حذف، بغض، حسرت فینال در آسیا؛ سهم ایران از جام ۲۰۱۵/ کی روش داوری عامل باخت بود، نمیدانم ماندنم منطقی است یا خیر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: ایران با وجود جنگ نابرابر و ده نفره مقابل عراق، در ضربات پنالتی مغلوب حریف سبز پوش خود شد.
تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا برابر عراق شکست خورد و با جام ملت ها وداع کرد.
استادیوم کانبرا، داور: بنجامین ویلیامز، ساعت ۱۰:۰۰ به وقت ایران
اخطار: احمد ابراهیم (۲)و یاسر قاسم (۶۸)و ولید سلیم(۹۳)و عدنان علی(۹۵) و یونس محمود (۱۰۰) و سعد عبدالله (۱۰۱) و مروان حسین (۱۲۱) از عراق؛ مهرداد پولادی(۲۱) و آندرانیک تیموریان(۹۴) از ایران
اخراج: مهرداد پولادی (۴۳) از ایران
ترکیب تیم ملی ایران: علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی،‌ مرتضی پور‌علی‌گنجی، احسان حاج‌صفی، وریا غفوری، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی (۴۵ وحید امیری)، مهرداد پولادی، اشکان دژاگه(۸۳ رضا قوچان نژاد) و سردار آزمون(۶۲ علیرضا جهانبخش)
سرمربی کارلوس کی روش

ترکیب تیم ملی عراق: جلال حسن حکیم، احمد ابراهیم، ضرغام اسماعیل، سلام شاکر، ولید سلیم، یاسر قاسم، علاعبدالزهرا (۶۵ عدنان علی)، سعد عبدالامیر،‌ یونس محمود، حکمت عزیز و احمد یاسین (۱۰۶ احمد کلف)
سرمربی: راضی شنیشل

شرح گل‌ها:
ایران ۱ – عراق ۰ : حرکت استثنایی اشکان دژاگه با دریبل دو بازیکن عراقی توپ را به غفوری رساند و سانتر او با ضربه سر تماشایی سردار آزمون به گل اول بازی تبدیل شد.
ایران ۱ – عراق ۱: توپ ارسالی و زمینی از سمت راست بعد از گذشتن از مدافعان ایران با ضربه دقیق احمد یاسین از میان پاهای حقیقی وارد دروازه ایران شد تا گل تساوی عراق به ثبت برسد و دروازه ایران بعد از ۳۲۱ دقیقه در این جام باز شود.
ایران ۱ عراق ۲:در همین دقایق ابتدایی بازی در وقت اضافه اول، عراق شبیه گل خود صاحب فرصت شد و این بار توسط یونس محمود دروازه خالی ایران را باز کرد. ارسال از جناح راست ایران بعد از دخالت ناقص حقیقی به یونس محمود رسید و این بازیکن باتجربه دروازه ایران را باز کرد.
ایران ۲ عراق ۲: سومین پاس گل آندرانیک، پورعلی گنجی را به اولین گل ملی که میتوان حساس ترین گل ملی محسوب کرد، رساند. روی ارسال کرنر آندو و با ضربه سر پورعلی گنجی بازی را برای تیم ده نفره ایران به تساوی کشاند.
ایران ۲ عراق ۳:روی ضربه پنالتی اعلام شده برای عراقی ها، اسماعیل ضربه اش را به وسط دروازه زد تا کاری از دست حقیقی که به سمت راست شیرجه زده بود برنیاید و گل برتری عراق به ثمر برسد.
ایران ۳ عراق ۳:باز هم ضربه کرنر به نجات ایران برآمد؛ در حالی که حضور حقیقی در دقیقه ۱۱۸ درون محوطه جریمه عراقی ها تمرکز این تیم را بهم ریخته بود ضربه نکونام با دفع مدافع حریف در خط دروازه به بیرون آمد و در ادامه ضربه حسینی به تیرک خورد و روی برگشت این قوچان نژاد بود که پیام آور شادی و گل تساوی ایران بود.

شرح بازی:
ایران کارلوس کی روش که خساست خاصی در گل زدن نشان می داد در این بازی مجبور شد سه گل بزند و مقابل عراق بازی را به تساوی بکشاند، آنهم در شرایطی که بیش از ۹۰ دقیقه بازی را با توجه به اخراج مهرداد پولادی ۱۰ دنبال می کردند.
کارلوس کی روش که با استراتژی دفاع تیمش را روانه این مسابقات کرده بود نتوانست مقابل چهارمین حریف عرب خود در این رقابت ها در ضربات پنالتی مقاومت کند و تیمش ناکام ماند.
البته نمی توان عملکرد ضعیف بنیامین ویلیامز استرالیایی را در این نتیجه بی تاثیر دانشت و این داور بعد از اخراج سخت گیرانه پولادی و در ادامه خساست در دادن کارت به عراقی ها جریان بازی را به نفع شاگردان شنسل برگرداند.
این در وقت های اضافه بازی بعد از اینکه از حریف عقب افتاد توانست بازی را به تساوی بکشاند و در ادامه در ضربات پنالتی از صعود به مرحله بعدی باز ماند و باید به خانه بازگردد.
احسان حاج صفی اولین ضربه ایران را به بیرون زد و وحید امیری هم با بدشانسی ضربه هشتم ایران در این ماراتن را به تیرک زد تا کی روش دست خالی شاگردانش را به تهران بازگرداند.

اتفاق ویژه:
حرکت خطای مروان حسین روی حقیقی باعث درگیری شدید بین بازیکنان دو تیم شد و در این بین دروازه بان ایران هم با مصدومیت روبرو شد. داور در این صحنه به مروان تنها یک کارت زرد داد.

دقایق حساس:
دقیقه ۲: روی پاس عمقی آندرانیک تیموریان به سردار آزمون، احمد ابراهیم توپ را با دست دفع کرد که این حرکت او یک کارت زرد برای مدافع عراق در پی داشت.
دقیقه ۸:در حالی که ایرانی ها توسط در فاز حمله بودند، یونس محمود پشت مدافعان صاحب توپ شد و از پشت محوطه جریمه ضربه اش را نواخت که شوت ضعیفش از کنار زمین به بیرون رفت.
دقیقه ۹:بعد از شوت آزمون که با دفع مدافع حریف همراه بود، شجاعی پشت محوطه جریمه با خطای مشکوک مدافع عراقی سرنگون شد که بنجامین ویلیامز اعتقادی به خطا نداشت تا این مساله اعتراض کی روش را در پی داشته باشد.

دقیقه ۱۴:پرتاب اوت آندارنیک با ضربه شجاعی که به قصد سانتر صورت گرفته بود، روی سقف دروازه عراق فرود آمد.
دقیقه ۲۰: کنترل توپ با سینه سردار آزمون به قصد پاس به دژآگه، با ضربه اشکان دژآگه همراه بود که ضربه کم قدرت او با فاصله کم به بیرون رفت.
دقیقه۳۳:روی حرکت پا به توپ سردار آزمون و پاس او به گوشه محوطه جریمه در سمت راست، اشکان دژآگه با پای چپ ضربه اش را نواخت که با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۴۹:ضربه ایستگاهی عبدالامیر را علیرضا حقیقی با واکنشی دیدنی دفع و به کرنر فرستاد.
دقیقه ۵۰:ارسال خطرناک مدافع راست عراق با واکنش و دفع فوق العاده حقیقی همراه بود تا فرصت از حریف گرفته شود.
دقیقه ۵۲:حرکت پا به توپ اشکان از سمت راست بعد از جا گذاشتن مدافع حریف با ضربه ناقص او همراه بود که به مدافع حریف خورد.
دقایق ۵۵ تا ۶۵:در حالی که ایران بعد از دریافت گل تساوی همچنان نتوانسته خطری روی دروازه حریف ایجاد کند، حملات عراق هم راهی به دروازه ایران پیدا نکرده و بازی از تب و تاب ابتدایی افتاده است.
دقیقه ۷۱:ششمین ضربه کرنر عراقی ها هم بعد از دفع توسط مدافعین ایران در پشت محوطه جریمه به حمله وران عراق رسید اما خطر جدی روی دروازه حقیقی ایجاد نکرد.
دقیقه ۷۷:روی ایستگاهی اشکان دژآگه، ضربه سر جهانبخش با اختلاف از.بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۸۶:ایران بعد از دقایق زیادی که زیر فشار حریف بود روی همکاری جهانبخش و قوچان نژاد صاحب فرصت شد که ضربه قوچان نژاد با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۸۹:روی خطایی که مدافع عراقی بر روی جهانبخش مرتکب شد، نکونام ضربه ایستگاهی را با پاسی کوتاه برای پورعلی گنجی مهیا کرد اما ضربه مدافع ایران به بیرون رفت.
دقیقه ۹۰+۳:بعد از دقایق بسیار، بنجامین بالاخره به بازیکن عراق نیز کارت داد. روی حرکت وحید امیری و هجوم او از سمت چپ با خطای مدافع عراقی همراه بود تا ویلیامز با کارت زرد او را همراه کند. روی ضربه ایستگاهی احسان حاج صفی توپ را روی دروازه فرستاد که در رفت و برگشت داور با اعلام آفساید این فرصت را از ایران گرفت.
دقیقه ۱۰۰: روی اشتباه وریا غفوری، عراقی ها صاحب توپ شدند که حرکت بازیکن عراق و ضربه اش به سمت دروازه حقیقی با دفع او فرصت را گرفت.
دقیقه ۱۱۳: حرکت بازیکن عراق درون محوطه جریمه ایران با تکل بی مهابای پورعلی گنجی یک ضربه پنالتی را نصیب عراقی ها کرد.

کی‌روش: نمی‌دانم ماندنم منطقی است یا نه

کی‌روش با لحنی طعنه آمیز حرف هایش را اینگونه آغاز کرد که: حرف بزنم شغلم را از دست می‌دهم:
به داوری اعترض دارم

در مورد داورحرفی ندارم و صحبتی نمی‌کنم چون اگر حرفی بزنم شغلم از دست خواهد رفت. من اعتراض دارم به داوری در خصوص حرکت پولادی اما اگر حرف بزنم ۳۳ سال مربیگری‌ام تمام می‌شود و این منصفانه نیست.

دروازه بان عراق پولادی را هل داد

واقعیت این است که اگر در بازی اول انتقاد کردم قصد بی احترامی نداشتم و تنها به سلامت فیزیکی بازیکنان حساسیت داشتم و فکر می‌‌کردم. دروازبان عراق پولادی را هل داد اما شما بگویید چه کسی باید اخطار می‌گرفت؟ با این حال به عراقی‌ها تبریک و به تیم خود هم آفرین می‌گویم.

از مردم ایران تشکر می کنم

کی‌روش در پاسخ به طرح این موضوع از سوی یک خبرنگار ایرانی که او این بازی را نباخته و ۷۰ میلیون ایرانی سرمربی تیم ملی‌شان را دوست دارند، گفت: من از شما تشکر می‌کنم.به تیم خودم هم افتخار می کنم.

در مورد پنالتی‌ها حسم را نمی‌توانم بگویم

در مورد ضربات پنالتی می توانید تصور کنید که من چه حسی دارم. البته احساسم را نمی‌توانم بگویم فقط به عراق تبریک می‌گویم و به بازیکنان و هواداران ایران که مستحق بهتر از این بودند هم تبریک می‌گویم.

یک پرونده باز با ویلیامز دارم

با تمام احترامی که برای تمام مقامات قائلم از رئیس ای اف سی تقاضا دارم این موارد را بررسی کند.چون من به این داوری اعتراض دارم و روی کار ما تاثیر گذار بود. شما اهالی رسانه هم بررسی کنید. اگر من بگویم مرا محروم می‌کنند. من هنوز یک پرونده باز با ویلیامز دارم که به او توهین کردم و اگر بخواهم حرفی بزنم من را محروم خواهند کرد.

از بازیکنان شجاعم تشکر می کنم

اگر بگویم امشب چه شده است من را مادم العمر محروم می‌کنند بازهم به عراق می‌گویم که برایشان بهترین‌ها را آرزو دادم برای تمام بازیکنان شجاع ایرانی که عملکرد خوبی در طول ۱۲۰ دقیقه داشتند بهترین تشکرها را بیان می‌کنم.

نمی دانم در ایران می‌مانم یا نه

درباره اینکه با این شرایط و با توجه به اینکه گفته بودید در صورت نرسیدن به دیدار نهایی شاید بروید؛ آیا در ایران خواهید ماند یا خیر،گفت: واقعا نمی‌دانم، بعضی وقت‌ها در فوتبال به این نکته می‌رسید که آیا منطقی است اصلا شغلت را ادامه دهی؟

جلوی ای اف اسی زانو می زنم و سوال می کنم

از اینکه اعتراضم را تکرار کنم خسته نمی‌شوم و باز هم سوال می کنم که چرا ویلیامز برای این بازی به عنوان داور انتخاب شد. جلو کمیته انضباطی ای اف سی زانو می‌زنم و می‌پرسم که این چه انتخابی بود؟

معذرت می‌خواهم نمی‌توانم حقایق را بگویم

به تک تک بازیکنانم به خاطر بازی خوب تبریک می‌گویم و آنها را تحسین می‌کنم وعذر می‌خواهم که نمی توانم برخی مطالب را بگویم.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • اشتباه داوری نیز قسمتی ازبازی است بنابراین چنین حرفهایی احساسی است تاواقع گرا که بدنبال مقصر ازداوری بگردیم اصل موضوع اینست به فرض داوردنبال چنین موقعیتی بوده تاکارت بدهدبازی کنی آن هم درکسوت بازی کن تیم ملی نبایدچنین حرکتی ناشیانه انجام دهدنه موقعیتی خطرناک بوده ونه نتیجه ای داشته آن هم تیمی که نتیجه رابرده بنا براین چنین حرکتی تنهانتیجه اش همین بودکه رقم خورداین رابنده هم که سی سال پیش دریک تیم دسته دومی شهرستان کوچک بوده ام در آن زمان می دانستم که انجام چنین حرکاتی حتی نمایشی و حتی بدون برخوردبادروازه بان ممنوع است آن هم نه درجلوی دروازه خودی ودرموقعیت خطرناک بلکه درروی خط کرنرحریف ودرزاویه بسته وتیمی که جلو است وبیش ازنیمی اززمان بازی مانده است