شرح وظایف اصلاح‌طلبان در استان‌ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه اعتماد در گزارشی به آغاز کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخته است. فعالیت رسمی ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان آغاز شده است. تمرکز بر حوزه‌های انتخابیه با محوریت احزاب، مدیران دولت‌های اصلاحات و سازندگی، نمایندگان ادوار و شخصیت‌های محوری منطقه در هر استان شورایی را تشکیل می‌دهد که فرآیند انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه توسط آنان انجام شده و به تایید شورای راهبردی اصلاح‌طلبان می‌رسد. نخستین گام در این فرآیند تشکیل شوراهای استانی است که روز پنجشنبه نمونه آن در استان اصفهان و با حضور مرتضی مبلغ انجام شد. در نشستی که اصلاح‌طلبان استان اصفهان برگزار کردند، پس از انجام بحث و بررسی گزینه‌های مختلف اعضای شورای اصلاح‌طلبان اصفهان در فرآیندی دموکراتیک انتخاب شدند تا در این استان عملا فعالیت شناسایی نامزدهای احتمالی آغاز شود. در شورای انتخابی اصلاح‌طلبان استان اصفهان ٩ نماینده احزاب، پنج شخصیت محوری منطقه‌ای و هفت منتخب شهرستان‌ها معرفی شدند.

مرتضی مبلغ، عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات و عضو دبیرخانه شورای راهبردی انتخابات اصلاح‌طلبان در جلسه هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان استان اصفهان حاضر شد و طی سخنانی گفت: در فضای مسموم رسانه‌ای و در هاله‌ای که افراطیون پر خطر به وجود آوردند اصلاح‌طلبان را طوری معرفی کردند که انگار یک جریان منحرف است. من می‌خواهم بگویم که منحرفان واقعی از آرمان‌های انقلاب چه کسانی هستند و آنهایی که همه را از آرمان‌های انقلاب دور می‌کنند منحرفین واقعی هستند؛ ما در این راستا تلاش می‌کنیم آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های جمهوری اسلامی محقق شود ما هیچ چیزی جز این نخواسته و نمی‌خواهیم. وی با بیان اینکه یک اصلاح‌طلب واقعی را پیدا کنید که حرفی غیر از این زده باشد، اظهار کرد: هرگونه تشکل و تلاش در راستای غیر این اهداف انحراف است و آسیب به کشور است و این نشست‌ها در راستای این است که مردم در راه تعالی این آرمان‌ها قدم بردارند.

اصلاح‌طلبان در برابر تحریف ایستاده‌اند
مبلغ با تاکید بر اینکه اعتراض و اشکال و انتقادات اصلاح‌طلبان همواره به سلسله موضوعاتی بوده که چهره جمهوری اسلامی را مخدوش می‌کند، گفت: در دو دهه گذشته جریان‌هایی به اسم دین و نظام آسیب‌هایی را به اسلام و جمهوری اسلام وارد کرده‌اند و متاسفانه قدرت این جریان‌ها بیشتر است زیرا این‌ها به داخل سیستم نظام هم وارد شده‌اند و به اسم اسلام و شهدا تحریف کردند و متاسفانه آثار بسیار مخرب این رفتارهای افراطی را شاهد هستیم.
معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات همچنین گفت: ما اصلاح‌طلبان حرف‌مان با جریان افراطی‌گری است که امروز صدای‌شان بلند‌تر است، ما حرف‌مان با کسانی است که قانون اساسی را زیر پا می‌گذارند و کلونی‌هایی را تشکیل می‌دهند که حقوق مردم را ضایع می‌کنند، با بداخلاقی‌ افرادی مخالفیم که دروغ می‌گویند؛ با کسانی مخالفیم که خارج از محدوده وظایف‌شان به سیاست وارد می‌شوند و اعلام نظر می‌کنند و بدعت در انتخابات می‌گذارند و خودشان را جای مردم می‌گذارند و جای مردم تصمیم می‌گیرند و در نهایت هم معترضین را منحرف نشان می‌دهند. عضو دبیرخانه شورای راهبردی اصلاح‌طلبان همچنین گفت: قبل از انتخابات سال ٩٢ شرایط کشور به‌گونه‌ای بود که همه احساس نا‌امیدی می‌کردند و اگر افکار عمومی خواهان تغییر نبودند این اتفاق نمی‌افتاد و اصلاح‌طلبان مسوولانه حضور پیدا کردند و با پرهیز از نا‌امیدی حضور پیدا کردند؛ اگر آنها نبودند امروز ما شاهد این اتفاق بزرگ نبودیم پس با پرهیز از نا‌امیدی و مدیریت صحیح و حضور مسوولانه و اجماع می‌توان به پیروزی رسید حتی در شرایط بسیار سخت.

نگاه ملی به جای حزبی
وی با اشاره به اقدام محمد رضا عارف در انتخابات سال ٩٢ گفت: درس دیگری که گرفتیم بحث ایثار بود. وقتی کشور در شرایط عادی است، کشور چه کند و چه تند در حال پیشرفت است اما وقتی شرایط کشور عادی نیست، شرایط به گونه‌ای است که فرصت پرداختن به خیلی مسائل نیست؛ درست است که الان دولت عوض شده است و برآمده از رای مردم است اما افراطیون همچنان یکه تازی می‌کنند و همچنان دست‌شان کوتاه نشده است. در این شرایط فرصتی نیست که بگوییم شخصیت ما، حزب ما و…؛ در شرایط فعلی فقط باید منافع ملی را در نظر بگیریم، ما حتی باید از جناح اصلاح‌طلب هم بگذریم حتی اگر از جناح دیگری باشند اما با ما کمی هم‌نظر باشند و بتوانیم کشور را به پیش ببریم و چند قدم جلو برویم، البته تلاش می‌کنیم که از جناح اصلاح‌طلب باشند اما اگر شرایط این‌گونه نشد باید نزدیک‌ترین نظرات را برگزینیم. مبلغ با اشاره به احتمال رد صلاحیت‌های گسترده گفت: ما باید رد‌صلاحیت‌های گسترده را پیش‌بینی کنیم در چنین شرایط با چنین مشکلاتی جایی و فرصتی برای شخص و حزب و حتی جناح اصلاح‌طلب نیست و فقط حرف مصالح و منافع عمومی است و اگر منافع عمومی و ملی تامین شود آن وقت فرصت ایجاد می‌شود برای تامین منافع حزبی و شخصی.

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش‌رو به دور از سهم خواهی با تلاش زیاد و مسوولانه باید حضور داشته باشیم، گفت: البته تلاش‌مان این است که یک مجلس اصلاح‌طلبانه داشته باشیم اما اگر نشد یک مجلس منطقی و کارآمد داشته باشیم. وی در پایان گفت: راهبرد اول ما این است که باید حضور داشته باشیم دوم اینکه باید ساز و کار اجماع ادامه داشته باشد سوم تمرکز زدایی است و همه باید در تحلیل سیاسی هم سطح باشند. قرار شد در همه استان‌ها این سازوکار به وجود بیاید.

پیروزی از آن ما است
در این جلسه همچنین نکویی، رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در همایش هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان استان اصفهان گفت: برنامه امروز نوآوری‌هایی دارد که متفاوت از جلسات گذشته است؛ مساله مهم انتخابات پیش‌رو است ما در اسفند هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان را داریم؛ عمده‌ترین مساله برای انتخابات این است که بتوانیم راهکارهایی برای وحدت و انسجام بین دلسوزان این نظام بیابیم، وقت این است که خواسته‌های حزبی و شخصی خود را در راستای منافع ملی رها کنیم؛ برای وحدت و همبستگی کنار گذاشتن اختلافات لازم است برای این منظور دوستان از ماه‌ها پیش تدارک این جلسه را دیدند؛ یک شورای راهبردی تشکیل خواهد شد برای داوری و حل اختلافات و ایجاد وحدت؛ این شورا به منزله این نیست که شورای اصلاح‌طلبان فعالیتش کم می‌شود یا کمرنگ می‌شود؛ زمان این شورا تا وقتی است که انتخابات برگزار شود؛ انتظارم از همه عزیزان این است که ما یک مقدار سعه صدر و تحمل نظر دیگران را داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف‌مان برسیم. امروز از هیچ کدام از ما تنبلی، سستی و کم‌کاری پذیرفته نیست؛ خوشبختانه فضایی هم که دارد ایجاد می‌شود از صحبت‌های مقام معظم رهبری که رای مردم حق‌الناس است از صحبت‌های اقای رییس‌جمهور آقای وزیر کشور تعبیرمان این است که فضا فراهم است و ان‌شاءالله که نصرت و پیروزی هم از آن ما است و این وعده الهی است.

شرح وظایف مجامع استانی و گروه‌های چهارگانه
روز گذشته هم سید محمود میرلوحی، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با ایلنا جزییات بیشتری از نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را بیان کرد. او در عین حال که مکانیزم عمل اصلاح‌طلبان را توضیح داد نکته مهم دیگری را هم در رابطه با وضعیت رقابت و ائتلاف احتمالی با اصولگرایان مطرح کرد. او بر‌خلاف ایده‌ای که موضوع ائتلاف با اصولگرایان را مطرح می‌کند صراحتا گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم با اصولگرایان ریشه‌دار و میانه‌رو ارتباط و هماهنگی داشته باشیم. البته در این میان بحث ائتلاف نیست و امیدواریم بتوانیم رقابتی جوانمردانه و درست با اصولگرایان ریشه‌دار در انتخابات آتی داشته باشیم.

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با تبیین برنامه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات سال جاری تاکید کرد: اصلاح‌طلبان با تجربه دو انتخابات ۸۴ و ۹۲، در این دوره به دنبال ائتلاف خواهند بود. میرلوحی تاکید کرد: در سال ۸۴ با اینکه ۶٠ در‌صد رای مردم در سبد اصلاح‌طلبان ریخته شده بود، اما نتیجه انتخابات به نفع رقیب شد، لذا در این دوره سعی می‌کنیم پروژه‌ای را که در سال ۹۲ شروع کرده بودیم ادامه دهیم و منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح خواهیم داد.

تشکیل شوراهایی در استان‌ها و شهرستان‌ها
میرلوحی با تاکید بر اینکه در جریان اصلاحات مساله‌ای به عنوان فرماندهی و سلطه و سلسله‌مراتب وجود ندارد، افزود: هدف ما از حضور در انتخابات رسیدن به یک اجماع به کمک یک روش دموکراتیک است که بر این اساس شوراهایی در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل خواهد شد. وی گفت: در هر استان و حوزه انتخابیه شوراهایی مرکب از چهار گروه تشکیل خواهند شد که وظیفه تعیین برنامه‌های ستاد اصلاح‌طلبان را بر‌عهده خواهند داشت. براین اساس گروه‌های چهارگانه شامل فعالان و اعضای احزاب سیاسی، مدیران اصلاح‌طلب، نمایندگان ادوار مجلس و شخصیت‌های محوری منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: گروه اول فعالان و اعضای احزاب سیاسی کشور هستند که در شهر‌ها و استان‌هایی که احزاب دفتر داشته باشند از این ظرفیت استفاده خواهد شد. استاندار پیشین سمنان ادامه داد: گروه دوم مدیران اصلاح‌طلبی هستند که بین مردم شهرت و محبوبیت دارند. گروه سوم نمایندگان ادوار مجلس خواهند بود و گروه آخر شخصیت‌های محوری آن منطقه مثل روحانیون، صنعتگران، اساتید دانشگاه و زنانی هستند که در فضای سیاسی شهر تاثیرگذار هستند اما عضو احزاب سیاسی نیستند. میرلوحی ادامه داد: این افراد در کنار هم مجمع اصلاح‌طلبان استان یا حوزه را تشکیل خواهند داد و به دنبال آن هستند که از تفرق و تشتت جلوگیری و یک ساختار دموکراتیک برای رسیدن به وحدت پیدا کنند. میرلوحی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش محوری موسوی‌لاری، تا چه اندازه استانداران اصلاحات در این الگو نقش‌آفرینی خواهند داشت، تاکید کرد: در این ترکیب فقط استانداران محور نیستند اما دو عامل سبب شده نقش استانداران بیشتر دیده شود؛ یکی اینکه به خاطر بی‌احترامی دولت سابق به تخصص‌های مدیران دولت‌های اسبق، بسیاری استانداران دوره‌های قبل نیز به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند و دوم اینکه استانداران در این سال‌ها انسجام خود را حفظ کرده‌اند.

استانداران هیچ اولویتی به افراد دیگر ندارند
وی تاکید کرد: با این حال استانداران هیچ اولویتی به افراد دیگر ندارند و ممکن است در یک استان یک استاندار سابق نقش محوری ایفا کند و در یک استان یک فعال سیاسی و در یک استان دیگر یک نماینده سابق. در این مجموعه جمعی از وزیران و استانداران سابق نیز حضور دارند. وی تاکید کرد: واقعیتی که اهمیت دارد این است که ساختار مستقر و منسجمی در سال‌های گذشته در میان اصلاح‌طلبان فعال بوده که در انتخابات ۸۸ و ۹۲ نیز از این ساختار استفاده شد و بسیاری از اعضای ستادهای عارف و روحانی از این ساختار بودند و حال این ساختار به دنبال آن است که در انتخابات آینده نیز از ظرفیت خود استفاده کند.

شاید تا پاییز نیز وارد مصادیق انتخاباتی نشویم
میرلوحی درباره ورود به مصادیق انتخاباتی گفت: این مساله هنوز مطرح نشده و حتی شاید تا پاییز نیز وارد مصادیق انتخاباتی نشویم. چرا که فردی که در مرکز مقبولیت دارد ممکن است ظرفیت پیروزی در حوزه انتخابیه نداشته باشد و فرآیند انتخاب با تشکیل مجمع اصلاح‌طلبان در شهرهای مختلف رخ خواهد داد. وی درباره استعفای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات تاکید کرد هر کاندیدایی که تفکر اصلاح‌طلبی داشته باشد کاندیدای اصلاح‌طلبان نیست. شاید در برخی حوزه‌ها در حال حاضر پنج کاندیدی اصلاح‌طلب فعالیت کنند، اما مجمع انتخاباتی همه این گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد و نظر خود را اعلام می‌کند. استاندار سابق سمنان تاکید کرد از قبل برای معرفی هیچ چهره‌ای برنامه‌ریزی نشده و در این زمینه مجمع شهرستانی و استانی قرار است بعد از شنیدن همه نظرات و جمع‌بندی وارد عرصه انتخابات شوند. وی درباره حوزه‌هایی که چند شهر یک نماینده دارند و معمولا مسائل بومی بر مسائل سیاسی تاثیرگذارند، گفت: با توجه به ساختاری که در استان‌ها شکل گرفته فرصت‌های خوبی برای این قضایا پیش‌بینی شده که جلساتی برای بررسی این فرصت‌ها و آموزش‌هایی برای شناسایی آسیب‌ها برگزار شود و پیش‌بینی شده نتیجه‌ای که از این جلسات بیرون می‌آید طوری باشد که آسیب‌های گذشته تکرار نشوند.

سعی می‌کنیم با اصولگرایان میانه‌رو ارتباط و هماهنگی داشته باشیم
میرلوحی درباره نقش اصولگرایان میانه‌رو در فرآیند ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اصلاح‌طلبان و نزدیکان رییس‌جمهور دولت اصلاحات پیگیری می‌کنند، توجه به محوریت منافع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت برای اهداف مهم‌تر است و در این زمینه تلاش می‌کنیم با اصولگرایان ریشه‌دار و میانه‌رو ارتباط و هماهنگی داشته باشیم. البته در این میان بحث ائتلاف نیست و امیدواریم بتوانیم رقابتی جوانمردانه و درست با اصولگرایان ریشه‌دار در انتخابات آتی داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.