رسانه‌های جهان: شادی مردم ایران مهر تایید مردم به تفاهم لوزان بود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهان نیز که تا پیش از اعلام توافق، تحولات را لحظه به لحظه رصد و مخابره می‌کردند، شادی مردم از تفاهم هسته‌ای را نیز پوشش دادند و آن را به منزله مهر تایید مردم ایران به این تفاهم تعبییر کردند.
به گزارش عصر جنوب به نقل از خبرگزاری آنا، ۹ روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس در دقایق پایانی گفت‌وگوها به نتیجه رسید و تفاهم هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ حاصل شد. بلافاصله پس از اعلام این تفاهم هسته‌ای در روز ۱۳ فروردین بسیاری از مردم تهران پایتخت کشور به خیابان‌ها آمدند و به جشن و سرور پرداختند. ۱۴ فروردین هم مردم ایران در بسیاری از استان‌های کشور به جشن خیابانی پرداختند.

مردم شهرهای مختلف رشت، کرمان، اراک، تهران، قصر شیرین، مشهد، شهرکرد، قزوین، کرمانشاه، اهواز و… شب گذشته پس از سخنرانی رئیس جمهور به خیابان‌ها آمدند و با به صدا درآوردن بوق ماشین، به اهتزاز درآوردن پرچم ایران و نشان دادن علامت پیروزی رضایت خود را از مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان اعلام کردند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهان نیز که تا پیش از اعلام توافق، تحولات را لحظه به لحظه رصد و مخابره می‌کردند، شادی مردم از تفاهم هسته‌ای را نیز پوشش دادند و آن را به منزله مهر تایید مردم ایران به این تفاهم تعبییر کردند.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌های متعددی از تایید توافق هسته‌ای میان ایران و غرب از سوی مردم ایران دیده می‌شود و کاربران ایرانی شادی خود را نشان دادند. خبرگزاری ترکیه‌ای دوغان نیز در این باره نوشت: تصاویر و کلیپ‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بیانگر آن است که یک جشن عمومی در ایران برگزار شده است که این شادی و جشن در نیمه‌های شب به وقت محلی در ایران و در روز تعطیل به مناسبت سیزده به در برگزار شد.

سایت ان. پی. آر نیز در این باره نوشت: واکنش عمومی مردم در پایتخت ایران به توافق اولیه ایران و ۱+۵ بسیار مثبت بود. این در حالی است که برای نخستین بار تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیز سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را به طور مستقیم پخش کرد. شبکه ال بی سی لبنان نیز در خبر فوری در واکنش به شادی مردم اعلام کرد: بر اساس آنچه ویدئوهایی شادی از تهران نشان می‌دهند، خودرو‌ها در خیابان‌ها شعار می‌دادند و دست می‌زدند.

سایت روزنامه گاردین نیز در این باره نوشت: ایرانیان شاد نیمه شب جمعه شب برای برگزاری جشن خبرهای منتشر شده از لوزان و برای ابراز امیدواری از اینکه توافق هسته‌ای به چندین سال انزوای بین‌المللی و سختی‌های اقتصادی پایان خواهد داد، به خیابان‌ها آمدند. سایت بی بی سی ورد هم در این ارتباط نوشت: خبرهای رسیده به ایرانیان در آخرین روز از تعطیلات نوروز برای آن‌ها شیرین بود و آن‌ها این روز را جشن گرفتند. در حالی که بسیاری از روزنامه‌ها به دلیل تعطیلات تعطیل بود، مردم ایران این توافق تاریخی را که فکر می‌کنند تاثیر بسیاری بر زندگی مردم عادی خواهد داشت، جشن گرفتند.

واشنگتن پست هم نوشت: ساعاتی پس از اعلام توافق، مردم تهران پایتخت ایران به طولانی‌ترین خیابان این شهر یعنی خیابان ولی عصر رفتند و با خودروهای خود بوق زدند و زنان و مردان پرچم‌های ایران را در دست داشتند و نشانه پیروزی را با انگشتان خود نشان می‌دادند. تصاویر و ویدئوهای شادی مردم تهران به طور گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشته است. روزنامه السفیر لبنان هم نوشت: ایران و گروه ۱+۵ تواسنتند پس از نزدیک به ۹ روز مذاکرات پی در پی و ۱۸ ماه نشست‌های مشترک هسته‌ای به توافق بر سر کلیات توافق جامع دست پیدا کنند و بیانیه مطبوعاتی منتشر کنند. همین مساله باعث جشن و سرور خیابانی در تهران شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.