رئیس جمهور: دولت هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  رییس جمهوری با بیان اینکه خوشحالیم که تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد رسانده ایم، اعلام کرد در ۶ ماهه اول امسال رشد اقتصادی ۴ درصدی داشتیم که به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیز است.

دکتر «حسن روحانی» امروز (چهارشنبه) در جمع مردم خراسان جنوبی در یازدهمین سفر داخلی خود در استادیوم آزادی بیرجند افزود: خوشحالم که در سفر به خراسان رضوی چند ماه قبل و از کنار جوار مرقد امام هشتم (ع) طبق آمار آن روز بانک مرکزی، خطاب به ملت ایران اعلام کردم که کشور از رکود خارج شده است و این خبر بسیار مسرت بخشی بود که از خراسان رضوی و جوار مرقد ثامن الحجج (ع) به ملت ایران اعلام شد.

روحانی افزود: می دانید ما از آغاز این دولت با دو معضل بسیار بزرگ مواجه بودیم و لازم بود این دو معضل را از پیش پای مردم برداریم. رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تورم بالای ۴۰ درصد نخستین معضل بود، گفت: لازم بود با کمک مردم و همت مسوولان قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم. امروز خوشحالیم که تورم را به ۱۷درصد رسانده ایم. وی توضیح داد: این به معنای آن است که از آغاز دولت که امروز ۱۶ ماه از عمر دولت یازدهم گذشته است، توانسته ایم تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش هیم. رییس جمهوری افزود: اما در کنار تورم یکی از مسایل بسیار مهم رکود بود. یعنی عدم رشد و رونق، که در سالهای گذشته به تعبیر اقتصادی رشد ما منفی بوده است و نه تنها به جلو رشد نداشته ایم بلکه پس رفت داشته و به عقب گردش کرده بودیم.

**سه ماهه اول ۹۳ رشد بالای چهار درصد بود
رییس قوه مجریه ادامه داد: در سال ۹۳ در پایان سه ماهه اول با محاسبات بانک مرکزی توانستیم، سه ماه اول ۹۳ نسبت به سه ماه اول ۹۲ دارای رشد و حرکت رو به جلو باشیم. رییس جمهوری با بیان اینکه در سه ماهه اول رشد بالای۴ درصد بود، گفت: در حالی که در دو سال گذشته سال ۹۲ و ۹۱ رشد ما منفی بوده است، نه تنها به جلو حرکت نداشته ایم بلکه رشد منفی داشته ایم. وی تاکید کرد: در سه ماهه اول کشور دارای رشد بود و در واقع از رکود عبور کردیم و رونق و شکوفایی آغاز شد.

** تبریک ماه ربیع الاول و رشد اقتصادی کشور به ملت
رییس جمهوری گفت: امروز افتخار دارم در خراسان جنوبی به ملت بزرگ ایران اعلام کنم، بر اساس آماری که دیشب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، در سه ماهه دوم نیز، کشور دارای رشد مثبت است. روحانی با بیان این که ما مجموعا در ۶ ماهه اول دارای ۴ درصد رشد هستیم، افزود: این را با سال ۹۱ مقایسه کنید که ۶٫۸ رشد منفی داشتیم، در سال ۹۲ هم رشد منفی داشتیم البته مقداری کمتر از سال ۹۱ و امسال بعد از دو سال، اولین سالی هست که دارای رشد مثبت هستیم و در ۶ ماهه اول دارای ۴ درصد رشد هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی کشوری دو سه ماه پشت سر هم رشد دارد، به معنای آغاز رونق اقتصادی در ایران عزیزمان هستیم. روحانی تصریح کرد: من به ملت بزرگ ایران هم به خاطر آغاز ماه ربیع المولود و هم به خاطر هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) که در روز اول ماه ربیع انجام گرفت و هم به خاطر دو سه ماهه پشت سر هم رشد اقتصادی مثبت، به ملت تبریک می گویم. رییس جمهوری خاطر نشان کرد: بدانید تمام پیشرفت کشور ما در این ۱۶ ماه به دست توانمند شما مردم ایران انجام شده است، دولت به عنوان خادم شماست، دولت به دنبال آن است تا اهداف، مطالبات و نظرات شما را با کمک، همت و هدایت شما به پیش براند. اگر ما امروز پیشرفت داریم، پیشرفت شما مردم عزیز و کوشای ایران عزیز است.

روحانی اضافه کرد: ما امروز بحمد الله (همین آمار دیشب بانک مرکزی نشان می دهد) در زمینه نفت و گاز پیشرفت قابل ملاحظه داریم. در زمینه معادن و صنعت، در زمینه خدمات دارای پیشرفت هستیم و در زمینه کشاورزی دارای حرکت و پیشرفت هستیم. رییس دولت یازدهم تاکید کرد: حتی در زمینه مسکن که حرکتی نداشتیم، الحمدلله امسال بعد از ۶ ماه حرکت در بخش ساخت و ساز به برکت بودجه های عمرانی که امسال اختصاص دادیم، این حرکت در زمینه ساخت و ساز هم آغاز و شروع شده است. روحانی یادآور شد: می دانید که امسال تا کنون، نسبت به ۹ ماهی که گذشته است برای بودجه عمرانی استان ها، ۹۴ درصد بودجه را پرداخت کرده ایم. این در تاریخ سال های گذشته بی سابقه بوده است.

**رشد تولید گاز تا پایان سال روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزوده می شود
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این در تاریخ سال های گذشته بی سابقه بوده است و ما حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جاری در ۹ ماه پرداخت کردیم که این رقم در سال های گذشته نیز بی سابقه بوده است که در ظرف ۹ ماه یک حرکت خوبی به جلو در زمینه عمران و آبادانی کشور و استان ها آغاز شده است. روحانی با بیان این که ما در زمینه نفت و گاز امسال حرکت خوبی داریم، اظهار داشت: در زمینه گاز رشد بسیار خوبی تا امروز و انشالله تا پایان سال خواهیم داشت. تا پایان سال رشد تولید گاز ما روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد.

رییس جمهوری ادامه داد: در زمینه نفت گرچه شرایط جهانی و به ویژه توطئه برخی از کشورها، قیمت نفت را کاهش داده است اما به حول و قوه الهی ما از این مشکلات به همت شما مردم، با تلاش و کوشش شما مردم به خوبی عبور خواهیم کرد.

** قیمت نفت به صورت فعلی باقی نمی ماند

روحانی افزود: قیمت نفت هم به صورت فعلی باقی نمی ماند، هر چه هم که توطئه کنند، بالاخره افق آینده ما روشن است. وی با تاکید بر این که ملت ما در تمام صحنه ها پیروز خواهد بود، یادآور شد: این یک شرط بیشتر ندارد، امیدمان را حفظ کنیم، وحدت و انسجام و یکپارچگی مان را روز به روز بیشتر کنیم و در مسائل جزئی اختلافات را کنار بگذاریم.

**مسائل ریز و جزئی را کنار بگذاریم
رییس جمهوری افزود: ما همه اهل یک کشور هستیم، ما همه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران هستیم، ما همه زیر خیمه اسلام و زیر خیمه ایران زندگی می کنیم، ما همه به قانون اساسی مان، به رهبری مان، به وحدت و انسجام مان پایبند هستیم، مسائل ریز و جزئی را کنار بگذاریم، این جناح و آن جناح و راست و چپ و این سمت و آن سمت، این مذهب و آن مذهب و این دین و آن دین را کنار بگذاریم. وی خاطر نشان کرد: ما همه افتخارمان آن است که مسلمانیم و افتخارمان آن است که ایرانی هستیم. رییس جمهوری با تاکید بر وحدت، اتحاد، یکپارچگی، برادری و اخوت گفت: یک کسی، یک گروهی یک فردی سه سال پیش، چهار سال، پنج سال پیش، ۱۰ سال پیش،۱۵ سال پیش … این قدر لکه های سیاه را نگه نداریم، خود آفتاب لکه سیاه را سفید می کند. بگذارید آفتاب تابان ایران زمین و آفتاب اسلام و آفتاب برادری و اخوت اگر لکه سیاهی روی این پیراهن سفید اسلام و ایران است را بزداید، هی به آن لکه سیاه اشاره نکنیم، به سفیدی دل پاک این ملت افتخار کنیم.

** دولت هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: دولت در زمینه های نفت و گاز، آب ، محیط زیست، کشاورزی، گردشگری، فرهنگ، دانش، اقتصاد دانش بنیان و پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد. وی ادامه داد: ملت عزیز ایران! دولت یازدهم امروز بعد از ۱۶ ماه افتخار می کند که در ایران هیچ کس نیست مگر آنکه زیر پوشش بیمه درمانی قرار نگرفته باشد و دفترچه بیمه درمانی برای همه مردم به صورت همگانی اجرا شده و این افتخار برای اولین بار در ایران به دست دولت یازدهم و به همت شما مردم اجرایی و عملیاتی شده است.

**ادامه سبد کالای غذایی برای قشرهای محروم و کم درآمد
رییس جمهوری اضافه کرد: در زمینه امنیت غذایی قشرهای کم درآمد و محروم و همه آنها که زیر پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی هستند سبد کالای غذایی را هم امسال و هم سال آینده ادامه خواهیم داد. روحانی با اشاره به برنامه دولت در زمینه سلامت گفت: در زمینه سلامت گام بسیار بلندی را برای کم کردن آلام همه بیماران برداشته ایم که البته شفا از خداست و او هم شفا خوهد داد و ما وسیله ایم. بیمارستان ها ، پزشکان، پرستاران و خادمان شما در مراکز بهداشتی و درمانی، وسیله هستند. وی با بیان اینکه امروز وقتی به بیمارستان ها می رویم چهره بیماران با ۱۶ ماه قبل از زمین تا آسمان فرق کرده است، تصریح کرد: این طرح هنوز هم ادامه دارد و طرح سلامت را به کمک شما ملت ایران، ادامه خواهیم داد.

رییس دولت یازدهم خراسان جنوبی را استان مقاومت، علم، فرهنگ، شعر و وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: دراین استان، همه اقوام زندگی و همزیستی برادرانه دارند. رییس جمهوری با بیان اینکه ۴۰ سال پیش چند ماهی در بیرجند بوده ام و شهر شما را می شناسم، گفت: سال ۱۳۵۳ چند ماهی در بیرجند بودم و بیرجند یکی از پاکیزه ترین شهرهای ایران است. خراسان جنوبی که اول دل آنان پاک و مصفاست و بعد کوچه و خیابان و سرزمین آنها پاک و مصفاست و شما که به محیط زیست اهمیت می دهید و قدرپاکی و سلامت را می دانید خدا هم یاور شما خواهد بود. روحانی با بیان اینکه اگر آب در این استان کم است اما فرهنگ و ادب و اخلاق فراوان است، اظهار داشت:تمام قول هایی که خدمت شما می دهم قول هایی است که انشاء الله در چند ماه باقی مانده سال ۱۳۹۳، سال ۱۳۹۴ و یا ۱۳۹۵ به حول و قوه الهی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه آب، اینجا سرزمینی است که شما قدر آب را خوب می دانید و ما فرزندان کویر قدر آب را خوب می دانیم که آب چه نعمتی است و تمدن گذشته ایرانی در زمینه حفظ آب و احداث قنوات نشان از آن است که ملت ما همواره قدر نعمت خداداد آب حیات بخش را دانسته و می داند. روحانی افزود: طرح هایی را که امکان اجرای آنها در دولت یازدهم وجود دارد، اجرا خواهیم کرد. چند سدی که در دست اجراست از جمله سد سیاهو در سال ۱۳۹۴ به اتمام رسیده و افتتاح خواهد شد و سد فرخی هم زودتر از آن افتتاح خواهد شد.

به گفته رییس جمهوری عملیات تکمیل مجتمع آبرسانی روستایی در این استان که آب مورد نیاز ۲۵ هزار نفر را فراهم می کند تا پایان سال ۱۳۹۴ به اتمام می رسد و عملیات اجرای تسویه خانه آب شرب بیرجند در ماههای پیش رو اجرایی و به اتمام می رسد. وی خاطرنشن کرد: همچنین در زمینه طرح انتقال آب با استفاده از لوله این طرح ۶۰۰ کیلومتر است که بخش عمده آن برای آب کشاورزی است. بخش کوچکی از آن در سال ۱۳۹۳ و بخش عمده آن در سال ۱۳۹۴ عملیاتی خواهد شد. رییس جمهوری اجرای طرح های آبخیز داری را از دیگر طرح های در دست اجرای دولت در استان خراسان جنوبی برشمرد و خراسان جنوبی را مستعد اجرای طرح های گلخانه ای برای تقویت بخش کشاورزی این استان دانست و گفت: اجرایی کردن هشت طرح گلخانه ای و ۱۸ طرح دامپروری در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

وی از تبدیل راه های استان خراسان جنوبی به بزرگراه بر اساس اولویت در سال های آینده خبر داد و افزود: ۱۰۰ کیلومتر از راههای این منطقه در سال ۹۴ و ۹۵ به بزرگراه تبدیل می شوند و بقیه نیز در سال های بعد اجرایی می شود. روحانی گفت: هیات وزیران برای اتصال استان خراسان جنوبی و مرکز آن بیرجند به راه آهن سراسری اتفاق نظر دارد و نه تنها آن را در ردیف بودجه سال ۹۴ قرار داده بلکه برای مطالعه و طراحی آن ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده است. رییس جمهوری همچنین دولت را مصصم به پیگیری کارهای مطالعاتی و فاینانس اجرای راه آهن خراسان جنوبی دانست.

** ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای مراکز تولیدی استان
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری مساله بعدی را مربوط به صنعت و معدن دانست و گفت: برخی از کارخانه ها و مراکز تولیدی به کماله کار نمی کنند و از همه ظرفیت استفاده نمی شود به خاطر مشکل و مسایل مالی و سرمایه ای در گردش. ما در تهران با حضور بانک مرکزی تصویب کردیم انشاء الله ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مراکز تولیدی به عنوان سرمایه در گردش قرار خواهد گرفت.

روحانی افزود: از نظر معادن، استان دارای ظرفیت بسیار زیادی است، توسعه راه آهن و معادن استان از جمله زغال سنگ را دنبال می کنیم. طرح هایی وجود دارد که امشب در شورای اداری اعلام می شود و در زمینه صنعت و معدن انشاء الله مسیر را ادامه می دهیم. رییس جمهوری به موضوع زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد: ما هم به بخش بزرگی از بوته کاری و هم به ماش پاشی نیاز داریم. ما این طرح را امسال عملیاتی می کنیم و سال آینده هم ادامه می دهیم و طرح در حد وسعت دولت در سال های بعد هم ادامه خواهد یافت.

** افتتاح منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تکمیل بیمارستان
روحانی همچنین به مساله منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: انشاءالله در این سفر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افتتاح و فعال خواهد شد. رییس دولت تدبیر و امید افزود: در زمینه مساله سلامت، ساختمان بیمارستان بیرجند بر اساس طراحی که در تهران کردیم و بودجه ای که اختصاص می دهیم، در نیمه سال ۹۴ انشاء الله تکمیل خواهد شد که باید بلافاصله به دنبال تجهیز آن برویم تا بیمارستان بتواند خدمات خود را ارائه دهد. روحانی تاکید کرد: سه بیمارستان هم در این استان تکمیل شده اما نیروی انسانی ندارد. ما اعتبارات لازم را برای آن پیش بینی می کنیمو ظرف امسال و اوایل سال آینده، آن سه بیمارستان هم انشاء الله از نظر پرسنل و کادر درمانی تکمیل خواهد شد.

**اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای ۲۱ طرح
رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: در این سفر ۲۱ طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده است و امشب در شورای اداری استان اعلام خواهد شد، تمام این طرح ها تا پایان سال ۹۵، برخی ۹۳ و برخی ۹۴، اجرایی و عملیاتی می شود و دولت ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها مد نظر قرار داده است. روحانی اضافه کرد: ما انشاء الله به دنبال این سفر کارهایی که باید نسبت به این استان انجام شود، استان سخت کوش شهید پرور، عالم پرور و استانی که در زمینه کشاورزی، صنعت و معدن استعدادهای فراوانی دارد و به ویژه در زمینه توسعه مسایل انسانی انشاء الله این طرح ها را دنبال خواهیم کرد. رییس جمهوری تاکید کرد: آقای استاندار موظف هستند به صورت ماهانه، طرح ها را دنبال کنند و گزارش آن را برای دولت و شخص رییس جمهوری ارسال کنند تا انشاء الله قول هایی که امروز در محضر شما مردم دادیم تا پایان این دولت شاهد افتتاح همه این طرح ها و پروژه ها به حول و قوه الهی باشیم.

** هجرت پیامبر، مبدا تاریخ مسلمانان
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه از ملت بزرگ ایران سپاسگذاریم، گفت: ماه محرم و صفر عشق به خاندان رسالت حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)، پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و حضرت ثامن الائمه مولی علی ابن موسی الرضا (ع) است که فخر همه ما ایرانیان است. وی اظهار داشت: هر سه استان خراسان، افتخارشان آن است که در پناه مولا علی ابن موسی الرضا (ع) هستند، گرچه خراسان شمالی، رضوی و جنوبی است اما هر سه خراسان رضوی و در پناه امام هشتم (ع) هستند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز روز اول ماه ربیع المولود و روز هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است، گفت: می دانید که مبدا تاریخ ما مسلمان ها هجرت نبی مکرم اسلام (ص) از شهر مکه به مدینه است، این هجرت داستان ها، نکته ها، عبرت ها و درس آموزی های فراوانی دارد اما آنقدر این هجرت اهمیت دارد که مبدا تاریخ اسلام نه ولادت و نه بعثت پیامبر (ص) است بلکه مبدا تاریخ اسلام هجرت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)است. روحانی ادامه داد: می دانید ما مسلمان ها دارای تاریخ خاص خود هستیم و این از افتخارات تمدن اسلامی است، اگر کشورهای غربی، اروپایی و در واقع کشورهای غیر اسلامی برای خود تاریخی به عنوان تاریخ میلادی دارند که امشب شب میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) هم هست، مبدا تاریخ کشورهای غربی اروپایی و کشورهای غیراسلامی میلاد عیسی مسیح (ع) است اما مبدا تاریخ ما مسلمان ها چه هجری شمسی، چه هجری قمری هر دو مبدا هجرت پیامبر (ص) است و این از افتخارات دنیا است که مبدا تاریخ چه تاریخ میلادی و چه اسلامی از زندگی دو پیامبر عظیم الشان یعنی عیسی (ع) و رسول اسلام (ص) نشات گرفته و این به معنای اتصال جامعه اسلامی به نبوت، رسالت و به وحی آسمانی است.

رییس جمهوری اضافه کرد: امیدواریم همه ما بتوانیم در این ماه عید، ولادت و وحدت که هفته وحدت در همین ماه است از برکات این ماه و زندگی پیامبر اسلام (ص) بهره و استفاده کافی ببریم. روحانی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی گرچه به ظاهر کویری، خشک و بی آب و کم آب اتس اما استانی دارای نعمت بزرگ، مردمان فرهیخته، عالم، دانشمند، ادیب، فقیه، فلیسوف و مردان بزرگی است که از تاریخ این سرزمین برخاستند و جوانان عزیز، شهدا و ایثارگرانی که از کشور، دین و عزت به خوبی دفاع کردند. روحانی سخنان خود با اقشار مختلف مردم استان خراسان رضوی را با این جمله پایان داد: شاد، سالم، موفق و پیروز در پناه اهل بیت(ع) و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) باشید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.