اولین پیام رئیس جمهور چین به مردم ایران!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس جمهوری خلق چین، روز شنبه ۲۰ دسامبر برای نخستین بار با انتشار یک پیام ویدئویی و به بهانه آئین سنتی شب یلدا، با ایرانیان صحبت کرد.

این گزارش بر اساس ویدئوی کاملا گمراه‌کننده و واقعی‌نمایی که توسط فرورتیش رضوانیه، روزنامه‌نگار و طنزپرداز ایرانی، در یوتیوب آپلود شده بود، تنظیم گردیده است. اما ساعتی بعد، با بررسی بیش‌تر در فضای مجازی، متوجه شدیم این ویدئو، «شوخی شب یلدا» است و واقعیت ندارد! فرورتیش رضوانیه، پیش از نیز در مطبوعات ایران، با شوخی‌های مطبوعاتی از جمله «کج شدن برج میلاد» (روزنامه شرق)، «واردات فورد به ایران» (هفته‌نامه خودرویی ایران) و «آپارتمان‌های برج میلاد» (روزنامه همشهری) با توجیه دروغ سیزده‌به‌در و… باعث جنجال‌آفرینی رسانه‌ای و فریب مخاطبان شده بود.

به گزارش عصر جنوب؛ شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور جمهوری خلق چین، روز شنبه ۲۰ دسامبر، برای نخستین بار، در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم ایران و مسوولان جمهوری اسلامی، که از تلویزیون ملی این کشور، CCTV، پخش شد، برای این‌که چین همچنان در کنار ایران بماند، به دو مشکل بزرگ اشاره کرد و دو شرط گذاشت. شی جین پینگ، ضمن تبریک «شب یلدا»، با اعتراض به تاجران ایرانی برای سفارش محصولات تقلبی به کارخانه‌های چینی، از مردم خواست که کالاهای تقلبی نخرند، وی همچنین گفت: مگر کشور شما گمرک و موسسه استاندارد ندارد؟ چرا از آنها نمی‌خواهید تا اجازه ندهند که کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت وارد کشورتان شود؟ مگر آنها قانون و مقررات ندارند؟
متن کامل پیام رئیس‌جمهور چین، به شرح زیر است:
قبل از هر چیزی آئین طولانی‌ترین شب سال ایرانیان را که به عید بهار چینی بسیار نزدیک است، تبریک می‌گویم. قدمت دوستی تاریخی ملت‌های ایران و چین به قرن‌های بسیار دور باز می‌گردد. با آن‌که عده اندکی از ایرانیان، کشور چین را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، اما روند رشد روابط دو ملت ایران و چین امیدبخش است.
امروز ایران با یک رخداد بزرگ تاریخی مواجه است. سه دهه قبل به دنبال حادثه تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران، رابطه ایران و غرب هر روز بیشتر از قبل رو به تیرگی گذاشت. برخی کشورها با اعمال تحریم‌های مختلف، تلاش کردند تا تهران را در تنگنا قرار دهند، اما ایران راه گفت‌وگو را برگزید.
از زمانی که مذاکرات هسته‌ای آغاز شد، دولت خلق چین همواره در کنار ایران بود و تلاش کرد تا مذاکرات به نتیجه‌ای مشخص برسد. اکنون تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، رخدادهای بزرگی را رقم زده و به پایان ثمربخش رایزنی‌ها نزدیک است، اما دو مشکل بزرگ وجود دارد؛ دولت چین تمایل دارد تا همچنان در کنار ایران بماند، اما برای ادامه این مسیر دو شرط دارد:
چین یک کشور بزرگ صنعتی است که بسیاری از کالاهای باکیفیت برندهای مطرح جهان، از جمله محصولات شرکت اپل، در آن تولید می‌شود. شرط نخست ما این است که مردم ایران دیگر نباید به ملت و مملکت چین بی‌احترامی کنند. این‌که در کشور شما اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی فراوان است، چین مقصر نیست. وقتی گروهی از تاجران ایرانی به چین می‌آیند و خودشان اجناس تقلبی را به کارخانه‌ها سفارش می‌دهند، گناه ما چیست؟ مگر کشور شما گمرک و موسسه استاندارد ندارد؟ چرا از آنها نمی‌خواهید تا اجازه ندهند که کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت وارد کشورتان شود؟
این‌که یک ایرانی، لنت ترمز تقلبی کیا و پژو را به هموطنان خود می‌فروشد تا در تصادفات رانندگی کشته شوند، اما خودش پورشه سوار می‌شود، تقصیر چین نیست.
خواهش می‌کنم برای جان و مال و سلامتی و امنیت خودتان ارزش قائل باشید و جنس بی‌کیفیت نخرید. به بهانه این‌که پول کافی ندارید، آشغال نخرید. اگر کشوری کوفت و زهرمار ارزان تولید کند، باید آن را خرید و بلعید؟ چین، کالاهای عالی و باکیفیت هم تولید می‌کند، اما این تقصیر ما نیست که تاجران ایرانی تمایلی به خریداری آن ندارند.
شرط دوم ما این است که اگر هر تبلیغی را در شبکه‌های ماهواره‌ای دیدید، هرگز به آن اعتماد نکنید. با اطمینان به شما می‌گویم تمام کالاهای ساخت اروپا که ویدئوهای تبلیغاتی آن را در ماهواره می‌بینید، نمونه تقلبی آن در ایران به شما تحویل داده می‌شود و هیچ‌کدام اصل نیست. همه این کالاها در چین و به سفارش تاجران ایرانی تولید می‌شود.
ما نگران هستیم که وقتی در آینده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شود، تاجران سودجو این بار کالاهای تقلبی بیشتری وارد کشورتان کنند و همچنان نتوانید اجناس باکیفیت را بخرید.
از گمرک و موسسه استاندارد بپرسید که چرا به کالاهای تقلبی اجازه ورود می‌دهند؟ مگر آنها قانون و مقررات ندارند؟
متشکرم و یلدا مبارک!
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.