حسن روحانی: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن/ اعتراضات صنفی را به رسمیت می شناسیم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  روحانی گفت: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم افزود: ما باید علم را جهانی بیاموزیم حتی در مهارت ها باید از دنیا بیاموزیم، ولی پرورش و اخلاق را با آموزش های دینی، اسلامی و فرهنگ ایرانی بیاموزیم.وی خاطر نشان کرد: معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند و تلاش دولت به عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت می شناسیم.رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به راهپیمایی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: شما دیدید امسال برای اولین بار کارگران به خیابان ها آمدند و راهپیمایی کردند که این در گذشته سابقه نداشته است.روحانی افزود: من نسبت به معلمین نیز حق اعتراض را به رسمیت می شناسم، ما مشکلات آنان را می دانیم و البته آنان نیز مشکلات ما را می دانند.* همه معلمین باید معلم آموزشی و پرورشی باشند

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روز معلم برای همه ما روز خاطره است، گفت: این روز برای همه ملت ایران روز افتخار هست چون هر آنچه که داریم از معلمین خود داریم.

روحانی با بیان این که همه مردم خاطرات بسیار شیرینی را از اولین کلاس درس و آشنایی با پدر علمی خود دارند، افزود: بسیار مهم است که دانش آموز گوش به زنگ باشد تا چه هنگام که از کلاس درس خلاص شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد و بگوید که خدا کند این کلاس تمام نشود.

وی با تاکید بر این که همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند، اظهار داشت: نباید این گونه باشد که یک معلم علم بیاموزد و یک معلم، اخلاق آموزش دهد.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در گذشته به گونه ای عمل می شد که دانش آموزان نسبت به معلم پرورشی نگاهی همچون یک پلیس یا مامور را داشتند که کیف ها را بازرسی می کند، معلوم است که این دیگر معلم نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: معلم باید جایگاهی داشته باشد که دانش آموز سفره دلش را پهن کند و معلم همچون پدر و یا مادر او را هدایت کند.

وی با تاکید بر این که روز معلم روز خاطره ها است به دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از کلاس ها اساتیدی بودند که نه فقط دانشجویان آن کلاس بلکه دانشجویان سایر کلاس ها هم حاضر می شدند و هیچ کس نمی خواست کلاس درس تمام شود و اگر کلاس به پایان می رسید سی، چهل نفر دور استاد را محاصره و سوال می کردند به راستی استاد را دوست داشتند.

رییس جمهوری درمورد برگزاری کلاس های درس حوزه های علمیه هم گفت: سبک و سیاق کلاس های حوزه های علمیه فرق می کند، هیچ کلاسی از لحاظ عواطف، محبت، نزدیکی و آزادی همچون کلاس های درس حوزه نیست. البته درحال حاضر کمی با گذشته فرق کرده است.

روحانی ادامه داد: شاگرد با استاد بحث جدی می کرد که اگر کسی آنها را نمی شناخت فکر می کرد که آنها در یک سطح هستند، در مقام نقد و حلاجی مسایل علمی کاملا آزاد بودند.

وی تصریح کرد: کلاس های درس حوزه با آزادی کامل همراه بود و کسانی که می گویند آزادی تحفه ای از غرب است اصلا چنین نیست.

* هیچ گاه به فکر انحصار علم نبودیم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از زمان اسلام تا قرن ها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: بی منت علم را در طول قرن های متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم.

روحانی افزود: غرب به دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی می رسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان می گیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون این که به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.

* بیان دین و ترویج اسلام وظیفه همه معلمان

رییس جمهوری با تاکید بر این که معلمان افتخار ما هستند و خواندن، نوشتن، فهم مسائل، راه تحقیق و درس اخلاق و دین را به ما آموختند، گفت: ما باید هر چیز در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بعهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاه ها است، حوزه ها هم که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

*نمی شود به قوه قهریه هم گفت اجتهاد کن

روحانی افزود: نمی توان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسایل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه به جا می تواند اثر بیش از یک ساعت حرف زدن بگذارد.

رییس قوه مجریه با بیان این که هر کسی نفوذ بیشتر در دل جوان ها داشته باشد رسالت بیشتری هم دارد، تاکید کرد: باید نور ایمان در دل بچه های بنشانیم و باید فرزندان جامعه را عالم و متدین بار آوریم، اگر فرزندانمان، مولای ما علی ابن ابیطالب را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا می شوند و راه زندگی را از وی می آموزند.

روحانی ادامه داد: آن بزرگمردی که گفت «من علمنی حرفا فقط صیرنی عبدا» این همه به علم و دانش اهمیت داد.

وی در تجلیل از مقام علم و معلم، اظهار داشت: اگر اسلام چیزی جز یک معلم که پیامبر عظیم الشان بود و یک شاگرد که مولای ما امیرالمومنین(ع) بود نداشت برای عظمت اسلام کافی بود.

وی با گرامی داشت سالروز وفات حضرت زینب (س) افزود: کجا بانویی با این همه عظمت به استثناء مادرش را پیدا می کنید که این چنین با تمام قدرت در برابر حاکمیت زمانه که به ظاهر پیروز هم شده بود بایستد و وقتی از وی پرسیده می شود که واقعه را چگونه دیدی بگوید و «ما رایت الا جمیلا».

رییس قوه مجریه با بیان این که اگر بگوییم علم و دانش مرزی دارد مرز ایمان و اخلاق هم پیامبر عظیم الشان(ص)، امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) هستند. ممکن است شما بگویید چه کسی می تواند زینب (س) یا امیرالمومنین(ع) شود، شاگرد آنها علامه مطهری بود.

روحانی ادامه داد: اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبه های حوزه بهتر درک می کنند، اگر در قم می ماند یک مرجع عالیقدر تقلید می شد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود برای اینکه بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد.

رییس جمهوری با بیان این که سخنرانی ها و حضور در کلاس های درسی شهید مطهری بسیار موثر بود، گفت: شهید مطهری هیچ گاه جلوی سوال پرسیدن کسی را حتی اگر به تندی بود، نمی گرفت و با استدلال به آن سوال پاسخ می داد.

* فضای مجازی شمشیری دو لبه

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی تاکید کرد که برنامه های آغاز شده با جدیت بیشتر ادامه یابد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که درباره محتوای کتب درسی، فضای آموزشی باید تامل کرد، گفت: دانش آموز فعلی با دانش آموز سابق به لحاظ دسترسی به منابع گوناگون در فضای مجازی متفاوت است و اطلاعات بیشتری در اختیار دارد.

روحانی افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است هم می تواند سود داشته باشد و هم می تواند خطرناک شود، وظیفه مهم آموزش و پرورش این است که آموزش دهد جوانان چگونه از این فضا به درستی استفاده کنند.

*محدود کردن هنر نیست، مصون ساختن هنر است

رییس جمهوری به نقش مدرسه، خانواده و رسانه در تربیت دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد: امروزه آموزش منحصر به مدرسه نیست و اگر گفته می شود برخی موارد را دانش آموز نباید یاد بگیرد، در کلاس های دیگری به دنبال یادگیری آن می رود و مثلا هنر را می آموزد.

روحانی اضافه کرد : جامعه هم خود یک کلاس عملی است، این که چگونه ارتباط برقرار کنیم، نقش راهبری را بازی می کند، همش به دنبال محدود کردن جوانان هستیم، البته محدودیت لازم است اما بالاتر از آن مصون کردن است و این هنر است.

*مدارس از دولتی محض بودن خارج شوند

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که باید شرایط را حس کرد و دانست که چه بار سنگینی بر دوش ماست، اظهار داشت: آموزش و پرورش از حالت دولتی محض بودن به تدریج و قدم به قدم خارج شود.

روحانی آمار رشد ۱۰ درصدی مدارس غیر دولتی را خوب دانست و عنوان کرد: این رقم باید افزایش یابد، ما می خواهیم در آموزش و پرورش با کمترین هزینه، نوجوانان و جوانان را عالم کنیم، چه حالتی بهتر از این که با خرید خدمت این کار انجام شود و شما هم نظارت داشته باشید.

رییس جمهوری با بیان این بسیاری از روش ها در دنیا کار شده است و باید از آن ها آموخت، یادآور شد: علم را جهانی بیاموزیم و اخلاق و پرورش را از آموزه های اسلامی، دینی و ایرانی برداشت کنیم.

*اعتراضات صنفی را به رسمیت می شناسیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان گفت: دولت به عنوان خادمان شماست، ما هم شاگردان معلمان همین جامعه هستیم و تلاش این است که در حد توان کمک کنیم.

رییس دولت یازدهم با تاکید بر این که دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ می داند و به رسمیت می شناسد، تصریح کرد: برای اولین بار امسال کارگران در خیابان ها راهپیمایی کردند. با من مشورت کردند که گفتم بگذاریید بیایند، ما باید تحمل کنیم.

روحانی تاکید کرد: نسبت به معلمین هم حق اعتراض را به رسمیت می شناسیم. این ها بزرگان، اساتید و مورد احترام ما هستند و ما می دانیم مشکل دارند و آن ها هم می دانند که مشکل داریم.

*افزایش دو برابری بودجه آموزش و پرورش

رییس دولت تدبیر و امید در عین حال به اعتبارات تخصیص داده شده به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ اعتبارات این وزارت خانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال ۹۴ به حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

روحانی افزود: این در حالی است که تعداد دانش آموزان در حدود ۱۱ میلیون نفر بود و تعدا معلمان هم از ۹۴۹ هزار نفر به حدود یک میلیون نفر رسیده که تغییر چندانی نداشته است.

رییس جمهوری به بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ که از شهریور ماه دولت فعلی کار را آغاز کرد هم اشاره کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش در این سال ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما عملا تا پایان آن سال، ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.

روحانی افزود: بودجه این وزارت خانه در سال ۹۳، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که تا آخر سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰۷ درصد پرداخت شده است.

رییس دولت تدبیر و امید به اختصاص ۶۹۰ میلیارد تومان برای مطالبات معوق فرهنگیان هم اشاره و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که در شرایطی که تحریم باقی است، قیمت نفت به نصف رسیده و کسری بودجه داریم، نسبت به معلمان ادای دین کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما می دانیم که دغدغه زندگی در کلاس درس تاثیر گذار است. همه باید در این شرایط دست به دست هم خواهیم داد تا از گردنه های فعلی عبور کنیم.

سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم صبح دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، معاونان وزیر آموزش و پرورش، شورای معاونین آموزش و پرورش کل استان ها و معلمان نمونه کشوری به مناسبت هفته معلم در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.