پدافند هوایی از مولفه های امنیت ملی است

عصر جنوب: فرمانده پدافند هوایی جنوب غرب کشور گفت: پدافند هوایی یکی از مولفه های امنیت ملی در هر کشوری است که کار رهگیری، کشف، مقابله و انهدام را به عهده دارد.

سرهنگ ستاد محمود احمدی در نشست خبری که شامگاه جمعه در پدافند هوایی جنوب غرب کشور برگزار گردید اظهار کرد: دهم شهریور  سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا در سال ۱۳۸۷ به فرمان رهبر معظم انقلاب است که  با توجه به  دکترین دفاعی جمهوری اسلامی این  فرمان را صادر کردند.

وی با اشاره به اینکه پدافند هوایی از باسابقه های انقلاب اسلامی استادامه داد: از ابتدای  انقلاب در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در هنگام ورود امام  (ره) به کشور درحالی که رژیم ستم شاهی همچنان در کشور بود نیروی هوایی به  امام خمینی (ره) خیر مقدم گفتند و ولایت مداری خود را از همان زمان ثابت  کردند.

فرمانده پدافند هوایی جنوب غرب کشور اضافه کرد: در جبهه های حق علیه باطل نیز دلیر مردان پدافند هوایی پا به پای ملت در همه صحنه ها حضور قوی داشتند و در عملیات‌های راهبردی هشت سال دفاع مقدس مثل بیت‌المقدس،  والفجر ۸، کربلای ۵ و اکثر عملیات انجام شده در دفاع نقشی بارز داشتند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی یکی از مولفه های امنیت ملی در هر کشوری است تصریح کرد: تا کنون پنج رزمایش هوایی سراسری و نیمه سراسری به انجام رساندیم، این تعداد رزمایش در مدت کوتاه پنج ساله در طول تاریخ یک نیرو بی نظیر و نشان از قدرت دارد.

سرهنگ احمدی رهگیری، کشف، مقابله و انهدام را وظایف اصلی پدافند دانست و گفت: این وظایف با استفاده از هواپیمای طرح پدافند هوایی به کمک نهاجا، شبکهراهداری، دیده بانی، ایستگاه های شنود الکترونیکی، تجهیزات زمین به هوا  موشک و توپخانه به نحو احسن به انجام می رسد.

وی خاطر نشان کرد: منطقه پدافند هوایی جنوب غرب، کل استان خوزستان و بخشی از استان کهکلویه و بویر احمد  به مساحت ۸۰ هزار متر مربع را پوشش می دهد و یکی از مناطق ناوگان پدافندی است.

فرمانده پدافند هوایی جنوب غرب کشور اضافه کرد: ما همراه با سایر مناطق ماموریت دفاع از فضای هوایی کشور را به عهده داریم و چهار گروه دزفول،  اهواز، امیدیه با زیر مجموعه ماهشهر و بهبهان وظایف محوله را به انجام می رسانند.

وی عنوان کرد: چون می دانیم نباید به کسی اعتماد کرد بعد از پیروزی انفلاب اسلامی به سمت بومی شدن تجهیزات حرکت کردیم و امیدواریم به زودی  به مرحله ای برسیم که صد در صد تجهیزات ما بومی شود.

احمدی افزود: امتیاز ما نسبت به همسایگان این است که تجهیزات آن ها وارداتی است در حالی که پدافند هوایی خاتم الانبیا به سمت بومی کردن بیشتر در حال حرکت است که در برهه ای از فن آوری خود استفاده می کنیم.

وی با اشاره به ایتکه پدافند هوایی در زمان جنگ تحمیلی در یک عملیات ۶۰ فروند از هواپیماهای دشمن را منهدم کرد گفت: خوزستان یکی از مناطق حساس کشور است که در زمان جنگ ماموریت حفاظت از تاسیسات نفتی، بنادر و  پشتیبانی سطحی از جبهه ها را به عهده داشت و ماموریت هایی هوایی از همین نقطه پشتیبانی می شد.

فرمانده پدافند هوایی جنوب غرب کشوربه افتتاح دانشگاه پدافند هوایی خاتم  الانبیا از سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: نیروهای مورد نیاز خود را  از طریق این دانشگاه فراهم می کنیم زیرا کلیه آموزش های لازم را براساس تجهیزات روز فرا می گیرند.

وی تصریح کرد: آموزش نیروها در زمان صلح یکی از اقدامات مهمی استکه هر ارتشی باید انجام دهد و آمادگی خود را برای هرگونه تهدید و تجاوز حفظ کند که خوشبختانه این مهم در پدافند هوایی به‌خوبی رعایت می‌شود

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.