زهاب طرح‌های نیشکر به تالاب شادگان می‌ریزد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرماندار شادگان ورود زهاب طرح‌های نیشکر به تالاب بین‌المللی شادگان و وجود ماهی تیلاپیا در آب‌های این تالاب را از جمله خطراتی اعلام کرد که حیات تالاب شادگان را به شدت تهدید می‌کنند.
بهروز فرج‌الهی اظهار کرد:  تالاب شادگان با توجه به بین‌المللی بودن و وسعت خود، اهمیت ویژه‌ای در معیشت روستاییان ساکن اطراف تالاب دارد. این تالاب همچنین تاثیر مهمی در مسایل زیست محیطی، گردشگری، رونق اقتصاد و توسعه شهر شادگان دارد. بنابراین با توجه به تاکید استاندار خوزستان در زمینه توسعه حوزه‌هایی چون گردشگری در این منطقه ، باید اقداماتی اساسی برای حفظ تالاب شادگان صورت گیرد.
وی ادامه داد:​ علی‌رغم این که اقداماتی در جهت توسعه گردشگری در این تالاب برنامه‌ریزی شده اما تالاب شادگان با مشکلاتی نیز مواجه است. از جمله این که تاکنون سازمان آب و برق در خصوص تامین حق‌آبه‌ای که باید برای تالاب در نظر گرفته شود، اقدام جدی انجام نداده است.
فرماندار شادگان افزود: در این شرایط، زهاب طرح‌های شرکت‌های نیشکر از جمله فارابی نیز به این تالاب وارد می‌شود که بی‌شک مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.
فرج‌الهی همچنین به ورود ماهی تیلاپیا به آب‌های تالاب اشاره کرد و گفت: متاسفانه این نوع ماهی از لارو ماهیان بومی موجود در تالاب تغذیه می‌کند و به تدریج ممکن است موجب انقراض نسل ماهیان بومی شود.
فرماندار شادگان اظهار کرد:​ تیلاپیا حیات تالاب را تهدید می‌کند بنابراین ضرورت دارد که شیلات یا مراکز تحقیقاتی و اداره کل حفاظت محیط زیست برای مهار این گونه ماهی به سرعت اقدام کنند و یک کار عملی و کارشناسی برای مهار آن صورت گیرد.
وی درباره توسعه گردشگری در این تالاب گفت: طرح جامع حفظ، احیا و توسعه تالاب بین‌المللی شادگان در سال‌های گذشته تهیه و چشم‌انداز آن نیز مشخص شده و در این جهت برنامه‌های کوتاه مدت،​ میان مدت و دراز مدت برای حفظ و توسعه گردشگری در تالاب طراحی شده است. اکنون در یک برنامه کوتاه مدت، ساخت یک سایت گردشگری در ورودی تالاب و همچنین اقداماتی در جزیره‌های تالاب طرح‌ریزی شده است.
فرماندار شادگان افزود: برای اجرای این برنامه، اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اختصاص یافته و مناقصه برگزار و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده است اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد و استانداری به عنوان کارفرما باید به آن توجه اساسی داشته باشد، آغاز کار توسط پیمانکار است که با توجه به فرصت باقی مانده تا ایام نوروز لازم است دفتر فنی استانداری پیمانکار را ملزم به آغاز سریع کار اجرایی پروژه کند تا با مشکل مواجه نشویم. در صورت آغاز به کار این پروژه تا یک ماه آینده عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید و ما می‌توانیم به موقع پذیرای مهمانان نوروزی و کاروان​های راهیان نور در این منطقه باشیم.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.