با ۶۰۰ هزار تومان عیدی چه چیزی می‌توان خرید؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیأت وزیران در مورد نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ کرد.

بنا بر این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون محاسبات عمومی کشور، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول قوانین خاص مجازند به کارمندان خود (رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که تمام وقت اشتغال به کار دارند، مبلغ ثابت شش میلیون و سی و پنج هزار (۶.۰۳۵.۰۰۰) ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۳ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

همچنین پرداخت هر گونه وجه دیگر در حکم پاداش آخر سال (عیدی) یا عناوین مشابه، علاوه بر مبلغ موضوع این بند توسط دستگاه‌های مزبور و تمام واحدهای وابسته و تابعه و سایر واحدهایی که اجرای مقررات در مورد آن‌ها مستلزم ذکر نام است، ممنوع می‌باشد. سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها، مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش دهند.

بنا بر این گزارش، این مصوبه نشان می‌دهد کارمندان امسال نباید امیدی به پایان سال داشته باشند و باید به همین ۶۰۰ هزار تومان ـ که دولت به آن‌ها عیدی خواهد داد ـ بسنده کنند. این در حالی است که بیش از این، برخی اخبار مبنبی بر افزایش حقوق کارمندان و کارگران از سوی فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

حتی برخی از نمایندگان مجلس بر این عقیده بودند، نه تنها باید عیدی کارمندان متناسب با اوضاع کنونی باشد، بلکه باید حقوق کارمندان نیز افزایش یابد.

در این باره، نادی قاضی‌پور، یکی از نمایندگانی بود که به این موضوع اعتراضات بسیاری داشت، گفته است: رسیدگی به حقوق کارمندان اولی تر است و دولت موظف است هجده قلم مایحتاج ضروری و مورد نیاز مردم را جلوی درب منزل به آن‌ها تحویل دهد. به نظر بنده، افزایش ۱۴ درصدی حقوق در سال ۹۴ به هیچ وجه با تورم موجود همخوانی ندارد. در همین شهر خوی افرادی هستند که به نان شب محتاج هستند، در حالی که برخی از همشهریان شما در خارج کشور خوشگذرانی می‌کنند.

همچنین ابراهیم نکو، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصاد مجلس در این باره به تابناک می‌گوید: کسانی که در این باره تصمیم می‌گیرند، باید عقلانی و بنا بر واقعیت‌های موجود و اتفاقات روی داده و همچنین مشکلاتی که در زندگی مردم و کارمندان هست، تصمیم بگیرند. اگر امروز تصمیم گیرندگان این میزان عیدی را برای کارمندان در نظر گرفته‌اند، اول از همه باید خود را جای آن‌ها گذارند.

وی گفت: به گمانم در نظر گرفتن این مبلغ عیدی برای کارمندان، نوعی توهین به این قشر است؛ توهینی که به سفره مردم و طبقات پایین جامعه تلقی می‌شود، زیرا تصور نمی‌کنم امروز با ۶۰۰ هزار تومان بشود حتی سفره‌ای پهن کرد؛ هرچند شاید برای کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند، معیارهایی باشد، این معیار‌ها نادرست و توهین آمیز است.

وی افزود: اگر کمبود منابع به معنای آزار و اذیت دادن این طیف باشد، توجیه شدنی نیست و نمی‌شود به هر بهانه، سفره مردم را کوچک‌تر کرد. چرا در جاهای دیگر، عده‌ای می‌توانند هزینه‌های سرسام آور بکنند و یا خود برخی از آقایان یقه سفید می‌توانند عیدی‌های چند ده میلیونی بگیرند و تسهیلات نجومی دریافت کنند، ولی کارمندان در ‌‌نهایت و اوج بی‌توجهی له شوند؟!

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امروز تصمیمی بگیریم و نقدینگی را در جامعه بهانه قرار دهیم و به دنبال آن، از روزی کارمندی که یک سال تمام کار کرده و امروز چشمش به این مبلغ ناچیز است، قطع کنیم، هرگز نمی‌تواند به صلاح جامعه باشد. کنترل نقدینگی راهکارهای دیگری دارد. مگر در جوامع دیگر کارمندان عیدی نمی‌گیرند؟ چرا در آنجا نقدینگی بالا نمی‌رود و تورم ایجاد نمی‌شود؟

با اوضاع پیش آمده و نامه ابلاغیه‌ای که از سوی معاون اول رئیس جمهور ه نهاد‌ها رسیده است، به نظر می‌رسد که در این شرایط، نتوان کار زیادی انجام داد، ولی هنوز این امیدواری هست که نمایندگان مجلس بتوانند در این زمینه کاری کنند؛ هر چند مجلس همچنان در تعیلات است و قرار است از روز یک شنبه شروع به کار کند!

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.