مهار آتش‌سوزی های پارک ملی کرخه

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش از مهار دو آتش‌سوزی متوالی در جنگل‌های پارک ملی کرخه خبر داد.

فیروز حاج‌کلی در گفت‌وگو با خبرنگار (ایسنا)، اظهار کرد: جنگل‌های پارک ملی کرخه در روزهای گذشته در دو نوبت دچار آتش سوزی شد. ‌آتش‌سوزی  نخست از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در منطقه‌ای در نزدیکی یک روستا از توابع بخش شاوور شهرستان شوش آغاز شد و حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در این منطقه در آتش سوخت.

وی افزود: دلیل اصلی این آتش‌سوزی گرمای بسیار شدید هوا و وزش بادهای گرم و به احتمال قوی ورود دامداران محلی و بی‌احتیاطی چوپانان بوده است.

حاج‌کلی ادامه داد: از آنجا که این جنگل‌ها در حاشیه روستاها قرار دارند، در بسیاری از موارد ورود دامداران بومی و استفاده از قلیان موجب آتش‌سوزی می‌شود.

وی گفت: آتش‌سوزی نخست پس از چند ساعت عملیات، در ساعت ۴ صبح بامداد جمعه مهار شد. برای مهار این آتش‌سوزی تمامی امکانات شوش از سوی فرمانداری، شهرداری و بخشداری‌ها به منطقه فرستاده شد و مردم محلی نیز با اعلام دهیاری‌ها همکاری کردند و در نهایت آتش‌سوزی نخست مهار شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش اظهار کرد: آتش‌سوزی دوم، چند ساعت پس از آتش‌سوزی نخست و در منطقه‌ای پایین‌تر از آن اتفاق افتاد. این آتش‌سوزی ساعت ۱۴ روز جمعه در پارک ملی کرخه رخ داد و کار اطفاء آن تا حدود ساعت ۲ بامداد شنبه ادامه داشت.

وی افزود: هر چند این آتش سوزی در بخش شاوور اتفاق افتاد ولی کلیه تجهیزات شهرستانی از سایر بخش ها و نیروها در محل تا هنگام اطفاء کامل حریق حضور داشتند.

حاج‌کلی گفت: با وجود مهار آتش در پارک ملی کرخه، نیروهای ما همچنان با تانکرهای آب‌رسانی و تجهیزات در محل حضور دارند تا در صورت مشاهده باقی‌مانده آتش‌سوزی دو روز گذشته، اقدام به اطفاء آن کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که آتش‌سوزی در دو روز متوالی رخ داده است و هر دو در پارک ملی کرخه بوده و هنوز در مرحله اطفاء حریق قرار داریم، میزان خسارات وارده در اثر این آتش‌سوزی‌ها هنوز برآورد نشده و با انجام کار کارشناسی باید جمع‌بندی شود که چند درخت و چه تعداد از پرندگان و خزندگان پارک ملی کرخه در این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش اظهار کرد: جنگل‌های پارک ملی کرخه در حاشیه رودخانه کرخه واقع شده‌اند و بیشتر آتش‌سوزی‌های این منطقه یا در هنگام فصل برداشت گندم رخ می‌دهد که کشاورزان کاه و کلش مزارع را آتش می‌زنند یا در ماه‌های تیر و مرداد که گرمای شدید هوا موجب آتش‌سوزی می‌شود.

وی افزود: در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و وزش بادهای موسمی گرم، کم‌ترین جرقه موجب آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های منطقه می‌شود و حتی وجود خرده‌های شیشه باقی‌مانده از بطری‌های نوشابه یا ظرف‌های یک‌بار مصرف، به صورت ذره‌بین عمل کرده و تابش آفتاب بر روی این ضایعات موجب وقوع آتش‌سوزی می‌شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.