فاجعه زیست محیطی در تالاب میانگران ایذه

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه از فاجعه زیست محیطی در تالاب میانگران این منطقه خبر داد.

هژیر کیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با بیان اینکه تنها منبع آبی تالاب میانگران در تابستان، ورود آب فاضلاب به این قسمت است، اظهار کرد: تنها یک‌هفته پس از به آتش کشیدن تالاب میانگران توسط افراد ناشناس و سوختن بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار از این تالاب و منطقه حفاظت شده، هم‌زمان با خشک شدن کم سابقه این تالاب در هشت کیلومتری سد کارون ۳، هزاران پرنده به‌دلیل مرگ یکباره گونه‌های آبزی و ماهیان که خوراک اصلی این پرندگان بوده‌اند، یکی پس از دیگری می‌میرند و هزاران پرنده دیگر با گونه‌های مختلف در انتظار مرگ به‌ سر می‌برند.

وی ادامه داد: این پرندگان که انواع مختلف مهاجر و بومی هستند، به‌دلیل خشک شدن تالاب و نبود آب و باقی ماندن مقدار اندکی از آب که در واقع لجن‌زار فاضلاب‌هایی است که از شهر ایذه به این تالاب در طول سالیان سرازیر شده، از سال ۷۹ تاکنون در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه تصریح کرد: اینک تالاب میانگران با همه گونه‌های جانوری و پرندگان زیبایش در سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان محیط زیست و به‌ویژه محیط زیست شهرستان در آستانه یک فاجعه قرار گرفته است.

کیانی تصریح کرد: طبق تحقیق میدانی انجام شده به‌دلیل باتلاقی بودن اراضی تالاب هم‌‌اکنون امکان نزدیک شدن به نیزار‌های باقی‌مانده و محدودی که چند صد برابر خود پرندگان مختلف را در لابلای خود جای داده‌اند وجود ندارد، و تلف شدن پرندگان به‌دلیل گرمای هوا نبودن آب و غذای لازم هر لحظه رو به افزایش است.

وی یادآور شد: این در حالی‌ است که بسیاری از این پرندگان به‌دلیل نبود آب و استفاده از فاضلاب‌های سالیان تالاب و تجمع انواع مواد شیمیایی دچار بیماری و ضعف شدید شده و قدرت پرواز کردن ندارند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه خاطر نشان کرد: همچنین برخی افراد سودجو در غروب با هجوم به محدود پناهگاه‌های باقیمانده اقدام به شکار این پرندگان می‌کنند.

وی در پایان گفت: هنوز هیچ واکنشی از سوی مسئول مستقیم این فاجعه یعنی محیط زیست شهرستان ایذه و همچنین اداره‌ آب و فاضلاب و برای نجات این پرندگان صورت نگرفته است.

مطالب پیشنهادی