جمشید مبارکی: کاتالیست های ایرانی جایگزین مطمئن نمونه های خارجی است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شرکتهای ایرانی با استفاده از دانش فنی داخلی، کاتالیستهای مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی را تامین می کنند.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا اظهار داشت: مجتمع  پتروشمی بوعلی سینا با توجه به  برخی مشکلهای موجود در تامین کاتالیست تلاش کرده ازشرکت های توانمند داخلی  برای تأمین آنها استفاده کند و اکنون بسیاری از مشکلات مجتمع ناشی از کمبود کاتالیست برطرف شده است.

جمشید مبارکی افزود: در صورت وجود خوراک کافی و با کیفیت مناسب، امکان تولید با ظرفیت کامل وجود دارد البته برخی چالش های عملیاتی وجود دارد که برنامه ریزی برای  رفه آنها انجام شده است.

وی با بیان این که مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا سومین مجتمع آروماتیکی در ایران  است گفت: خوراک مصرفی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا شامل نفتا و بنزین پیرولیز است که نفتا از منابع متفاوت مانند پازنان، پالایشگاه های فجر، جم، پارسیان و آبادان و همچنین بنزین پیرولیز  را از پتروشیمی امیرکبیر دریافت می کند.

وی افزود: صاحب لیسانس این مجتمع پتروشیمی  اکسنس فرانسه، اوده آلمان و سینوپک چین  هستند و محصولات تولیدی این شرکت  طبق طراحی شامل پارازایلین ۴۰۰ هزار تن، ارتوزایلین ۳۰ هزارتن،  بنزن ۱۸۰ هزار تن، برش سبک نفتا ۳۵۰ هزار تن، برش سنگین نفتا ۵۰۰ هزار تن، رافینیت ۱۹۹ هزار تن، LPG 39 هزار تن، پنتان ۲۱ هزار تن و آروماتیک سنگین ۲۳هزار تن  در سال است که با توجه به نوع محصولات تولیدی، نسبت به تأمین نیاز داخلی صنایع پائین دستی و همچنین صادرات محصولات به کشورهای جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا اقدام می نماید.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا افزود: این مجتمع با دیگر پتروشیمی ها رابطه بسیار خوبی دارد و در این مسیر  تحویل پارازایلین به مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان ، بنزن به مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، بیستون، آبادان، ،ارتوزایلین به مجتمع پتروشیمی فارابی و ، برش سبک نفتا به مجتمع‌های پتروشیمی بندرامام و امیرکبیر ارسال می کند.

مبارکی ادامه داد: رافینیت و گاز مایع تولیدی نیز به پتروشیمی امیرکبیر ارسال شده و مازاد رافینیت صادر می شود و همچنین  ارسال برش سنگین نفتا به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و یا صادرات از دیگر فعالیتهای مجتمع پتروشیمی پتروشیمی بوعلی سینا است.

وی تصریح کرد: محصولات این مجتمع پتروشیمی افزون بر تامین نیاز سایر مجتمعها در بورس کالا عرضه شده و به فروش می رسد و در زمینه صادرات نیز دستاوردهای خوبی را به دست آورده ایم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.