دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان: نمایندگان خوزستان وزیر نیرو را استیضاح کنند

عصر جنوب-  دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان شادگان، اعمال محدودیت کشت تابستانه برای حوضه مارون از سوی سازمان آب و برق خوزستان را ناعادلانه دانست و گفت: نمایندگان خوزستان، وزیر نیرو را استیضاح کنند که چرا در حالی که این محدودیت‌ها برای خوزستان تعیین می‌شود، انتقال آب از استان همچنان ادامه دارد؟
«هوشنگ مغامس‌فیه» در گفت‌وگو با همشهری افزود: وزارت نیرو اقدام به ساخت تونل برای دشت لیروای بوشهر می‌کند که آب آن قرار است از رودخانه زهره تأمین شود. این در حالی صورت می‌گیرد که شهرستان هندیجان و امیدیه، که در حوضه این رودخانه قرار دارند، خشک هستند و در تابستان و حتی پاییز آبی به این دو شهرستان نمی‌رسد.
وی درباره سایر اقدامات وزارت نیرو بیان کرد: این وزارتخانه برای ساخت سد مارون ۲ اقدام کرده است که بالای سد مارونِ یک قرار دارد و احتمالاً پس از به پایان رسیدن عملیات اجرایی آن دیگر آبی به سد مارون یک نخواهد رسید و عملاً این سد بی‌آب خواهد شد.
مغامس‌فیه تأکید کرد: ادامه چنین روندی در سدسازی به حوضه مارون که از بهبهان تا انتهای شهرستان شادگان ادامه دارد و شامل ۸ شهرستان می‌شود، آسیب جدی به منطقه می‌رساند.
عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان ادامه داد: سازمان آب و برق استان اعلام کرده بود درباره محدودیت کشت تجدید نظر خواهد کرد؛ اما تغییری در محدودیت ایجاد نکرد و در نهایت اعلام کرد قادر به تأمین آب کشت تابستانه نیست که نه تنها شلتوک بلکه یونجه، کنجد، ذرت و سایر کشت‌های فصلی را نیز شامل می‌شود.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان شادگان، آمار و ارقامی را که سازمان آب و برق استان اعلام می‌کند متغیر دانست و گفت: این آمار هر بار متفاوت است و یکسان نیست؛ در بیستم فروردین امسال طی بازدید ما از سد مارون مدیران سد همان موقع اعلام کردند میزان آب مفید ذخیره‌شده پشت سد ۶۹۰ میلیون مترمکعب است، اما معاونت حفاظت و بهره‌برداری از منابع، آب موجود پشت سد مارون را ۴۹۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.
مغامس‌فیه اضافه کرد: با توجه به اینکه ورودی آب در حال حاضر بالاست و ورودی آب به سد مارون حدود ۲۰ مترمکعب بر ثانیه است و خروجی ندارد، باید با افزایش مواجه باشیم نه کاهش؛ اما سازمان آب و برق در هر جلسه آمار کمتری را اعلام می‌کند.
وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان به ازای محدودیت کشتی که تعیین می‌کند، حاضر نیست معوض کشت به کشاورزان پرداخت کند و متأسفانه هیچ ارگانی هم معوض کشت سال گذشته را با وجود پیگیری‌های مسئولان استانی تاکنون پرداخت نکرده است. در این مورد هم لازم است نمایندگان خوزستان وزیر کشاورزی را به دلیل نپرداختن معوض کشت از سال گذشته تا کنون مورد سؤال قرار دهند.
عضو هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد آب‌های سطحی کشور در خوزستان جاری هستند، لازم است در وزارت نیرو مسئولانی از این استان هم به کار گرفته شوند تا بر چگونگی مدیریت آب نظارت و کنترل داشته باشند.
مغامس‌فیه گفت: متأسفانه یک نفر از خوزستان در وزارت نیرو نیست و این مسئولان از استان اصفهان هستند و همین باعث شده طرح‌های انتقال آبی که منطق علمی ندارند اما به سود این استان هستند، اجرایی شوند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.