در طرح توسعه حرم دانیال شوش چه می‌گذرد؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دیوار الحاقی قاجاری ـ پهلوی حرم دانیال شوش در حالی فروریخت که گفته می‌شود کارشناسان میراث فرهنگی استان خوزستان تحت فشار با این طرح موافقت کردند و ناظر میراث فرهنگی هم هنگام گودبرداری حضور نداشته است.

۲۶ آذر معاون میراث فرهنگی درباره‌ دل‌نگرانی‌هایی که مبنی بر توسعه طرح حرم دانیال شوش بود اظهار کرد: با توجه به تلاش برای ثبت جهانی محوطه شوش و نزدیکی بقعه دانیال نبی(ع) به این محوطه، قطعاً طرح توسعه این حرم دارای ضوابط خاصی است و مسئولان میراث فرهنگی استان مراقب‌اند که منافاتی با ضوابط میراث فرهنگی نداشته باشد.

او در ادامه تأکید کرد: در مورد دانیال نبی (ع) هم باید بگویم تا کنون برای هر اقدامی به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده‌اند و می‌دانند تنها مسیرشان برای انجام اقداماتی مانند طرح توسعه، سازمان میراث فرهنگی است و باید از ما اجازه بگیرند و تأیید کارشناسان ما را داشته باشند. آنها در این زمینه همکاری‌های لازم را به خوبی انجام می‌دهند چرا که هدف رسیدن به یک کیفیت بهتر جهت رفاه حال زوارهمراه با حفظ اثر و شأنیت آن است.»

اما سرانجام با فروریختن دیوار ضلع شمالی حرم، این قضیه به اثبات رسید که نگرانی‌ها در این زمینه چندان هم بی‌دلیل نبوده و به نظر می‌رسد آن طور که باید نیز مسیر میراث فرهنگی پیموده نشده است.

«علی درویشی»، فعال میراث فرهنگی شوش در این زمینه با بیان این‌که هفته‌ی گذشته پشت دیوار حرم دانیال نبی (ع) گودبرداری شده است، به ایسنا گفت: این کار بدون گذاشتن حایل و تکیه‌گاه انجام شده، بنابراین دیوار خم و به حال خود رها شده است.

وی درباره‌ علت رها کردن کار نیز اظهار کرد: گفته می‌شود چون اوقاف پول لازم را به پیمانکار نداده است، بنابراین آنها پولی برای پرداخت به کارگران نداشتند و کار تعطیل شده است. از طرفی کارشناس میراث فرهنگی سر این پروژه حاضر نبوده است.

او ادامه داد: در اثر رها کردن دیوار به همان شکل آرام آرام ترک گسترش یافته و در نهایت دیوار فرو می‌ریزد. ابتدا فعالان میراث این موضوع را گوشزد کردند، اما کسی به این خبر اهمیت نداد و همه اظهار کردند که مشکلی پیش نمی‌آید تا این که ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه دیوار ضلع شمالی کاملاً پایین آمد.

درویشی توضیح داد: این دیوار مربوط به دوره قاجار و اوایل پهلوی است. اما اوقاف مدعی است این دیوار تاریخی نیست و متعلق به ۲۰ سال پیش است.

وی در پاسخ به این پرسش که میراث فرهنگی در این خصوص چه کرده است، گفت: تا کنون هیچ اقدام خاصی انجام نداده است،‌همچنین گفته می‌شود برای توسعه طرح حرم می‌خواهند کل دیوار را بردارند.

در حالی این موضوع مطرح می‌شود که علاوه بر سخنان محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی مبنی بر این که طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) دارای ضوابط خاصی است، عاطفه رشنویی، معاون میراث فرهنگی خوزستان‌ در‌خصوص طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) در شهریور ماه اظهار کرده بود: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان از دو سال گذشته طراحی و مطالعات طرح توسعه حرم دانیال نبی را شروع کرده و این طرح چندین بار در جلسات شورای فنی استان و نهایتاً کمیته فنی بررسی شده است. با توجه به محوطه جهانی شوش و نزدیکی آن به اثر ثبت شده بقعه دانیال نبی(ع)، طرح توسعه دارای ضوابط خاصی است و هیچ منافاتی با میراث فرهنگی ندارد.

تخریب دیوار دانیال نبی (ع)

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسی از اداره میراث فرهنگی شوش به‌عنوان ناظر پروژه به اداره‌کل اوقاف استان معرفی شده که در همه مراحل گودبرداری و حفاری، حضور داشته باشد، تصریح کرده بود: گودبرداری و حفاری حرم دانیال(ع) مانند دیگر ساختمان‌ها نیست و چون امکان وجود محوطه تاریخی در آن محل وجود دارد، شمع‌بندی زیادی نخواهد داشت. تمام این مراحل به دقت مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا؛ طرح توسعه حرم حضرت دانیال نبی (ع) در مساحت ۲۹۰۰ مترمربع در دو طبقه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از محل دو درصد نفت در مدت ۲۴ماه از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان توسط سازمان نوسازی وتجهیز مدارس استان خوزستان در ضلع شمالی وجنوبی آستان مقدس حضرت دانیال نبی (ع) اجرا می‌شود.

همچنین به گفته مدیرکل اوقاف خوزستان نیز با اجرای طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع)، مساحت حرم به بیش از ۱۱ هزار متر خواهد رسید و حدفاصل خیابان دانیال شمالی و جنوبی به همراه خیابان ساحلی غربی به حرم دانیال نبی اضافه خواهد شد. بدین منظور در فاز اول طرح توسعه، زمین‌های تحت تملک اداره‌کل اوقاف استان در دست تخریب و توسعه هستند و فاز دوم آن همراه با خرید منازل مسکونی اطراف حرم خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبایی به رسانه‌ها گفته بود: این اداره‌کل هیچ‌گونه دخل و تصرفی در خصوص منابع مالی برای توسعه حرم را ندارد بلکه با توجه به طرحی که از این اداره به میراث فرهنگی استان داده شده بود اداره‌کل اوقاف تنها وظیفه نظارت بر این کار را بر عهده دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.