رونمایی از تمبر کوروش در اسرائیل

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: به گزارش بهار نیوز، وزارت امور خارجه اسرائیل با اعلام این خبر افزود: رونمایی از تمبر کوروش کبیر، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) انجام شده است. تمبر قدردانی از کوروش کبیر در چند نسخه، از جمله با اعلامیه تاریخی کوروش که به منشور کوروش مشهور است، در رنگ‌های آبی و طلایی منتشر شده است. سایت اداره پست اسرائیل نیز با اعلام خبر رونمایی و آغاز فروش تمبر گرامی‌داشت کوروش کبیر، به فتح پادشاهی بابل به وسیله نخستین پادشاه ایران در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، اشاره کرده است.

اداره پست اسرائیل در توضیح این تمبر نوشته که کوروش کبیر پس از فتح بابل، دستور آزادی یهودیان از بردگی را در بابل صادر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد که آزادانه به سرزمین یهودا بازگردند و معبد مقدس خود را در اورشلیم از نو بنا کنند. بر روی تمبر گرامیداشت کوروش، به سه زبان عبری، انگلیسی و فارسی جملاتی نوشته شده و از جمله این عبارت به نقل از او و خطاب به یهودیان در کتاب مقدس آمده است: «خداوند با همه شما که قوم او هستید، همراه است. شما اجازه دارید که به اورشلیم بازگردید». پیروان دین یهود احترام زیادی برای نخستین پادشاه ایران قائل‌اند و خیابانی نیز در بیت المقدس به نام کوروش وجود دارد.

رونمایی از تمبر گرامیداشت کوروش کبیر در اسرائیل و در آستانه روز یادبود هولوکاست، در اوج تنش‌ها میان این کشور و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. ایران و اسرائیل در زمان حکومت محمدرضا پهلوی، دارای روابط سیاسی، نظامی، تجاری و فرهنگی بودند اما با روی کار آمدن جمهوری اسلامی، رهبران حکومت، با قطع روابط ایران و اسرائیل، خواستار نابودی اسرائیل و محو این کشور شدند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.