۶ ماه گذشت؛ «گطیش» سیل زده و دردمند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: سیلاب اخیر در بخش شاوور از توابع شهرستان شوش، جاده خاکی روستای «گطیش» را که قرار بود سال‌ها پیش آسفالت شود، تبدیل به بوته‌زار کرده است.

 قدمتی نزدیک به یک سده دارد؛ روستای گطیش تا دهه چهل شمسی، جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ خانوار داشت اما در سال‌های بعد، کمبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه باعث مهاجرت اهالی این روستا به مناطق دیگر شد؛ جمعیت این روستا هم‌اکنون تنها ۴۰ خانوار است.

شرکت کشت و صنعت میان‌آب نیز به توسعه این روستا کمکی نکرده است؛ در این میان اهالی این روستا می‌گویند که اگر آب‌های مربوط به زهکش این شرکت بالا بیاید، هیچ راهی برای خروج از روستا نخواهند داشت.

از مشکلات نبود خانه بهداشت، گاز و مدرسه دبیرستان که بگذریم، اما راه ارتباطی این روستا حکایت عجیب‌تری دارد؛ جاده خاکی این روستا در فصل بارش، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد! با لغزندگی که پیدا می‌کند به همه رهگذران آسیب می‌رساند!

سال گذشته بود که خودروی یکی از مسؤولان شهرستان که در حال بازدید از این جاده بود، در مسیر گیر کرد و توسط  تراکتور بیرون کشیده شد.

البته این جاده در شرایط بحرانی‌تر، ظرفیت غرق کردن را نیز دارد؛ این را اهالی منطقه گطیش می‌گویند.

در این میان مقرر شده بود که جاده‌ای به فاصله ۱۲ کیلومتر از مسیر زیگورات شوش به طرف روستای «ابولقفه» سپس به سمت روستای «گطیش» احداث شود، اما با وجود مصوبه، تنها شش کیلومتر آسفالت شد.

به نظر می‌رسد که داستان این جاده سر دراز داشته باشد؛ دهیار روستای گطیش که از شدت پیگیری‌ها کلافه به نظر می‌رسید به خبرنگار فارس در شوش گفت: این پروژه ملی است و حتی کد نیز خورده است، اما با وجود پیگیری‌های زیاد، وقتی نوبت به آسفالت مسیر روستای ما می‌شود، می‌گویند که اعتبار کافی وجود ندارد.

حسین فرج‌الله چعب با بیان اینکه جاده ۶ کیلومتری و خاکی روستای گطیش چغازنبیل، زیرسازی هم نشده است، یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال بارش باران در هفته‌ها و ماه‌های آینده، مشکل تردد سخت‌تر و یا غیرممکن نیز خواهد شد.

*سیل؛ همه چیز را بدتر کرد

فروردین سال جاری بود که طغیان رودخانه دز برخی روستاهای حاشیه آن، از جمله «گطیش» را درسته بلعید.

سیلاب بخش قابل توجهی از راه‌های ارتباطی را در بخش شاوور تخریب کرد؛ پل‌های جاده خاکی گطیش نیز آسیب جدی دید؛ چند هفته پس از فروکش کردن سیل هم، این جاده خاکی تبدیل به یک بوته زار شد.

دهیار روستای گطیش در این ارتباط از اداره راه و شهرسازی شوش و سایر مسؤولان خواستار احداث پل‌های این جاده که بر اثر این سیل به‌کلی تخریب شده است، شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اکنون باید منتظر شد و دید که آیا مسؤولان مربوطه اقدامی برای ترمیم و احداث این جاده جهانی می‌کنند یا اینکه در سال بعد و قبل از اولین بارش سالانه، باز هم باید برای آسفالت این روستا قلم‌فرسایی کرد!

———————————-

گزارش از: عارف شریفی صرخه

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.