سامان‌دهی شهر شاهی شوش

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شهر پانزدهم واقع در تپه‌های باستانی شوش که موسوم به “شهر شاهی” است از وجود گیاهان خودروی مزاحم پاکسازی و بخش‌هایی از این ترانشه نیز خواناسازی شد.

ایسنا، منطقه خوزستان ترانشه A در شهر شاهی شوش که به شهر پانزدهم نیز مصطلح شده با یک هکتار وسعت یکی از مهمترین بخش‌های محوطه باستانی شوش است.

گیرشمن از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۷ در بخش بزرگی از شهر شاهی شوش در ترانشه‌ای به وسعت حدود ۱۰۰۰۰ مترمربع در کنار سایر فعالیت‌هایش در شوش همچون آکروپل و آپادانا، حفاری کرد. گیرشمن در این کاوش که به روش دلبخواه انجام شده ۱۵ لایه یا دوره را در حجم و عمق ۱۲ متر شناسایی کرده است.

او بقایای پانزدهمین دوره یا به اعتقاد خودش پانزدهمین شهر را ( متعلق به دوره پایانی ایلام قدیم یعنی دوره سوکَل‌مَخ (۱۹۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد است) آخرین دوره تشخیص داده و به همین دلیل آن را نگه داشته است.

اولین توجه به این محوطه مربوط به سال‌ها پس از انقلاب حدود اواخر سال ۱۳۷۹ خورشیدی است. هنگامی که میرعابدین کابلی مدیر پروژه شوش می‌شود، از احسان (اسماعیل) یغمایی دعوت می‌کند که کاوش دوباره و مرمت ساختارهای از دست رفته گیرشمن را آغاز کند.

در این هنگام تمامی دیوارهای به دست آمده در کاوش گیرشمن در اثر گذشت زمان و قرار داشتن در معرض باد و باران و آفتاب سوزان از بین رفته و تنها چند سانتیمتر از ارتفاع دیوارها در برخی قسمت‌ها و در برخی دیوارها فقط رد و داغ خشت باقی مانده است. این برنامه دو بلوک از بقایای بناهای ترانشه را دربر گرفت.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و پژوهشی شوش، در این باره گفت: در طی سال‌های ۱۳۹۲ تاکنون در کارگاهی که به منظور ساماندهی این بخش جهت آماده‌سازی برای ثبت شوش در فهرست جهانی دایر شد ضمن پاکسازی کامل محوطه و زدودن پوشش گیاهان خودروی مزاحم بخش‌هایی از بلوک مرکزی ترانشه خواناسازی شد. ادامه این برنامه‌ها برای فصل آتی در حال پیگیری و انجام است.

همچنین یوسف دیناروند، کارشناس ارشد باستان‌شناسی پایگاه و ناظر کارگاه ساماندهی ترانشه A شهر شاهی، اظهار کرد: یکی از آبشستگی‌های موجود در دیواره جبهه غربی ترانشه که مشرف به بنای هدیش نیز بود به عنوان نمونه با استفاده از خشت پُر شد.

حذف مداخلات قبلی، انتقال نخاله‌های موجود به خارج از محوطه، تسطیح خاک‌ها و نخاله‌های دپو شده در قسمت ورودی بزرگ شرق ترانشه، دفع پوشش گیاهی، خواناسازی بلوک ضلع شمالی در مجاورت خواناسازی‌های قبلی، انتقال خاک‌های حاصل از خواناسازی به خارج از ترانشه، پرکردن برخی شکاف‌ها و آبشستگی‌ها و پاکسازی کاخ هدیش از سایر خدمات صورت گرفته در این فصل برای این ترانشه بوده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.