روستاهای تشنه شوش و بی تفاوتی مسئولین!

عصر جنوب – asrejonoob.ir:مشکل بی آبی و کم آبی همواره از دغدغه های اهالی روستاهای شهرستان شوش بوده و هم اکنون نیز با وجود پایداری این وضعیت، مسئولان برای رفع آن همچنان وعده امروز و فردا می دهند.

با اینکه سه رود از شهرستان شوش می گذرد اما همواره مشکل بی آبی و کم آبی از دغدغه های اهالی روستاهای این شهرستان بوده است. منتقدان، ضعف در مدیریت آب را یکی از عوامل اصلی وجود این مشکل می دانند و در مقابل دولتی ها کمبود منابع مالی را عامل وجود این معضلات عنوان کرده اند.

فرسودگی سیستم انتقال یا شبکه توزیع آب در شهرستان شوش خصوصا در بخش شاوور نیز از دیگر مشکلات در بروز بی آبی و کم آبی ها به شمار می رود. طبق آمار ارائه شده از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۸۵ مورد شکستگی خط انتقال و شبکه توزیع اتفاق افتاده است.

روزهای گذشته آب شرب روستای جریه سید راضی به دلیل خرابی پمپ شناور این روستا قطع شد. طی سه روز اخیر نیز روستاهای میاناب، غزی، سید خلف، سید رحیمه و خشان نیز مرتب دچار قطع و کم آبی می شوند. روستای علی زغیر نیز از ۱۰ روز پیش تا کنون آب شربش قطع شده و گفته می شود شب گذشته آب در لوله ها جاری شده اما همچنان آب به همه منازل روستا نرسیده است.

همه این مشکلات در کنار افزایش دما، شرایط غیرقابل تحملی را برای اهالی شهرستان شوش ایجاد کرده است.

مشکل کم آبی و بی آبی از معضلات جدید شوش نیست و دقیقاً اسفندماه سال گذشته بود که آب شرب هفت روستای شوش که ۶ هزار نفر جمعیت داشتند نیز قطع شد و برای مدتی با بی آبی دست و پنجه نرم می کردند.

۳ روز بی‌آبی

یکی از ساکنان روستای میاناب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: سه روز است کلا آب نداریم. امروز تعدادی از ماموران شرکت آب را دیدیم که به روستا سر زدند اما همچنان مشکلمان حل نشده است.

وی می افزاید: به مسئولان که زنگ می زنیم مرتب امروز و فردا می کنند. شبکه توزیع آب بسیار فرسوده است و توانایی پوشش این جمعیت را ندارد. میاناب ۵۰۰ خانوار دارد و قطر لوله انتقال آب بسیار کوچک است. هم اکنون نیز آب روستاهای میان آب، غزی، سید خلف، سید رحیمه و خشان قطع است.

این شهروند روستای میان آب ادامه می دهد: متاسفانه اداره آب روستایی هر بار بهانه ای می آورد. یک مرتبه می گوید پمپ خراب است، بعضی وقت ها می گویند ترانس برق سوخته است و گاهی هم علت را  شکستگی لوله ها اعلام می کنند.

شکستگی؛ آلودگی

همین سال گذشته بود که لوله انتقال آب در منطقه صرخه شوش شکسته و باعث آلودگی آب شرب و تجمع سگ های ولگرد در آنجا شد. لوله در قسمتی از شهر شکست و از مجرای انتقال آب، کرم و حشرات به شبکه آبرسانی رسوب کردند و کرم های آبی سر از لوله های خانه ها در آوردند.

اخیرا نیز که پمپ آب روستای سید راضی قطع شده بود پس از خرابی و خارج شدن از مدار آبرسانی روستای جریه سید راضی و نصب یک دستگاه پمپ شناور ۲۲.۵ کیلووات مشکل آب شرب اهالی این روستا حل شد.

محمد رازقی، رئیس آبفار روستایی شوش در این باره توضیح می دهد: پمپ شناور روستای جریه سید راضی از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش تعویض شد.

رئیس امور آب روستایی شهرستان شوش همچنین می گوید: پمپ شناور این روستا به علت خرابی از مدار خارج شده بود که با جایگزینی یک دستگاه پمپ شناور ۲۲.۵ کیلووات به همراه ۶ شاخه لوله فلزی ۴ اینچ اهالی روستای جریه سید راضی مجددا از نعمت آب شرب با کیفیت و با فشار مناسب بهره مند شدند.

رزاقی بیان می کند: عملیات تعویض پمپ در این روستا ظرف مدت ۷۲ ساعت به پایان رسید که در این مدت این امور با اعزام دو تانکر سیار در قالب ۲۴ سرویس آب شرب مورد نیاز اهالی این روستا را تامین می کرد.

به گزارش مهر، روستای جریه سید راضی از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش از جمعیتی بالغ بر ۱۸۷۰ نفر در قالب ۴۱۳ مشترک برخوردار است.

یک روز پس از تعویض پمپ آب این روستا، اهالی روستا خبر از گل آلود بودن آب در لوله ها دادند و گفتند از روزی که پمپ عوض شد آب در لوله ها به شدت گلِی است و نمی دانیم با این وضعیت آب شرب را از کجا تامین کنیم. امروز سه روز از گل آلود بودن آب این روستا می گذرد.

علی زغیر ۱۰ روز بی‌آب

همزمان با مشکل آب روستای سید راضی، روستای علی زغیر نیز بیش از ۱۰ روز آب شربش قطع شد.

رئیس امور آب و فاضلاب روستایی شوش در این باره نیز اخیرا توضیح داده است: در مسیر لوله آبرسان از منطقه روستای سید رحیمه میاناب شهرک جدیدی احداث شده که خانه های احداث شده ۲۰ انشعاب بدون اخذ مجوز از اداره آبفار و به صورت شبانه کشیده بودند. همین موضوع باعث کاهش فشار و قطعی آب روستای علی زغیر شد.

رزاقی درباره انشعابات غیرمجاز در این شهرک اضافه می کند: جمع آوری انشعابات غیرقانونی با شکایت در مراجع قضایی حل می شود.

وی همچنین می افزاید: طی مدت ۱۱ روز که آب قطع بود با ارسال تانکرهای آبرسانی به صورت روزانه مشکل آب شرب روستا را تامین می کردیم.

این مقام مسئول ضمن قول دادن در خصوص حل مشکل آب روستای علی زغیر، تصریح می کند: برای حل همیشگی مشکل کم آبی و بی آبی این منطقه ایستگاه پمپاژ احداث کردیم که برای شروع به کار نیاز به برق رسانی دارد. مسیر برق رسانی از زمینهای کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می گذرد و در این باره در حال رایزنی با آن مدیریت و دریافت مجوزهای لازم هستیم اما متاسفانه حراست شرکت هنوز مجوز ایجاد خط را نداده است.

رزاقی در خصوص قطع بودن آب دیروز این روستا نیز عنوان می کند: قطعی آب روز گذشته به دلیل قطع بودن برق بود. هم اکنون آب به روستا رسیده اما برخی خانه ها که در انتهای روستا و در سراشیبی هستد کمی مشکل آب دارند.

وی همچنین بیان می کند: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۸۵ مورد شکستگی خط انتقال و شبکه توزیع در سطح روستاهای شهرستان شوش توسط اکیپ های تعمیرات امور آبفار این شهرستان تعمیر و بازسازی شده است. از تعداد تعمیرات شکستگی ذکر شده، ۱۸۱ مورد در روستاهای بخش شاوور، ۱۳۲ مورد در روستاهای بخش فتح المبین و تعداد ۱۷۳ مورد در روستاهای بخش مرکزی انجام شده است.

رزاقی همچنین از تعمیر شکستگی خط انتقال پلی اتیلن ۴۰۰ اینچ روستای خلیفه حیدر خبر داد.

به گزارش مهر، بارها نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت بحرانی آبرسانی در شوش هشدار داده بود اما گویا هشدارها بی اثر هستند.

سال هاست چنین وضعیتی در شوش وجود دارد و افکار عمومی را نسبت به این موضوع ناراضی کرده است. اهالی روستاها می گویند در چنین شرایطی که گرمای به شدت طاقت فرسایی وجود دارد انتظار دارند مسئولان کمی همتشان را برای رسیدگی به وضعیت این روستاها بیشتر کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.