برگزاری جشن ملی ثبت جهانی شوش

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در مراسم استقبال از متولیان ثبت جهانی شوش در آثار جهانی سازمان یونسکو اعلام شد که به‌زودی یک جشن ملی برای ثبت جهانی شوش در این شهرستان برگزار می‌شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شب گذشته در مراسمی اعلام کرد: دو سال پیش در پایگاه زیگورات شوش تصمیم گرفتیم پیگیر ثبت جهانی شوش شویم. بسیاری گفتند این پرونده کار سختی است و بعضی نیز سنگ‌اندازی کردند.

افشین حیدری افزود: در نهایت باپشتکار بسیاری از دوستان تصمیم به تکمیل پرونده گرفتیم و خوشبختانه موفق شدیم این اثر ارزشمند را در لیست آثار جهانی ثبت کنیم.

حیدری همچنین توضیح داد: پرونده‌های بسیاری برای ثبت در اجلاس ثبت آثار جهانی حضور داشتند اما در برابر تمدن ما حرفی برای گفتند نداشتند. سرزمین ما سرشار از الطاف الهی است و باید قدر آن را دانست.

خوزستان استانی با سه اثر جهانی

وی با بیان اینکه در کجای دنیا یک استان با سه اثر جهانی وجود دارد، توضیح داد: امروز باید فرزندان خود را با اساطیر و فرهنگمان آشنا کنیم. بزرگ‌ترین اشتباه هر ملت و قومی فراموش کردن تاریخ خود است که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان در ادامه گفت: هیچ استانی مثل خوزستان دارای چنین تراکم و پراکندگی آثار تاریخی نیست و در آینده پرونده‌های بسیاری را برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه می‌دهیم.

حیدری اظهار کرد: به زودی با حضور معاون رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان در شهر شوش مراسم باشکوهی به مناسبت ثبت جهانی این شهر را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های موردنیاز در شوش گفت: از این پس باید برای حفظ این میراث ارزشمند بیشتر تلاش و زیرساخت‌های لازم را مهیا کنیم تا گردشگری در استان و شهرستان شوش توسعه یابد. با گردشگری می‌توانیم مرزها را فتح کنیم.

سوسن جهرمی مدیر باشگاه گردشگری استان خوزستان نیز از دیگر سخنرانان در این مراسم بود. جهرمی با اشاره به اهمیت جذب گردشگر گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری به لحاظ اقتصادی زودبازده است و پیشنهاد می‌کنم سرمایه‌گذاران از این حوزه غافل نمانند.

جهرمی توضیح داد: کشور قبرس بدون داشتن سرمایه‌های آنچنانی و تنها تمرکز بر بخش گردشگری توانسته جذب سرمایه عظیمی داشته باشد و ما می‌توانیم از تجربیات کشورهای اینچنینی بهره ببریم.

وی یادآور شد: با ورود گردشگران به کشور می‌توانیم رفتار و فرهنگ‌های خوب آنها را بیاموزیم و با آنها در تعاملی سازنده باشیم. با این روش می‌توانیم خوزستان را به‌عنوان بهشت باستان‌شناسی کشور معرفی کنیم.

پاسداشت علوانیه

مراسم جشن ثبت جهانی شوش همچنین با برنامه‌های متنوع دیگری همچون شعرخوانی، شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی همراه بود. در بخشی از این مراسم از موسی سلامی نوازنده موسیقی سنتی «علوانیه» تقدیر و تشکر شد.

همزمان با آیین استقبال از هیئت پیگیر ثبت جهانی شوش از نقش ماندگار استاد سلامی در پاسداشت و گسترش این هنر اصیل در حضور علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ استان از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و گروه فرهنگی – هنری میسان  تقدیر و تشکر شد.

 به گزارش مهر، محوطه تاریخی شوش به‌عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به‌عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان که از ۲۸ ژوئن تا ۸ جولای در حال برگزاری است ۳۷ پرونده شامل ۳۱ اثر فرهنگی، پنج اثر طبیعی و یک اثر ترکیبی (فرهنگی – طبیعی) را برای پیوستن به فهرست میراث جهانی موردبررسی قرار می‌دهد.

در این دوره از اجلاس یونسکو، ایران پرونده «شوش» در خوزستان را توسط محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد که پس از دفاع وی، با اکثریت آرای اعضا، محوطه تاریخی شوش به ثبت جهانی رسید.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. پرونده دیگری که ایران برای ثبت جهانی در این دوره از اجلاس یونسکو ارائه کرد منظر فرهنگی «میمند» در کرمان برای ثبت به‌عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده که این پرونده هم به ثبت جهانی رسید.

با اضافه شدن این دو اثر، تعداد آثار ثبت جهانی شده ایران در یونسکو به ۱۹ اثر رسید که شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش‌جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ‌نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.