توضیحات سپاه و واکنش آمریکا به توقیف کشتی مارشال

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص توقیف یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال در خلیج‌فارس با تأکید بر اهمیت حفظ امنیت آبراهه‌های تجاری بین‌المللی گفت که «کشتی باری توقیف شده توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب، در یک آبراهه رسمی بین‌المللی در حال حرکت بوده ولی اینکه در زمان توقیف، در آب‌های ایران بوده و یا در آب‌های بین‌المللی، هنوز مشخص نیست.» راتکه در خصوص روایت موجود در وزارت خارجه آمریکا از این حادثه گفت:‌ «گشتی‌های سپاه کشتی کانتیربر تحت پرچم جزایر مارشال را دوره می‌کنند و از کاپیتان آن می‌خواهند که آنها را به سمت آب‌های ایران همراهی کند؛ کاپیتان اما امتناع می‌کند و پس از شلیک تیر از سوی گشتی‌های سپاه، با اسکورت آنها به سمت آب‌های سرزمینی ایران می‌رود.»

وی افزود:‌ «هیچ آمریکایی در این کشتی حضور نداشته ولی با توجه به توافق نظامی-امنیتی جزایر مارشال با ما، کاپیتان اعلام وضعیت اضطرار می کند و یک فروند ناوشکن ما که در منطقه مستقر بوده، شرایط را زیر نظر می‌گیرد.» خبرنگاران سوالات متعددی پرسیدند و گفتند که آیا این کار با گفت‌وگوهای هسته‌ای و یا ارسال پیام تحریک‌آمیز از سوی ایران مرتبط نبوده است؟ جف راتکه گفت:‌ «برای توصیف این اقدام از هیچ صفتی استفاده نمی‌کنم و قصد ندارم که فعلاً در خصوص این حادثه، نتیجه‌گیری کنم.» وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر سه شنبه پس از توقیف این کشتی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که یک ناوشکن و یک هواپیمای جنگی خود را برای بررسی موضوع به محدوده مورد نظر فرستاده است.

توضیحات سپاه درباره توقیف کشتی تجاری

شب گذشته یک منبع آگاه در سپاه پاسداران گفت: یک فروند کشتی تجاری که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس درحال تردد بود توسط یگان های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف و به سمت بندرعباس هدایت شد. این منبع آگاه در گفت و گو با ایرنا، اعلام کرد که این کشتی تجاری با اداره بنادر ایران اختلاف دارد. وی افزود: اداره بنادر ایران درخصوص این موضوع به دادگاه مراجعه می کند و دادگاه حکم توقیف کشتی را می دهد؛ سپاه پاسداران نیز به درخواست اداره بنادر، کار توقیف این کشتی را انجام می دهد. این منبع آگاه همچنین افزود: ۳۴ سرنشین این کشتی اکثرا اروپایی هستند و احتمال اینکه برخی از این افراد آمریکایی باشند نیز وجود دارد. وی تاکید کرد که این موضوع هیچ ارتباطی به مباحث سیاسی و نظامی ندارد بلکه یک بحث حقوقی است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.