موسوی‌لاری در همایش اصلاح‌طلبان استان کرمان: نان‌ عده‌ای در التهاب است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عماد محسنی‌تکلو: «باید از افراط و تفریط پرهیز کرد چرا که عده‌ای ‌نانشان در فضای پرالتهاب و پرخاشگری است.» این جملات را وزیر کشور دولت اصلاحات در همایش اصلاح‌طلبان در کرمان گفت. همایشی که با حضور شخصیت‌های سیاسی از جمله حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران و یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس و با سخنان رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان کرمان آغاز شد و با سخنان موسوی‌‌لاری پایان یافت و در میانه آن حاشیه کوتاهی برای چنددقیقه همایش را دچار تنش کرد. عصر روز پنجشنبه تالار خانه شهر کرمان میزبان تمام گروه‌های اصلاح‌طلب استان کرمان و شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی استان بود. با اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صلاح ندیده بود برای این همایش در شهر تبلیغات محیطی کند، اما دقایقی قبل از شروع مراسم، تقریبا تمام تالار بزرگ خانه شهر کرمان را جمعیت اصلاح‌طلبان کرمان پر کرد. چندروز قبل از برگزاری مراسم خبرهایی مبنی‌بر حضور مجید انصاری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد که البته انصاری به این گردهمایی نرسید.
«موسوی‌لاری» به‌عنوان سخنران اصلی این مراسم سخنانش را با اشاره به ایام فاطمیه آغاز کرد و در ادامه به شرایط کشور و عقب‌ماندن در دوره هشت‌ساله اصولگرایی اشاره کرد و گفت: « نه از باب مچ‌گیری و نه برای ارزش‌گذاری نسبت به اینکه این مدیر خوب است یا آن مدیر بد است، بلکه فقط برای اینکه از گذشته درس بگیریم باید بین جریانات مختلف کشور مقایسه کنیم.» او همچنین در ادامه از عملکرد دولت اصلاحات اینطور دفاع کرد: «ما در دولت هشت‌ساله اصلاحات، سیاست تنش‌زدایی داشتیم، به حضور مردم بها دادیم و در حوزه اقتصاد از روش‌هایی استفاده کردیم که از منابع رو و زیرزمینی در جهت بهبود و توسعه کشور استفاده کردیم و آن خصومت خرد‌کننده را با تعامل با همسایگان تغییر دادیم.» موسوی‌لاری در همین بخش از سخنانش اینطور ادامه داد: « نتیجه میدان‌دادن به تفکر توسعه‌گرا، رشد حدود شش‎درصدی، کاهش تورم، کاهش بیکاری، افزایش نشاط اجتماعی، تسهیل رفت‌وآمد به کشور و آسان‌ترشدن بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی شد و یک تمدن صنعتی مثل عسلویه ایجاد کردیم.»
وزیرکشور دولت اصلاحات در ادامه به عملکرد دولت نهم و دهم هم اشاره کرد و با انتقاد از شیوه مدیریت دولت گذشته و رشد اقتصادی منفی کشور در پایان آن دوره هشت‌ساله گفت:«بعد از دوره اصلاحات همه شاهد هستیم که چه اتفاقی افتاده است، براساس آمارهای رسمی رشد اقتصادی ما ۶/۵- بود که قرار بود در پایان برنامه چهارم توسعه ما وارد یک‌چرخه‌ای شویم که تا افق ١۴٠۴ کشور اول منطقه از نظر اقتصادی باشیم و میانگین رشد هم باید ٢/٨ می‌شد.»
حاشیه‌ای کوتاه در میان متن
اما بخشی از سخنان موسوی‌لاری که با حاشیه همراه شد مربوط به زمانی بود که او از عدم ساختارشکنی اصلاح‌طلبان گفت و تاکید کرد اصلاح‌طلبان هیچ وقت به دنبال ساختارشکنی نبودند. پس از ایراد این سخن، شخصی از میانه جمعیت بلند شد و با صدای بلند از موسوی‌لاری پرسید: «پس چه کسی فتنه کرد؟» این اقدام فرد معترض واکنش سریع یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب را در پی داشت که از ردیف اول تالار برخاست، چند قدم به سمت فرد معترض در میانه تالار رفت و در پاسخ به سوال او گفت: «احمدی‌نژاد فتنه کرد.» این اقدام باعث شد جمعیت حاضر در تالار به فرد معترض اعتراض کرده و نگذارند صدایش بلند شود؛ متعرضی که دیگر سوال نمی‌پرسید و با فریاد، «مرگ بر فتنه‌گر» می‌گفت. در این میانه نیروهای تامین امنیت سالن در میان شعارهای «درود بر اصلاحات» حضار، فرد معترض را از تالار بیرون بردند. این فرایند با تشویق حضار همراه بود که موسوی لاری خطاب به حضار گفت: «قرارمان این بود که در ایام فاطمیه صلوات بفرستید.» و صلوات حضار آخرین اتفاق پس از شروع این حاشیه بود. تمام این حاشیه بیشتر از چنددقیقه طول نکشید و موسوی لاری پس از آرام‌شدن مجدد فضا، با همان آرامشی که پیش از شروع تنش سخن می‌گفت به سخنانش ادامه داد. این اتفاق در شرایطی افتاد که کرمان یک هفته پیش از این هم شاهد چنین حاشیه‌ای، اما بسیار پررنگ‌تر و پرحاشیه‌تر در میان سخنان «سیدهادی خامنه‌ای» بود. در آن جلسه سیدهادی خامنه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان سخن می‌گفت که عده‌ای با بالا بردن کاغذ نوشته و سردادن شعار، نظم جلسه سخنرانی سیدهادی خامنه‌ای را تا پایان برهم زدند.
پس از پایان این تنش موسوی ‌لاری به بحث افراطی‌گری هم ورود کرد و از پرخاشگری به عنوان آفت اصلاح‌طلبی نام برد و گفت: «یک عده نانشان در فضای پرالتهاب و پرخاشگری است. یک اصلا‌ح‌طلب باید از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کند.» موسوی‌لاری همچنین افزود: «مسیر درست جریان اصلا‌ح‌طلب، مسیر عاری از خشونت است.» موسوی‌‌ لاری با بیان اینکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم و یکدیگر، حتی رقبا را تحمل کنیم افزود: «باید بتوانیم با رایزنی‌کردن و سخن‌گفتن موانع را برطرف کنیم تا جامعه دچار حذف نشود، حدف‌هایی که ممکن است به دلیل کج‌فهمی و بدفهمی باشد.».

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.