الحاق تالاب شادگان به منطقه آزاد اروند؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن انتقاد از عملکرد دفاتر محیط زیستی مناطق آزاد، از اختلاف نظر سازمانهای محیط زیست و مناطق آزاد در خصوص مدیریت برخی مناطق از جمله تالاب شادگان و منطقه آزاد اروند خبر داد.

شهرام فداکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از زمان شروع دولت یازدهم بحث عضویت سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی منطقه آزاد مطرح است، گفت: با شروع دولت یازدهم طی یک اقدام مثبت، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از اعضای شورای عالی مناطق آزاد منصوب شده و می‌تواند در جلسات آنها شرکت کرده و نظرات سازمان را اعلام کند.

وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدام، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند نظرات خود را به صورت ریشه‌ای و راهبردی در همه مسائل مربوطه در شورای عالی مناطق آزاد مطرح و پیگیری کند، اظهار کرد: پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌هایی نیز بین سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق آزاد تدوین شده است که تفاهم‌نامه همکاری سازمان محیط زیست با منطقه آزاد چابهار از جمله آنهاست. معاونت انسانی سازمان محیط زیست نیز در کمیته‌های شورای عالی منطقه آزاد شرکت و اختلاف نظر بین سازمان‌ها را به شورا منتقل می‌کنند.
معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه این رفت و آمدها بین محیط زیست و مناطق آزاد طی دو سال اخیر منجر به اتفاقات مثبت بسیاری شده است، گفت: برای مثال برخی از مناطق که تحت مدیریت سازمان محیط زیست بود در شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه آزاد معرفی شده بود که در نتیجه رایزنی‌ها قرار شد این مناطق تحت مدیریت محیط زیست باقی بماند که در حال حاضر این مناطق از لیست پیشنهادات سازمان مناطق آزاد حذف شده است ولی همچنان اختلاف نظرهایی در برخی مناطق همچون تالاب شادگان وجود دارد.

الحاق تالاب شادگان به منطقه آزاد اروند در دست بررسی

به گفته فداکار، الحاق تالاب شادگان به منطقه آزاد اروند مد نظر شورای عالی مناطق آزاد است که رایزنی‌هایی برای حل این اختلاف نظر صورت گرفته است.همچنین اختلافی بین سازمان و منطقه آزاد کیش در خصوص پناهگاه حیات وحش هندورابی و منطقه حفاظت شده فارور بزرگ و فارور کوچک وجود دارد.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش طرح توسعه جزیره هندورابی را با محور جزیره سبز تهیه و به سازمان محیط زیست ارائه داد، سازمان محیط زیست نیز این طرح را بررسی کرده و نظرات خود را در این باره اعلام کرده است. قرار شده هر نوع طرح توسعه‌ای در این جزیره با معیارهای محیط زیستی مطابق باشد. طبیعی است که در این رابطه مجموعه‌ای از اختلاف‌نظرها بین سازمان مناطق آزاد با سازمان محیط زیست وجود داشته باشد ولی روابط این دو سازمان نسبت به گذشته امیدوار کننده است چون این سازمان به این نتیجه رسیده که مقوله محیط زیست در منطقه آزاد باید رعایت شود.

معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سازمان مناطق آزاد بخش مهمی از درآمد خود را از طریق منابع زیست محیطی کسب می‌کند، افزود: در منطقه آزاد چابهار بحث دریا و بهره‌برداری از سواحل تا حد بالایی مطرح است، همچنین جزیره قشم که به عنوان منطقه ژئوپارک معرفی شده و به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده برای کشور و ناحیه غرب آسیا مطرح است سالانه میلیون‌ها توریسم دارد، بنابراین سازمان مناطق آزاد بایستی نگرانی محیط زیستی خود را بیش‌تر کند و به امر حفاظت از محیط زیست تمرکز بیشتری داشته باشد.

انتقاد از وضعیت نامناسب فعالیت دفاتر محیط زیستی در مناطق آزاد

فداکار با تاکید بر اینکه بهره‌بردار و ناظر نمی‌توانند در یک دستگاه جمع شوند، گفت: سازمان‌های مناطق آزاد بهره‌بردار هستند و طبق قانون موضوع توسعه سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد سپرده شده ولی موضوع محیط زیست از حوزه این سازمان خارج است بنابراین باید بین سازمان‌های محیط زیست و مناطق آزاد تعامل صورت گیرد و نمایندگانی از سوی سازمان محیط زیست به این مناطق معرفی شود، .

وی با اشاره به ضرورت فعالیت دفتر محیط زیست مناطق آزاد زیر نظر مدیرعامل این مناطق، از روند تشکیل و فعالیت دفاتر محیط زیستی در مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: در وضعیت حاضر در کل مجموعه‌های مناطق آزاد تنها در یک یا دو مورد واحد محیط زیست فعال هستند در همین موارد محدود هم این بخش زیر نظر یکی از معاونتها فعالیت می‌کند و در حقیقت ناظر زیر دست بهره‌بردار قرار دارد در حالی که اگر قرار است دفتر نمایندگی محیط زیست در مناطق آزاد تشکیل شود این دفتر باید زیر نظر مدیرعامل باشد به طوری که در چارت سرزمینی و دولتی نیز سازمان محیط زیست زیر نظر ریاست جمهور ی بوده و از دیگر وزارتخانه ها مستقل است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.