نامه سرگشاده، اعتراض و هشدار به «اپیلاسیون» در قزوین!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  شاید کسی هرگز فکرش را هم نمی‌کرد روزی موضوعی بهداشتی مانند اپیلاسیون- زدودن موهای زائد بدن- به سرخط خبرها برسد.

اما دیروز این‌گونه شد، سایت‌های خبری به نقل از کسانی که «جمعی از مؤسسات مردم‌نهاد فرهنگی- اجتماعی و اقشار مختلف مردم قزوین» عنوان می‌شدند نامه‌ای را منتشر کردند که نسبت به رواج «اپیلاسیون کامل بدن» و «راه‌اندازی سالن‌های مخصوص اپیلاسیون» در این شهر به مسئولان هشدار داده و خواستار برخورد با آن شدند.

روزنامه شرق نوشت: این نامه سرگشاده را بار اول وب‌سایت «قزوین خبر»، از وب‌سایت‌های فعال نزدیک به جریان‌های اصولگرای استان قزوین و همچنین نویسندگان اصلی نامه با چنین تیتری منتشر کرد: «خطاب به معاونت سیاسی و امنیت استانداری/ نامه سرگشاده فعالان فرهنگی»

در رابطه با جزئیات این نامه و همچنین دغدغه‌ها و نگرانی‌های نویسندگان این نامه، خلیلی سردبیر «قزوین خبر» در گفت‌وگویی با «شرق» این‌گونه توضیح می‌دهد: «این نامه متعلق به ما نیست و ما فقط آن را منتشر کرده‌ایم اما خود ما هم مدافع موضوع طرح‌شده در نامه هستیم.»

در این نامه که نویسندگانش با محوریت نگرانی برای «عفت و حیا و پوشش زنان جامعه‌مان» نوشته‌اند به‌صورت مشخص و صریح به موضوع اپیلاسیون اشاره کرده و خواستار برخورد با این مسئله شده‌اند.

این بخشی از این نامه است: «متأسفانه مدتی است که پازل این‌گونه خدمات که اغلب خلاف شرع محسوب می‌شود، با انجام اپیلاسیون کامل بدن در بسیاری از این مراکز به اوج مأموریت حیازدایی خود رسیده و تکمیل گردیده و زمینه آغاز برخی از ناهنجاری‌های اخلاقی را فراهم ساخته است و حتی مراکز غیرقانونی و بدون مجوز با نام سالن‌های مخصوص اپیلاسیون در این شهر دایر گشته که بدون هیچ‌گونه نگرانی و با اطمینان از عدم نظارت ارگان‌های مسئول به کسب درآمد مشغولند!»

همین بخش از این نامه نیز بیشتر از همه در وب‌سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز و حاشیه‌ساز شد. چنین واکنشی به موضوع «زدودن موهای زائد بدن» که در اسلام نیز در روایاتی متعدد بر آن تأکید شده و مستحب برشمرده شده است برای بسیاری پرسش‌برانگیز و تعجب‌آور بود.

خلیلی، سردبیر سایت «قزوین‌خبر»، منبع اصلی و منتشر‌کننده این نامه، در پاسخ به پرسش‌های «شرق» در همین رابطه چنین گفته است: «مسئله اصلی در شرایط کنونی از نظر ما پرونده جدیدی است که روی آن خیلی مانور می‌دهند، موضوع ماساژ است که پشت موارد آرایشی و بهداشتی در حال ارائه است. مباحثی مثل بردن فرهنگ ماساژ به داخل خانه‌ها و شرکت‌هاست و این می‌تواند وجهه متفاوتی داشته باشد، من معتقد هستم اسم ماساژ که بیاید فکرها می‌روند سمت تایلند، مالزی و اندونزی و کشورهای جنوب شرق آسیا، و در صورتی که با آنها برخورد نشود عاقبت ما رفتن به این سمت است.»

از او می‌پرسم اما در نامه منتشرشده هیچ اشاره‌ای به موضوع ماساژ نشده است و همه‌چیز حول محور هشدار درباره اپیلاسیون است، در حالی که اپیلاسیون چیز جدیدی نیست و مربوط به نظافت شخصی بدن انسان است. این پاسخ اوست: «من اگر به لحاظ جامعه‌شناسی بخواهم به موضوع نگاه کنم به همین قضیه از منظر تغییر سبک زندگی از نظافت به اپیلاسیون و ماساژ می‌پردازم، چنین چیزهایی در سبک زندگی ایرانی و اسلامی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها اشاره کردند هیچ جایی ندارد، این مرحله‌ای از اباحه‌گری را ترویج می‌دهد.

از طرفی به نظرم همه موارد گویاست. ما در لید خبرمان هم نوشتیم پدیده‌های نوظهور، آرایشگاه برای یک خانم نوظهور نیست، مصداق نوظهوری همین ماساژ است. چند روز پیش در قزوین نمایشگاهی توسط اداره آموزش و پرورش برگزار شد درباره موضوعات کمک آموزشی؛ اما آنجا غرفه‌ای بود متعلق به یک مؤسسه خاص که تعدادی خانم آنجا بودند و پشت‌پرده، خدمات ماساژ ارائه می‌دادند، این البته فقط یکی از مصداق‌هاست و مشابه آن زیاد است و در حال افزایش هستند. موضوع این است که نویسندگان مطلب و نامه مأخوذ به حیا هستند. ما بحث جدی‌ای که داریم این است که نشر منکر، منکر است به همین خاطر خواسته نشد به‌صورت شفاف به موضوع پرداخته شود.»

با وجود این، باز هم سردبیر وب‌سایت «قزوین‌خبر» به موضوع چرایی هشدار درباره اپیلاسیون اشاره‌ای نمی‌کند و در پاسخ به سوال دوباره من و اینکه چرا در نامه اشاره‌ای به ماساژ نشده است، می‌گوید: «البته من نگارنده نامه نیستم و تنها آن را منتشر کرده‌ایم، اگر من نگارنده بودم به این قضیه اشاره می‌کردم و موضوعات را فراتر از این می‌دیدم.»

از او می‌خواهم در صورت امکان، من را به نویسندگان نامه برای پرسیدن همین سؤال معرفی کند، در تماس بعدی خبر می‌دهد نویسندگان نامه تمایلی به گفت‌وگو در این‌باره ندارند و چون مسئولان قول رسیدگی به ماجرا را داده‌اند، نمی‌خواهند حاشیه‌سازی کنند؛ اما گفتند اگر لازم باشد در آینده در این‌باره بیشتر صحبت خواهند کرد.»

این در حالی است که بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت «اسلام کوئست» (www. IslamQuest.net) متعلق به مؤسسه  دینی – فرهنگی «رواق حکمت» که کار خود را با هدف پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی از سال ٨۵ آغاز کرده است در پاسخ به سوال کاربرانی با این مضمون «آیا زدودن موهای زائد بدن در اسلام توصیه شده و آیا دارای آدابی نیز می‌باشد؟» این‌گونه پاسخ داده است: «در این زمینه باید گفت؛ ازبین‌بردن موهای زائد، مثل موهای زائد اندام و زیر بغل مسئله‌ای بهداشتی و از نظر اسلام مستحب است و به آن سفارش شده، اسلام در موارد فراوانی به زدودن موهای زائد بدن توصیه کرده و شیوه‌ها و آدابی را نیز در این زمینه بیان نموده است.» و در ادامه با ذکر روایاتی از امام‌علی(ع) و امام صادق(ع) در این‌باره از آداب شرعی این کار گفته است. موزدایی یا با عبارت رایج و مصطلح کنونی‌اش «اپیلاسیون» (Epilation) نیز این‌گونه تعریف می‌شود: «اپیلاسیون یا موزدایی به ازبین‌بردن موهای زائد یا به روش‌های ازبین‌بردن مو به‌ویژه موهای بدن انسان‌ها گفته می‌شود» بااین‌حال نویسندگان نامه به دلایلی نامعلوم نسبت به این موضوع واکنشی تند و هشدارآمیز نشان داده، به آن اعتراض کرده و خواستار برخورد با آن شده‌اند.

متن کامل این نامه که به رحیمی، معاون سیاسی- امنیتی استاندار قزوین تحویل داده شده و رونوشتی از آن به تعداد زیادی از مسئولان دولتی، نظامی، سیاسی، دینی و صنفی استان ارائه شده است، به این شرح است:

در پی اقدامات نوظهور برخی مراکز آرایشی جمعی از مؤسسات مردم‌نهاد فرهنگی- اجتماعی و اقشار مختلف مردم در نامه‌ای سرگشاده خواستار رسیدگی فوری به اوضاع این مراکز شدند. قال الصادق علیه السلام: «لاحیاء لمن لا دین له» چند صباحی است که بسیاری از سالن‌های آرایش بانوان شهرمان به پیاده‌نظام کارگردانان برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای تبدیل شده و در این زمینه گوی سبقت را برای کسب درآمد بیشتر؟! از هم می‌ربایند.

اگر نگاهی به لیست خدمات این مراکز بیندازیم به‌طور واضح این خدمت رایگان به جبهه فرهنگی دشمن جهت ضربه‌زدن به عفت و حیا و پوشش زنان جامعه‌مان را مشاهده می‌کنیم؛ خدماتی که با هدف نمایاندن هرچه‌بیشتر زیبایی‌ها و لطافت‌های زنانه در فضای عمومی جامعه به‌جای محیط امن خانه ارائه می‌گردد که نتایج مخرب آن بر آگاهان امور اجتماعی و خانواده مبرهن است.

متأسفانه مدتی است که پازل این‌گونه خدمات که اغلب خلاف شرع محسوب می‌شود، با انجام اپیلاسیون کامل بدن در بسیاری از این مراکز به اوج مأموریت حیازدایی خود رسیده و تکمیل گردیده و زمینه آغاز برخی از ناهنجاری‌های اخلاقی را فراهم ساخته است و حتی مراکز غیرقانونی و بدون مجوز با نام سالن‌های مخصوص اپیلاسیون در این شهر دایر گشته که بدون هیچ‌گونه نگرانی و با اطمینان از عدم نظارت ارگان‌های مسئول به کسب درآمد مشغولند! و تأسف‌بارتر اینکه از طرف برخی از مسئولان شهرمان به بعضی از این مراکز به نام مرکز آموزشی؟! در نمایشگاه‌های رسمی، غرفه اختصاص یافته و غرفه‌داران آن با بدترین وضعیت پوشش به ارائه خدمات آموزشی آرایشی خود می‌پردازند (مستندات موجود است)

به‌راستی آیا مسئولان محترمی که از افزایش آمار طلاق و سایر معضلات اجتماعی در استان نگرانند، به عواقب حمایت از این‌گونه مراکز که اقداماتشان در جهت امنیت‌زدایی از قشر فرهیخته بانوان و پایین‌آوردن شأن و مقام زن مسلمان ایرانی در حد یک کالای مصرفی که تمام سعی‌اش زیباترنمایاندن خود به مردان بیگانه با فنون آرایشی خاص است اندیشیده‌اند؟

ما فعلا این‌گونه اقدامات را با دید خوش‌بینانه و به منظور همدلی و هم‌زبانی، به عنوان غفلت و سهل‌انگاری مسئولان می‌انگاریم و از دست‌اندرکاران ذی‌ربط می‌خواهیم تا هرچه‌سریع‌تر نسبت به ساماندهی خدمات این مراکز اقدام نموده و برحذف خدمات غیرشرعی آنها نظارت نمایند. ضمنا در صورت عدم اقدام مؤثر در این خصوص، مردم دیندار قزوین بیش از این، توهین عملی به مقدسات خود را تاب نیاورده و اجازه نخواهد داد عفت و حیا و امنیت خانواده‌هایشان بازیچه دست‌های پنهان برخی افراد معلوم‌الحال گردد و خود رأسا در این زمینه اقدام خواهند نمود که مسلما عواقب آن به عهده مسئولان متسامح خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.