با شیر در برابر گرد و خاک بایستید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک کارشناس تغذیه گفت: یکی از راههای مقابله با عوارض ناشی از آثار ریزگردها، توجه ویژه به الگوی تغذیه صحیح است.  

نگین رمضانی اظهار کرد: برای جلوگیری از تأثیر سوء مواد مضر به بدن، هر یک از اندام‌های بدن مکانیسم خاص خود را دارد و به عبارت دیگر، برای جلوگیری از تأثیر مواد مضر راه‌های دفعی وجود دارد، به‌عنوان نمونه، تعریق از راه پوست، سرفه از راه ریه، ادرار از راه کلیه و مدفوع از طریق روده‌ها.

وی ادامه داد: بنابراین در مورد نوع غذا در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است و این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد.

مسئول واحد تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) گفت: در هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه توصیه می‌شود همچنین برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مثل سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد.

شیر و فرآورده های لبنی در برنامه غذایی عموم مردم قرار گیرد

وی ادامه داد: برای عموم افراد در سنین مختلف توصیه می شود که شیر و فرآورده های لبنی را در برنامه غذایی خود قرار دهند، چرا که نوشیدن مقدارکافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی که ممکن است به همراه ریزگردها وارد بدن شوند کمک می کند.

رمضانی افزود: مصرف شیر و فرآورده های آن سبب نرم شدن مخاط مجاری تنفسی فوقانی، مری و معده می شود و عملکرد دستگاه های تنفس و گوارش را بهبود می بخشد.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: از سوی دیگرشیر و فرآورده های آن به دلیل دارا بودن ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند، التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد و کاهش التهاب ها در مقابله با رادیکال های آزاد که به صورت آلاینده ها وارد بدن شده اند و در بروز سرطان موثر هستند، تاثیر بسزایی دارد و به سلامت بدن کمک می کند.

افراد با کمبود کلسیم، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده هستند

وی گفت: به ویژه مصرف دوغ و ماست های “پروبیوتیک” به علت دارا بودن میکروارگانیسم های خاص در عملکرد بهتر دستگاه گوارش به هنگام آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارند.

 

رمضانی تصریح کرد: افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در خطر آلودگی با سرب موجود در هوای آلوده قرار می گیرند.

وی توضیح داد: از طرف دیگر شیر به دلیل دارا بودن فسفر،منیزیم و کلسیم، خنثی کننده سموم است و همچنین هنگام آلودگی هوا،ساخت ویتامین دی از طریق پوست به شدت کاهش می یابد.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ادامه داد: به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند،کمبود ویتامین “د” از شیوع بالایی برخوردار است و این در حالی است که گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی، افزون بر اینکه منبع خوب کلسیم است، منبع مناسبی نیز برای ویتامین دی محسوب می شود.

وی بیان کرد: نوشیدن آب برای دفع آلودگی ها به دفعات توصیه می شود و این امر اگر در طول شبانه روز به میزان کافی انجام شود به دفع مواد زاید بدن و بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: اضافه کردن روزانه حداقل ۳ واحد میوه و ۵ واحدسبزیجات در برنامه غذایی افراد می تواند در بهبود عوارض ناشی از ریزگردها و همچنین دفع مواد تشکیل دهنده آنها مثمرثمر باشد.

ایسنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.