کری: اختلافات جدی است آمریکا حاضر به ترک مذاکرات است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وزیر امور خارجه آمریکا، یک روز پیش از آغاز مذاکرات خود با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته است، همچنان اختلافات جدی در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد و اگر تهران با شرایط لازم برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی موافقت نکند آمریکا حاضر است مذاکرات را ترک کند.

چند هفته مانده به مهلت مقرر برای رسیدن به توافق اولیه بر سر برنامه اتمی ایران، جان کری که قرار است امروز یکشنبه در ژنو با جواد ظریف وزیر خارجه ایران به گفتگو بپردازد افزوده است که “اختلافات جدی” در این مذاکرات همچنان وجود دارند. اظهارات کری پس از ملاقات روز شنبه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا بیان شده است. پیشتر هدف از دیدار صالحی و وزیر انرژی آمریکا در ژنو، کمک به حل اختلاف نظرهای تکنیکی در مذاکرات اتمی دو طرف اعلام شده بود.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا با هشدار به خوش‌بینی‌های مفرطی که بعد از این ملاقات به وجود آمده، گفته است که حضور صالحی و مونیز در ژنو، “به هیچ عنوان به معنای نزدیک شدن به تصمیم‌گیری نیست و هنوز اختلافات اساسی وجود دارند.” ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، و آلمان پیشتر توافق کرده اند که تا پایان ماه مارس (اوایل سال پیش روی خورشیدی) به چارچوب تفاهم سیاسی برای حل پرونده اتمی تهران دست یابند.

در صورت رسیدن به این چارچوب سیاسی، طرف‌های درگیر در این مذاکرات تا تیرماه فرصت می‌یابند تا برای حل و فصل نهایی این پرونده به توافقی جامع برسند. مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ پیشتر دو بار تمدید شده و باراک اوباما اخیرا گفته است که تمدید بیشتر مذاکرات بی‌معنا خواهد بود. وزیر خارجه آمریکا در آستانه ملاقات با همتای ایرانی‌اش در ژنو و درباره جدی بودن اوباما در مذاکرات گفته است: “اگر او احساس کند که با تصمیم‌گیری سازنده و ضروری طرف مقابل برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران مواجه نیست کاملا آمادگی دارد که مذاکرات را متوقف کند.”

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت شکست مذاکرات اتمی با ایران، اوباما احتمالا از مهار کنگره در صدور تحریم‌های تازه علیه تهران ناتوان خواهد بود. در حال حاضر بدبینی درباره این مذاکرات در میان تندروهای کنگره، متحدان عرب آمریکا، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وجود دارد. نتانیاهو قرار است اوایل ماه آینده میلادی با حضور در کنگره آمریکا، اقدام دولت اوباما در مذاکره اتمی با ایران را به باد انتقاد بگیرد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های غربی گزارش داده که آمریکا هنگامی وزیر انرژی خود را به ژنو فرستاد که ایران اعلام کرد صالحی عازم مذاکرات است. وزیران خارجه آمریکا و ایران در یک سال گذشته بارها به شکل دو جانبه درباره پرونده اتمی تهران مذاکره کرده اند. با این حال، کری دیروز شنبه گفت بین آمریکا و دیگر اعضای گروه ۵+۱ بر سر آنچه ایران باید انجام دهد تا “صلح آمیز بودن برنامه اتمی‌اش را ثابت کند، هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.”

ظریف: افقی که ناقص و مبهم باشد مورد پذیرش ما نیست

در همین حال، محمد جواد ظریف که در ژنو به سر می‌برد در گفتگو با واحد مرکزی با اشاره به این موضوع که در دیدارهای دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونین صحبت های خوبی صورت گرفته است گفت: روی موضوعات توافق خاصی صورت نگرفته است. وی با اشاره به حضور دکتر علی اکبر صالحی در مذاکرات تصریح کرد:ما به مراحلی رسیدیم که نیاز است فردی با اشراف کامل به موضوعات هسته‌ای ایران در سطح آقای صالحی این کار را انجام دهد. وزیر امور خارجه کشوورمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این موضوع که تا زمانی که به توافق کامل نرسیم هیچ توافقی صورت نگرفته است تاکید کرد: توافقی که ناقص و مبهم باشد مورد پذیرش ما نیست.

ظریف همچنین در مورد حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در مذاکرات گفت: در گذشته نیز از حضور ایشان برای هماهنگی با ریاست جمهوری و مقامات کشوری استفاده شده است و در حال حاضر در حال حاضر نیز به صورت ویژه نیازمند این هماهنگی هستیم. گفتنی است، در دومین روز مذاکرات هسته‌ای در ژنو علی اکبر صالحی، ظریف و حسین فریدون به این گفتگوها پیوستند. در این گفتگوها رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر انرژی آمریکا و معاونان وزیر امور خارجه کشورمان حدود ۵ ساعت به مذاکره فشرده پرداختند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.