دفاع ممبینی در برنامه ۹۰ از حیات کارون

عصر جنوب:  برنامه دوشنبه شب ۹۰ یک میهمان خوزستانی به نام هدایت ممبینی داور سابق بین‌المللی سال‌های اخیر فوتبال ایران داشت که توانست با صراحت لهجه و در نهایت بی‌طرفی حقایقی چند از سختی‌های شرایط کنونی حاکم بر مردم خوزستان خصوصا موضوع خطرناک طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را بیان کند. 

طی سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی از جمله ریزگردهای مخوف روبه‌رو شده‌اند و اخیرا نیز با زمزمه مجدد طرح انتقال سرشاخه های کارون با نگرانی مضاعف مواجه شده‌اند. طرحی که البته با تدبیر دولت آقای روحانی، جلویش گرفته شده زیرا در صورت عملیاتی شدن، از خوزستان جز سرزمینی خشک و تفتدیده چیزی باقی نخواهد ماند. در پی اعتراض گروه هایی از مردم و مسئولان خوزستان به گزارش هفته پیش برنامه ۹۰ درباره زاینده رود، دوشنبه‌‌شب، عادل فردوسی پور در توضیحی راجع به آن به خوبی توضیح داد که اصلا هدفش از پخش آن گزارش بحث انتقال از سرشاخه های کارون نبوده و صرفا یک معضل اجتماعی و زیست محیطی را مطرح کرده است و اصولا نامی از کارون و یا طرح انتقال آب در آن گزارش برده نشد. هدایت ممبینی عضو شورای شهر اهواز و کارشناس داوری نیز در این برنامه صدای مردم جنوب‌غرب کشور را به گوش همگان رسانده و تاکید کرد مردم خوزستان و چهارمحال‌بختیاری دغدغه به جایی دارند.

ممبینی با گفتن ایران سرای من است، و برای ما دریاچه ارومیه، زاینده رود و کارون تفاوتی با هم ندارند اظهار داشت: در زمانی نه چندان دور کشتی‌های مسافربری در کارون رفت و آمد می‌کردند و از رونق زیادی برخوردار بود؛ اما حالا برای تامین آب شرب مردم نیز  کافی نیست و بسیاری از شهرهای استان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند و بسیاری از اراضی کشاورزی مناطق خوزستان و پایین دست چهار محال به خاطر بی آبی نابود شده و اگر طرح تونل بهشت آباد اجرایی شود، این مشکل، به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل خواهد شد.

او سپس به سابقه طرح انتقال آب کارون از سرشاخه‌های زردکوه در چهارمحال و بختیاری پرداخت و اظهار داشت: در هیچ جای دنیا، از سرشاخه‌‌های رودها، آب را به مناطق دیگر منتقل نمی‌کنند بلکه در پایین دست با زدن سد، از هدر رفتن آب ممانعت به عمل می‌آورند. وی ادامه داد: برای مثال در پایین دست جلگه خوزستان و در مبادی ورودی آب کارون به خلیج فارس، می‌توان سد احداث نمود و سپس آب آن را به مناطق مرکزی ایران از جمله فلات مرکزی انتقال داد نه اینکه بیاییم و با انتقال آب از سرشاخه‌ها، یک منطقه مستعد و بالفعل اقتصادی و کشاورزی همچون خوزستان را به نابودی بکشانیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.