نوبخت: برای توسعه ایران، همه استان ها باید توسعه یابند

عصر جنوب: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: توسعه ایران، نیازمند توسعه همه جانبه استان هاست و در برنامه ششم توسعه، اگر به دنبال توسعه کشور و رسیدن به چشم انداز ۲۰ ساله هستیم، باید تمام استان ها توسعه یابند.

ˈمحمدباقر نوبختˈ روز پنج شنبه در جلسه شورای اداری و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در تبریز اظهار کرد: راه ۲۰ساله ای که در سال ۱۳۸۴ آغاز شده ایرانی توسعه یافته در افق ۱۴۰۴ را ترسیم کرده و برای رسیدن به این هدف باید از تمام ظرفیت های ملی و استانی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: البته شاخص ها نشان می دهد که با گذشت نیمی از زمان در نظر گرفته شده برای اجرای سند چشم انداز، هنوز به اهداف ترسیم شده نرسیده ایم و این به دلیل آرمانی بودن این سند نیست، بلکه اجرای ناصحیح این سند مانع از تحقق آن شده است.

نوبخت گفت: به دولیل باید سند چشم انداز توسعه کشور اجرایی شود، یکی مردم ایران شایسته رسیدن به ایرانی توسعه یافته اند و دیگری وجود ظرفیت های این هدف در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اهداف سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله کشور فراموش نشده بلکه راه رسیدن به این هدف تغییر کرده و تاکتیک همان تاکتیک قبلی است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به میزان بودجه کشور در سالجاری، گفت: دو هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال بودجه عمومی و ۴۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی کشور در سالجاری است که از این میزان دو هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بودجه تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی) به آذربایجان شرقی تخصیص داده شده و برای طرح های ملی نیز پنج هزار و ۳۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

نوبخت گفت: برای طرح های ملی استانی شده (ویژه) نیز ۵۹۷ میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته و یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال نیز برای ایجاد توازن در منطقه در اختیار این استان قرار گرفته است.

وی مجموع بودجه تخصیصی به آذربایجان شرقی را ۹ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اختصاص این اعتبارات به تحقق منابع تعریف شده بستگی دارد که تاکنون ۷۵ درصد این منابع محقق شده است.

نوبخت اضافه کرد: در صورتی که اعتبارات تخصیص یافته صد در صد صورت نگیرد دولت تمام اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان را صد در صد اختصاص خواهد داد و همچنین به طرح های ملی استانی شده که تعداد آنها در آذربایجان شرقی ۱۰۴ طرح است در صورت اتمام عملیات عمرانی تا پایان ۹۳، صد در صد اعتبار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری گفت: در برنامه ششم توسعه نقش آذربایجان شرقی به عنوان استانی که واگن های قطار توسعه را به حرکت درآورد تعریف شده که در حین پیشرفت و توسعه خود، استان های دیگر را نیز به جلو بکشد.

نوبخت در خصوص دریاچه ارومیه و احیا دوباره آن، بیان کرد: مشکل این دریاچه خاص استان های آذربایجان شرقی و غربی نیست، بلکه این دریاچه مال ایران است و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی از برنامه های عملی ستاد احیا دریاچه حمایت های لازم مالی را خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: افرادی که فکر می کنند که دین باید در انزوای مساجد و محراب باشد در اشتباه بزرگی هستند غافل از اینکه دین هم برای سعادت دنیوی و هم برای سعادت اخروی انسان ها آمده شده است.

آیت الله ˈمحسن مجتهد شبستریˈ افزود: در هیچ دینی به اندازه اسلام، به مسایل اجتماعی انسان ها پرداخته نشده و از قبل تولد تا پس از مرگ نیز برای انسان ها برنامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دقت در گزینش کارمندان دولت تاکید کرد و گفت: دولت باید به دور از مقاصد سیاسی، افرادی متعهد، متخصص و اهل وفا را جذب کند و به شایسته سالاری بها دهد و پس از بکارگیری نیز، نظارت و کنترل داشته و در امور خود اولویت بندی کند.

آیت الله مجتهدشبستری افزود: دولت سازمان بزرگی است و باید از هر نظر منسجم باشد و نباید امور دولت در هم تداخل داشته باشد.

وی همچنین به بحث دریاچه ارومیه و احیا آن اشاره کرد و گفت: موضوع این دریاچه از بحث های مهم کشور است اما متاسفانه کار و یا برنامه ای که در این خصوص قابل لمس باشد، صورت نگرفته است.

آیت الله مجتهدشبستری اظهارکرد: خطرات زیست محیطی این دریاچه نه تنها استان های همجوار این دریاچه بلکه دیگر استان ها را نیز دامن گیر می کند و زندگی انسان ها می تواند در مخاطره باشد.

وی همچنین خواستار توجه بیش از پیش دولت به بحث فرهنگی شد و افزود: دولت حداقل به اندازه ورزش به بخش فرهنگی نیز توجه کند البته نه اینکه از ورزش حمایت نکند بلکه باید اولویت های فرهنگی را شناسایی و حمایت کند.

رییس مجمع نمایندگان استان هم در جلسه شورای اداری استان بر توزیع عادلانه بودجه از سوی دولت تاکید کرد و گفت: آذربایجان شرقی در مقایسه با دیگر استان های هم سطح، به سمت برخورداری کمتر از بودجه در حرکت است که انتظار داریم دولت توجه بیشتری به این استان در این زمینه داشته باشد.

ˈمیرهادی قره سیدرومیانیˈ افزود: نگاه دولت به این استان باید ملموس تر باشد و احیا دریاچه ارومیه و حمایت لازم مالی از این طرح و همچنین قطار شهری تبریز را در اولویت برنامه های مالی خود قرار دهد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اولویت استان در بحث خدمت به مردم، احیا دریاچه ارومیه است و این مهم ترین خواسته مردم آذربایجان از رییس جمهوری بوده و است.

ˈاسماعیل جبارزاده ˈ افزود: آذربایجان شرقی هم از نظر ملی و از هم نظر فراملی برای کشور مهم است و قرارگرفتن این استان در نقطه ای مهم از کشور و همسایگی با چند کشور دیگر، اهمیت و نقش ان را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد سرانه این استان پایین تر از میانگین کشور است، گفت: سرانه درامد مردم استان ۱۸ میلیون ریال است در حالی که میانگین کشور ۲۴ میلیون ریال است.

جبارزاده گفت: در بحث ارزش افزوده صنعت و معدن و ساختمان نیز با ۴۱.۴۶ درصد و خدمات با ۴۷ درصد پایین تر از میانگین کشور قرار داریم اما در بخش کشاورزی با ۱۱.۱۱ درصد بالاتر از میانگین کشور هستیم.

وی به تخصیص اعتبارات استانی در سالجاری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سالجاری میزان بودجه تخصیصی به استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در وضعیت خوبی قرار دارد به طوری که بودجه استانی از ۳.۷ به ۴۰، دو درصد درآمد نفت و گاز از ۹ به ۳۵ و طرح های ملی استانی شده از ۹.۸ یه ۶۵ درصد افزایش یافته است.

جبارزاده افزود: اگر دولت در سالجاری تمام بودجه تخصیصی را در اختیار استان قرار دهد ۳۸۸ پروژه به بهره برداری خواهد رسید و اگر متمم این بودجه، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز به استان اختصاص دهد تمام طرح های نیمه تمام استان را افتتاح خواهیم کرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.