۲۲ هزار نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در کشور وجود دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در کارگاه کشوری پورتال برنامه کم​کاری تیروئید نوزادی در اهواز، گفت: در طول اجرای برنامه غربالگری در سطح کشور، ۲۲ هزار نوزاد بیمار گذرا و دائمی شناسایی شدند.

دکتر شهین یاراحمدی در این کارگاه که امروز، دوشنبه (۱۸ اسفندماه) در هتل نیشکر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی یکی از موفق​ترین برنامه​های وزارت بهداشت بوده که به نوعی معادل واکسیناسیون در کشور است. این برنامه مهرماه سال آینده ۱۰ ساله می​شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۱ میلیون نوزاد در کشور طی اجرای این برنامه تاکنون غربالگری شده‌اند. اهمیت این غربالگری را زمانی درک می​کنیم که بدانیم اگر یک هفته در درمان نوزادان دچار کم​کاری تیروئید تاخیر صورت بگیرد، IQ این نوزادان کاهش می​یابد.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: سالیانه غربالگری یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوزاد، گروه هدف این برنامه هستند که با توجه به حجم بالای کار، به این نتیجه رسیدیم که از سیستم نرم​افزاری برای ثبت سوابق و نتایج غربالگری استفاده کنیم. به همین منظور پورتال در ۱۳ دانشگاه علوم​پزشکی کشور به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفت.

یاراحمدی افزود: سال ۹۴ برای برنامه سالی است که اشکالات اجرای نرم​افزاری برنامه کاملا استخراج و رفع و در اولین فرصت فرم​های کاغذی از برنامه کنار گذاشته می​شود.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت اظهار کرد: برنامه غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی از دهه ۶۰ در دنیا آغاز شد. ما نیز در ایران توانسته‌ایم از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و به تدریج کار را با سیستم نرم​افزاری پیش ببریم. چون اکنون هیچ کشوری در دنیا نیست که از سیستم کاغذی در اجرای این برنامه استفاده کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.