رودخانه فاضلاب در شادگان! + تصاویر

طغیان و سرریز شدن فاضلاب در معابر اصلی شهر شادگان باعث شده مردم این شهر محروم، از مشاهده چنین وضعیت اسفناکی کلافه شوند ولی ظاهرا قرار نیست این مشکل حل شود.

شادگان، شهر تالاب و نخل های بلند، به عنوان بخشی از استان خوزستان، همچون دیگر نقاط این استان بهره مند از منابع نفتی و غیر نفتی است ولی محرومیت هایی که این شهر با آن دست و پنجه نرم می کند بی شک با شرایط خاص آن همخوانی ندارد. شرایط در شادگان به گونه است که در برخی معابر شهر امکان عبور مردم هم مهیا نیست و رودخانه ای از فاضلاب در برخی مناطق آن ایجاد شده که واقعا در شان مردم محروم شادگان نیست.

اگر عنوان شود که این روزها دیگر شمار مشکلات مردم شادگان با عدد و رقم قابل بیان نیست، این را نمی توان در قالب سیاه نمایی طبقه بندی کرد. از فقر، بیکاری، کم آبی و مشکلات آب شرب گرفته تا فاضلاب هایی که با بی تدبیری مسئولان امر در خیابان های شهر سرازیر می شوند؛ همه و همه زندگی و سلامت مردم نجیب این شهر را تهدید می کند.

بدیهی ترین حق یک شهروند داشتن فضای امن، سالم و مناسب است که این حق با مشکل فاضلاب های روان و بوی نامطبوع، از مردم شادگان سلب شده و آنها را از داشتن کمترین ها محروم کرده است. به نظر می رسد تاکنون پای هیچ مسئول ارشدی در استان به معابر اصلی شهر شادگان باز نشده است تا مشاهده کند که وضع فاضلاب چگونه زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

واقعا مسئولان استانداری به خصوص استاندار و معاون عمرانی آن باید بدانند که حل مشکلات مردمی تنها نشستن پشت درهای بسته و جلسه گرفتن و توبیخ این مسئول و آن مسئول و مچ گیری از آنها بابت ارائه آمار اشتباه نیست زیرا با یک بازدید ساده و البته سرزده از معابر اصلی شادگان، می توان به عمق فاجعه پی برد.

فاضلاب شادگان

ولید آلبوناصر عضو شورای اسلامی شهر شادگان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند: در شادگان خیابان های زیادی با معضل آبگرفتگی معابر و سرازیر شدن فاضلاب ها در سطح خیابانها مواجه هستند ولی تاکنون اداره آبفا کار مناسبی را برای حل آن انجام نداده است.

خیابان ۱۵ خرداد بحرانی ترین نقطه شهر

آلبوناصر ادامه می دهد: این امر به روستاها و یا مناطق حاشیه شهر محدود نمی شود و در مرکزی ترین نقطه از شادگان  یعنی خیابان ۱۵ خرداد که از اصلی ترین مرکز عبور و مرور شهرستان شادگان به شمار می رود نیز شاهد آبگرفتگی و طغیان فاضلاب هستیم.

وی با اشاره به روزمره شدن این امر در خیابان های شهر اظهار می کند: مردم دائما باید سرازیر شدن فاضلاب ها در سطح خیابان و انتشار بوی نامطبوع آن را تحمل کنند زیرا این موضوع تقریبا برای آنها روزمره شده است.

عضو شورای شهر شادگان می افزاید: سخت تر آنکه این فاضلاب ها در برخی نقاط به منازل مسکونی برگشت می خورد و بوی متعفن و عوارض بهداشتی آن وارد حریم خانه های مردم شادگان هم می شود.

آلبوناصر با اشاره به دیگر مراکز شهر که دچار این مشکل هستند، بیان می کند: علاوه بر خیابان ۱۵ خرداد که در آن ادارات مراکز دولتی قرار دارد، ساکنان خیابان آیت الله شیرازی، مناطق حاشیه ای  و برخی فرعی های منشعب شده از بازار شهر از این مشکل حاد، رنج می برند.

وی ادامه می دهد: به دلیل قرار گرفتن بازار درخیابان هایی که با مشکل فاضلاب مواجه هستند، در برخی موارد فاضلاب ها به داخل مغازه ها سرازیر می شوند که مغازه داران را به ساختن یک لبه برای جلوگیری از وارد شدن فاضلاب به داخل مغازه مجبور کرده است.

کاهش بهداشت و سلامت مواد غذایی

عضو شورای شهر شادگان با بیان خطر کاهش سلامت موادغذایی در اثر مجاورت با این فاضلاب ها تاکید می کند: بازار این شهر، محل عرضه سبزیجات، میوه، موادغذایی و مایحتاج مردم است ولی این امر باعث شده که سطح سلامت و بهداشت این مواد غذایی که در مجاورت فاضلاب های روان شده در خیابان هاست، کاهش یابد.

فاضلاب شادگان

آلبوناصر اظهار می کند: این مشکل عمدتا از بعد از ظهر شدت می گیرد و به گفته متخصصان اداره آبفا به علت وجود مشکلاتی در تلمبخانه شماره ۶ و ۷  و خطوط لوله انتقال فاضلاب این شهرستان این شرایط به وجود می آید.

وی کم کاری و بی تدبیری اداره آبفا را دلیل اصلی این امر می داند و می گوید: تاکنون کار قابل ملموسی از سوی اداره آبفا برای حل این معضل شهری انجام نگرفته است و مراجعات پی در پی شورا و پیگیری آن در استانداری و حتی پایتخت تاکنون ثمری نداشته است. پیش از این به گفته مسئولان این اداره، دلیل این مشکل ریختن زباله های مغازه دارن به جوی های فاضلاب بود ولی بعد از تحقیق و بررسی امر خلاف آن ثابت شد.

آلبوناصر با اشاره به تبعات این معضل شهری بیان می کند: علاوه بر سلب آسایش مردم شهر برای داشتن یک محیط پاک، خرابی آسفالت از دیگر تعبات مشکل فاضلاب های شادگان است، با این وجود، با افزایش سطح آسفالت در خیابان پاسداران باز هم در آینده نیازمند تجدید آسفالت آن هستیم. شهرداری برای حل مشکل طغیان فاضلاب ها بارها به منظور کم کردن نارضایتی مردم اقدام کرده است ولی با این حال کلید حل مشکل در دستان اداره آب و فاضلاب است.

عضو شورای شهر شادگان با اشاره به انجام کارهای غیر کارشناسی شده از سوی اداره آبفا بیان می کند: اداره آبفا بعد از گرفتن هزینه های انشعاب از مردم و انجام کارهای غیر اصولی در تکمیل خطوط انتقال فاضلاب، باعث به وجود آمدن چنین معضلی در سطح شهر شد. بعد از پیگیری های نماینده شادگان و اعضای شورا این مشکل به استانداری و تهران منتقل شده و ما امیدواریم که برای حل آن هر چه زودتر اقدام شود.

دلیل اصلی طغیان فاضلاب ها

مرتضی رنجبر رئیس اداره آبفای شادگان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح می کند: دلیل اصلی ایجاد چنین وضعی، ریختن زباله های خانگی و پسماند مواد غذایی در جوی ها است که باعث گرفتگی معابر می شود. باید برای حل چنین مشکلات ریشه ای عمل کرد و راه حل های آنی را نباید در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در میان مردم برای حفظ نظافت شهری عنوان می کند: ایجاد فرهنگ نظافت و عدم ریختن زباله ها در جوی های شهر از راه های مختلف و در میان مردم امری ضروری است.

رئیس اداره آبفای شادگان می افزاید: برای رفع مشکل برخی خیابان ها اقداماتی صورت گرفت ولی این اقدامات اثری موقت دارند و نمی توانند به طور کامل از جاری شدن فاضلاب جلوگیری کنند.

فاضلاب شادگان

رنجبر، ریختن زباله مغازه داران در جوی ها را عامل اصلی طغیان فاضلاب ها دانسته و می گوید: با توجه به تحقیقات اداره آبفا، بارها این نکته را به معترضان وضعیت موجود تذکر دادیم، که دلیل اصلی این معضل، ریختن زباله ها در جوی ها از سوی مغازه داران است.

وی در پایان گفت: می توان با ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازی و همکاری ادارات مختلف در ایجاد مسئولیت میان مردم این مشکل را ریشه کن کرد.

همچنین سعید شاوردی از ساکنان  خیابان ۱۵ خرداد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: بیش از پنج سال است که که مشکل آبگرفتگی معابر در این منطقه حاد و غیر قابل تحمل است و ساکنان برخی خیابان های شهر را که با این معضل روبرو هستند، آزار می دهد.

شاوردی با اشاده به عدم رسیدگی از سوی مسولان امر تاکید می کند: برای حل مشکل مکاتبه هایی با پایتخت نیز صورت گرفت ولی در عمل هنوز اقدام ملموسی را برای حل مشکل مشاهده نکردیم.

وی می افزاید: به گفته مسئولان اداره آبفای شادگان، هزار و۵۰۰ متر لوله انتقال فاضلاب لازم است تا این مشکل حل شود ولی نبود نقدینگی کافی باعث شده حل مشکل خطوط فاضلاب برخی مناطق شادگان، پنج سال به طول بینجامد.

این شهروند در پایان می گوید: سرکشی به خیابان ها بدون انجام هیچ گونه اقدام عملی کاری را از پیش نمی برد و مردم شادگان خواهان حل مشکل به صورت اساسی هستند.

گزارش: آمنه سواری

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.