زمان بازگشت‌ آیت‌ا… هاشمی به صندلی آشنا؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مطهره شفیعی – آرمان: باز هم  هاشمی، بازهم چشم‌های منتظر! این روایت انتخاباتی دیگر است که همگان منتظر تصمیم شخصیتی هستند که یک کلمه برای او مبنای تصمیم‌گیری‌های با اهمیت است و آن کلمه جز «تکلیف» نیست. آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی دیرزمانی است که انتخابات را به نوعی دیگر تعبیر می‌کند و پیروزی یا شکست اهمیت چندانی برایش ندارد؛ آن لبخند که در هنگامه هر انتخابات بر لبانش نقش می‌بندد نه از سر خوشحالی برای حضور در یک انتخابات بلکه برای رضایت از عمل به تکلیف است. آیت‌ا… سال‌هاست که برایش «خود» واژه‌ای غریب است و نسبتی با آن احساس نمی‌کند؛ او در «مردم» معنا می‌شود و آن هنگامه که تصمیم برای عدم انجام امری دارد چشمان نگران و منتظر جامعه است که او را مصصم به انجام همان امر می‌کند بدون هیچ توضیح و متنی. شاید این بیت شعر حافظ روایت مشی آیت‌ا… هاشمی باشد: «بی‌مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/ یا رب مباد کس را مخدوم بی‌عنایت.»
 بیم نیامدن آیت‌ا…
دو روز دیگر انتخابات ریاست مجلس خبرگان است؛ انتخاباتی که چندان غریب نیست؛ این روزها اضطراب تنها واژه‌ای است که می‌توان در وصف دلسوزان، رزمندگان دفاع مقدس، مدیران و … بیان کرد چون آنان بسیار بهتر از دیگران می‌دانند «تکلیف» چه نقش مهمی در تصمیم‌گیری آیت‌ا… و همین تکلیف برای آیت‌ا… چه نقش مهمی در آینده کشور دارد. بیمی در چشمان منتظران تصمیم آیت‌ا… هاشمی موج می‌زند و آهسته از خود سوال می‌کنند اگر این‌بار نخواهد به تکلیف عمل کند چه پیش خواهد آمد؟ اما لحظاتی بعد به خود نهیب می‌زنند که «چه می‌گویی؟ یادت رفته او در شرایطی که خود تحت فشارهای زیادی بود، عمل به خواست مردم را برای خود تکلیف دانست و در عین اینکه می‌دانست پیروزی در راه نیست در عرصه حضور یافت و باز هم لبخند عمل به تکلیف بر چهره‌اش نقش بست.» آیت‌ا… و آزمون از یکدیگر جدانشدنی هستند و آیت‌ا… شاید ازجمله شخصیت‌هایی باشد که همواره در این آزمون‌ها بالاترین رتبه را کسب کرده است. برخی می‌خواهند که او در انتخاباتی نباشد چون حضور او یعنی پایان آنها. برخی دیگر می‌خواهند که هاشمی سکوت کند چون سخن گفتن او یعنی رسوایی آنها و برخی که بسیار بیشتر از آن برخی‌ها هستند دل در گرو کشوری آرام و شاد با تدابیر هاشمی دارند.
 بازگشت به صندلی آشنا
بارها به اثبات رسیده که ریاست‌ها برای آیت‌ا… هاشمی جذابیت نداشته و حب ریاست در او وجود ندارد. آیت‌ا… هاشمی اگر تکلیف را حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان بداند بدون شک نباید پیروزی در این انتخابات را به او تبریک گفت چراکه او به صندلی‌ای بازخواهد گشت که سال‌ها در اختیارش بوده است؛ همان سال‌ها که مخالفانش نفس وجود مجلس خبرگان را سیاسی نمایش دادند تا او را دچار چالش کنند اما هاشمی دلبسته به هیچ صندلی و مقامی نبود؛ به‌راحتی و با رضایت کنار رفت تا ماندن او بر کرسی ریاست مجلس خبرگان به‌مثابه فرصتی به بدخواهان نباشد تا بدعتی تازه گذاشته و مجلس خبرگان را از ماهیت اصلی خود که بسیار والا و حتما غیرسیاسی است، دور کنند. این روزها منزل و دفتر آیت‌ا… هاشمی مملو از نامه‌هایی است که از دور و نزدیک برایش ارسال شده است و محتوای تمام آنها جز درخواست برای پذیرش ریاست مجلس خبرگان نیست. این روزها فضای حاکم بر بیت آقای هاشمی همان فضایی است که دخترش در وصف آن می‌گوید: «تلفن‌ها اصلا آزاد نمی‌شد و این فرصت نبود که گوشی را بر سر جای خود بگذاریم چون مدام برای درخواست از آیت‌ا… هاشمی جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ تماس گرفته می‌شد.» فعالان در تمام عرصه‌ها به دیدار آیت‌ا… می‌آیند چنانکه چند روز پیش گروه «تحول‌خواهان» به نزد آیت‌ا… رفتند چون اطمینان از دیدگاه‌های اقتصادی او داشتند و در همین دیدار از او خواستند به ریاست مجلس خبرگان بازگردد چون به اعتقاد آنها آیت‌ا… هاشمی تحول را رمز پیشرفت کشور می‌داند. آیت‌ا… تکلیف را می‌داند و خود را مکلف به اجرای آن می‌داند. می‌داند که دلسوزان کشور امید دارند تا بار دیگر او از خود بگذرد همانند بسیار دفعات دیگر که از خود و حتی خانواده خود برای مردم گذشت.
 مشاوری امین
توجه به عنایت امام خمینی(ره) روی آیت‌ا… هاشمی و دوستی مقام معظم رهبری با آیت‌ا… هاشمی و به‌خصوص با توجه به اعتمادی که مقام معظم رهبری به آیت‌ا… هاشمی داشته و دارند و ایشان را به‌عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از بالاترین ارکان نظام است، انتخاب کرده‌اند و همچنین با سوابق و تجربیات آیت‌ا… هاشمی ایشان را باید یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریاست مجلس خبرگان دانست و از سوی دیگر دلسوزان واقعی آیت‌ا… این را هم به‌خوبی می‌دانند اگر او خود را برای بازگشت به صندلی ریاست مجلس خبرگان آماده نکرده است پس حتما اطمینان قلبی از عدم ضربه به اعتماد افکار عمومی دارد و شخصی که به گفته خود صالح است بر این صندلی خواهد نشست و او مانند همیشه مشاوری با تدبیر در کنار رئیس جدید مجلس خبرگان است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.