رونق بندر‌شادگان با انتقال آب از کارون

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: آبان سال گذشته بود که بندر شادگان با حضور جمعی از مسئولان استانی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، اما فعلا به صورت کامل از ظرفیت این بندر استفاده نشده در حالی که ۵۰ کیلومتر مرز آبی بندر شادگان با خلیج فارس یکی از فرصت‌های ویژه این بندر تجاری است.
هفتمین بندر تجاری خوزستان در مساحت ۳ هکتار و با هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است و ظرفیت پذیرش شناورهای زیر ۵٠٠ تن و تخلیه و بارگیری حدود ١٠٠ هزار تن در سال را دارد.
قرار گرفتن این بندر در نزدیکی تالاب بین المللی شادگان موجب شده است فرصت‌هایی برای صادرات دام، طیور و شیلات به وجود بیاید، اما ظرفیت‌های اقتصادی این بندر هنوز محقق نشده‌اند.فرماندار شادگان در این باره اظهار کرد: فرصت‌های شغلی بندر شادگان با صدور مجوز تجاری کالا به ۴ برابر افزایش یافت و با فعال شدن این بندر آمار سرقت در شهرستان کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرد.
«بهروز فرج الهی» بیان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۹۴ انواع کالا و دام زنده به ارزش ۳۷ میلیون دلار از بندر تجاری شادگان صادر شده است.
وی بر نقش محوری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر تجاری شادگان در صادرات و مبادلات کالا تاکید کرد و گفت: با توجه به فراهم بودن مواردی چون ۷ شرکت تخلیه و بارگیری ۶۷۲ شناور، اسکله پهلوگیری با آبخور ۸ متری، انبار نگهداری کالا، پست گذرنامه، وجود کادر مجرب در اداره های مستقر در بندر، باسکول، محوطه نگهداری دام زنده، آتش نشانی، اورژانس، بانک و مخابرات آمادگی این بندر را برای افزایش صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی اعلام می‌کنم.
وی با بیان اینکه بندر شادگان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و روند صادرات از این بندر به خوبی در حال انجام است، عنوان کرد: با توجه به تعداد بالای شناور‌ها در اسکله بندر شادگان نیازمند توسعه اسکله‌های آن هستیم.
فرماندار شادگان با بیان اینکه برای تفکیک روند صادرات و واردات در این بندر نیاز به توسعه اسکله آن وجود دارد، افزود: بندر شادگان برای تامین برق خود از ژنراتور استفاده می‌کند که برای حل این مساله نیازمند ساخت شبکه برق اختصاصی برای بندر هستیم؛ همچنین مشکل شبکه آب بندر شادگان باید رفع شود تا میزان تردد تانکرهای حامل آب کاهش یابد.

انتقال آب کارون به تالاب
اما آنچه که دوباره موضوع رونق بندر شادگان را بر سر زبان‌ها جاری کرد، خبر تکمیل کانال انتقال آب کارون به بندر شادگان است. معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در حال ایجاد کانالی هستیم تا بخشی از آب کارون را به قسمت آب شیرین تالاب شادگان منتقل کنیم که این کانال در آستانه نهایی شدن است؛ امیدواریم بخشی از سیلاب‌های بهاره را به این تالاب برسانیم.
«مسعود باقرزاده‌کریمی» با بیان اینکه آب موجود در تالاب شادگان ظرفیت اقتصادی این تالاب را افزایش داده است، افزود: آب‌های جنوبی تالاب مانند خلیج فارس شور، بخش‌های شمالی آن با توجه به سیلاب‌های کارون و آب‌های ورودی از مارون، شیرین است و در حد فاصل آب شیرین و آب شور پهنه وسیعی به آب لب شور اختصاص دارد.

احیای تالاب
عضو شورای شهر شادگان ادامه داد: شادگان با بهره گرفتن از بندر و تالاب ارزش‌های اقتصادی فراوانی دارد که باید از آن‌ها بهره برد.
«ولید آلبوناصر» با بیان اینکه با احیای تالاب می‌توان شیلات و دامداری شادگان را گسترش داد، افزود: مجاورت تالاب با بندر موجب تسهیل در روند صادرات و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
سخنگوی شورای شهر شادگان با اشاره به ارزش اقتصادی تالاب‌ها عنوان کرد: به غیر از مزیت های اقتصادی مانند پرورش علوفه، آبزیان و دام ، احیای تالاب‌ها کمک بسیاری به تحقق اقتصاد مقاومتی می‌کند و به همین دلیل باید موضوع تالاب و بندر شادگان به موازات نیز مورد توجه قرار گیرند، زیرا مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.
وی در ادامه گفت: بنا بر آمار منتشر شده ارزش صادرات تعاونی‌های مرزنشین شادگان در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۷ میلیون دلار بوده است. البته بیشتر صادرات این تعاونی از مرز شلمچه به کشور عراق صورت می گیرد و با تاسیس بندر شادگان نیز بخشی از این صادرات از این بندر انجام می‌شود، اما مساحت کم بندر موجب شده است صادرات به کندی پیش رود.

اشتغال مستقیم برای ۴۰۰ نفر
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز اظهار کرد: یک سال از راه‌اندازی بندر تجاری شادگان گذشته است. در ۸ ماه امسال با پهلودهی، تخلیه و بارگیری بیش از ۵۰۷ شناور زیر ۵۰۰ تن در اسکله‌های عملیاتی، این بندر تجاری ‌به عنوان الگویی موفق در توسعه اقتصاد محلی مناطق محروم معرفی شده است.  «سعدالله عبدالهی» با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۰۰ نفر از شهروندان گفت: بیش از ۵ هزار و ۸۳۰ تن کالا از جمله مصالح ساختمانی، دام زنده، محصولات کشاورزی و خشکبار از این بندر تجاری به کشورهای مختلف صادر شده است.
به نظر می رسد برای رفع بیکاری و رونق بخشی به فضای کسب و کار در شادگان چاره ای جز استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی تالاب وجود ندارد که این امر به باور کارشناسان با تقویت بندر شهرستان و افزایش صادرات آن میسر خواهد بود.

فرماندار شادگان: بندر شادگان برای تامین برق خود از ژنراتور استفاده می‌کند که برای حل این مساله نیازمند ساخت شبکه برق اختصاصی برای بندر هستیم

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست: در حال ایجاد کانالی هستیم تا بخشی از آب کارون را به قسمت آب شیرین تالاب شادگان منتقل کنیم که این کانال در آستانه نهایی شدن است

عضو شورای شهر شادگان: با احیای تالاب می‌توان شیلات و دامداری شادگان را گسترش داد و از سوی دیگر، مجاورت تالاب با بندر موجب تسهیل در روند صادرات و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

سیدعلیرضا شریفی شادگان
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.