرز شلمچه اظهار می کند: در مرز شلمچه نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم در بارانداز این مرز مشغول به کار هستند.

تجار از فرصت استفاده کنند

رئیس اتاق بازرگانی شهرستان خرمشهر خواستار استفاده تجار و صاحبان صنایع از شرایط ویژه خرمشهر و مرز شلمچه شد.

سید احمد حسینی فر هم در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی خرمشهر به دلیل واقع شدن در منطقه آزاد اروند شرایط خیلی مناسبی از حیث تجارت به کشور عراق محسوب می شود.

وی می افزاید: خرمشهر با امکانات ویژه ترانزیتی چون راه های دریایی، ریلی، خاکی و هوایی از مرزهای ویژه کشور به حساب می آید و تجاری که قصد تجارت به کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای غربی و آسیایی را دارند این مرز بهترین گزینه و کم خرج از لحاظ هزینه های ترانزینی به شمار آمده است.

حسینی فر به شرایط ویژه عراق به خصوص استان اقتصادی آن کشور بصره اشاره می کند و می گوید: استان بصره عراق با بودجه هفت میلیارد دلاری و همچنین یک هزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی بهترین فرصت برای تجار ایرانی را فراهم کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر به سفر اخیر مشاور اتاق بازرگانی کل عراق به این شهر نیز اشاره می کند و می افزاید: سفر آقای سید نافع آلجابر به ایران در جهت تسهیل و هماهنگی های بیشتر در امر صادرات از مرز شلمچه به کشور عراق بود و مسئول عراقی به جد خواستار جایگزین شدن کالاهای ایرانی به جای کالاهای وارداتی عربستان و ترکیه شده است.

وی در پایان می گوید: در زمینه واردات و ایجاد خط تولید و مواد اولیه وارد کنندگان از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض امور گمرکی نیز معاف هستند.

مشکلات خوزستان برای صادرات به عراق

این در حالی است که استاندار خوزستان در خصوص صادرات به کشور عراق از طریق استان خوزستان عنوان می کند: عدم تسلط به مسائل محیطی در کشور عراق توسط بازرگانان خوزستانی باعث می شود تا اطلاعات و پیش زمینه جامعی در خصوص شرایط اقتصادی منطقه در اختیار نداشته باشند. سرمایه گذارن خوزستانی برای موفقیت خود در کشور عراق باید در شهرهای این کشور و یا حداقل در نقاط مرزی ساکن شوند زیرا قرابت فرهنگی بین دو کشور باعث افزایش صادرات می شود.

عبدالحسن مقتدایی با بیان اینکه نفوذ در کشور عراق و نیازهای امروزه این کشور شرایط لازم را برای سرمایه گذاری و صادرات موفق فراهم کرده است، اظهار کرد: ما باید تلاش خود را به کار بگیریم تا از این ظرفیت به وجود آمده استفاده ببریم زیرا ممکن است که شرایط کنونی تغییر یابد.

وی با تاکید به اینکه سهم خوزستان باید در صادرات ۱۳ درصدی به کشور عراق افزایش یابد، گفت: خوزستان تنها استانی در کشور است که دارای سه اتاق بارزگانی مجزا است. استان خوزسان نه تنها در بخش تامین منابع ملی نقش اساسی بازی می کند بلکه در دوران قبل از جنگ هشت ساله نیز حرف اول را در بخش خصوصی می زد.

مقتدایی عدم هماهنگی دستگاه های دولتی در استان را دلیل موفق نبودن سرمایه گذاری و صادرات از سوی استان در کشور عراق برشمرد و گفت: ما به دنبال این هستیم تا صادرات استان در کشور عراق را که دارای اهمییت فراوانی است، افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، خرمشهر و آبادان از دیرباز از شهرهای ویژه در امر تجارت و اقتصاد محسوب می شدند ولی به دلیل جنگ تحمیلی و بعد از آن نیز بازسازی این دو شهر چند دهه وقفه در تجارات از این شهرهای مرزی را شاهد بودیم، و در طبع آن نیز با رکود اقتصادی کشورمان نیز همراه شد، کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که خرمشهر و آبادان و به ویژه مرز شلمچه می تواند جهشی خوبی برای خارج کردن ایران از حالت رکود اقتصادی باشد و باید از تمام فرصت های ایجاد شده در امر صادرات و تجارت به عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس کمال استفاده را برد.

——————-
گزارش و عکس: مهدی بحرانی پور

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.