اولویت برخی رشته‌های بورسیه شده شبیه به طنز بود

عصر جنوب: پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

دکتر محمد علی نجفی در نشست خبری ” نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون” که در محل وزارت علوم برگزار شد با اعلام این خبر گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است.

دکتر نجفی در ادامه افزود: جلسه رای اعتماد به دکتر نیلی وزیر پیشنهادی علوم روز چهارشنبه برگزار می‌شود و سرپرست دانشگاه تهران نیز بزودی تعیین خواهد شد.

سرپرست وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: برای جلوگیری از تکرار تخلفاتی مانند بورسیه‌ها باید به تضمین و اجرای درست قانون بازگشت. قانون نحوه استفاده بورس‌ را به طور دقیق مشخص کرده و تمام افراد باید از طریق آزمون بورسیه دریافت کنند.

وی با اشاره به اعزام بورسیه‌های خارج در سال جاری گفت: تمام متقاضیان بورسیه‌های خارج، در آزمون دکترای داخل شرکت کردند و پس از آن ۱۱۵ نفر درخواست بورسیه خارج دادند که این افراد بلااستثنا جزو نفرات اول تا چهارم رشته خود هستند و رشته‌ها نیز براساس اولویت در نقشه جامع علمی کشور انتخاب شده‌اند.

نجفی با بیان اینکه متاسفانه در دوره گذشته اولویت بخشی به برخی رشته‌های بورسیه شده بیشتر شبیه به طنز بوده است گفت: در دوره گذشته برای رشته‌های ادبیات، معارف اسلامی، نهج البلاغه بورسیه به خارج صادر شده که بیشتر شبیه به طنز است و پس از آن بورسیه‌های خارج را به داخل تبدیل کردند تا قانون را دور بزنند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه برخی از مسئولان گذشته اظهار می‌کنند که آزمون برگزار نکردیم اما مصاحبه علمی انجام شده است گفت: این در حالی است که دیوان محاسبات اعلام کرده بود که باید آزمون برگزار شود. در دستورالعمل‌های وزارت علوم نیز همواره آزمون و مصاحبه با هم ذکر شده است.

نجفی با اشاره به یکی از پرونده‌های بورسیه گفت: در اینجا پرونده‌ای دارم که هر سه نفر اساتید، صلاحیت علمی این فرد را در مصاحبه رد کردند اما به او بورسیه داده شده است. این به این معنا است که حتی مسئولان وقت وزارت علوم نظرات استادهای خودشان را نیزدر نظر نگرفتند در حالیکه اگر قانون ملاک عمل قرار گیرد هیچگاه چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

نجفی با تاکید بر اینکه داستان بورسیه‌ها بسیار پیچیده و سیاسی شده بود اظهار کرد: برخوردهای صورت گرفته پس از گزارش نهایی وزارت علوم نیز بیشتر سیاسی است. گزارش وزارت علوم کاملا شفاف است و من متوجه برخوردهای سیاسی برخی افراد نمی‌شوم.

وی با تاکید بر اینکه ابتدای ورود به مساله بورسیه‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی انجام شده است گفت: دیوان محاسبات با ارسال نامه‌ای به وزیر وقت دستوربررسی پرونده‌ها و تخلفات صورت گرفته را صادر کرده است.

وی با اشاره به مطالب برخی از مطبوعات گفت: تا به حال هیچ کسی در وزارت علوم اعلام نکرده است که ۳۰۰۰ یا ۳۷۰۰ نفر بورسیه غیرقانونی دریافت کردند، بلکه همواره گفته شده که تعدادی از این ۳۰۰۰ بورسیه تخلف داشته و هیچ گاه از سوی هیچ فردی در وزارت علوم اسمی درباره تخلفات اعلام نشده است.

وی افزود: اکنون لیست بلندی از افرادی که با روابط خاص بورسیه دریافت کرده‌اند در دست من است البته همه متخلف نیستند. لیست بلند بالای دیگری نیز دارم که افرادی هستند که از طریق روابط خاص بورسیه دریافت نکردند، اما دچار تخلف شدند.

نجفی با ابراز تعجب نسبت به اینکه باید وزارت علوم از چه چیزی باید عذرخواهی کند گفت: عده‌ای سال‌ها بدون آزمون تحصیل کردند و دولت هزینه آن‌ها را داده است حال چرا وزارت علوم باید عذرخواهی کند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه افرادی که بورسیه دریافت می‌کنند سه امتیاز برای آن‌ها در نظر گرفته شده گفت: در ابتدا این افراد بدون آزمون وارد رقابت دکترا شده بودند و این امتیاز بزرگی است چرا که در آزمون امسال از هر ۲۰ نفر یک نفر وارد دوره دکتری شده است. امتیاز دیگر این است که هزینه شهریه این افراد و کمک هزینه زندگیشان از سوی دولت پرداخت شده و دیگر اینکه پس از فارغ التحصیلی عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه برخی آقایان در صدا و سیما اعلام کرده‌اند که فقط ۳۶ نفر تخلف انجام داده‌اند گفت: این ۳۶ نفر افرادی هستند که خودشان اطلاعات غلط داده‌اند و اگر می‌خواستیم آن‌ها را اخراج نکنیم خیلی زور داشت به‌طور مثال فردی که ۲۱۰ واحد گرفته تا ۱۴۰ واحد را با معدل ۱۱ پاس کند، معدل خود را به وزارت علوم ۱۴ اعلام کرده بود.

نجفی با اشاره به اینکه ۸۴۰ نفر نیز وجود دارند که اطلاعات درست داده‌اند اما شرایط لازم برای بورسیه را نداشته‌اند گفت: علی‌القاعده باید بورسیه این افراد نیز لغو می‌شد اما دو الی سه سال تحصیل کرده‌اند و ظرفیت و هزینه دانشگاه‌ها صرف آن‌ها شده. اجازه دادیم تا به ادامه تحصیل بپردازند به شرط آنکه هزینه‌های صرف شده از سوی دولت را باز گردانند به عبارت دیگر امتیاز اول را به آن‌ها داده‌ایم و امتیازهای دیگر را از آن‌ها گرفته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که در برخورد با این افراد با تسامح و تساهل برخورد کرده‌ایم گفت: چون به این افراد گفته شده است که با این مدل بورسیه بگیرید آن‌ها هم مشغول به تحصیل شده‌اند و ما نمی‌توانیم اثبات کنیم که آن‌ها تخلفی انجام داده‌اند، به همین دلیل به تحصیل خود ادامه می‌دهند.

نجفی با اشاره به اینکه در بحث تخلفات بورسیه باید سه نکته را در نظر گرفت گفت: در ابتدا دستورالعمل‌هایی وجود داشته که ایرادهای قانونی دارند. قبل از سال ۸۵ تنها صلاحیت علمی ملاک بوده اما از آن سال بندی به آیین‌نامه اضافه شده، کسانی که دارای سوابق فرهنگی هستند و به تأیید یک سری مراجع نیز رسیده‌اند می‌توانند برای دریافت بورسیه معرفی شوند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه در فرایند بررسی پرونده‌ها نیز تخلفات زیادی صورت گرفته است افزود: به‌طور مثال صلاحیت علمی افراد در مصاحبه‌ها مورد تأیید قرار نگرفته یا شرط سنی رعایت نشده است. این مسئله به تخلف مسئولان و مجریان این پرونده‌ها باز می‌گردد که باید نسبت به آن‌ پاسخگو باشند.

وی افزود: در دوره گذشته یک نفر در وزارت علوم به تنهایی ۷۵۰ نفر را برای بورسیه معرفی کرده است و یا مسئول دیگری ۹۰ نفر را برای اعطای بورسیه معرفی کرده است.

نجفی با بیان اینکه نمی توانیم فردی که اطلاعات درست داده اما در هنگام بررسی پرونده اش تخلفات صورت گرفته را متخلف بشماریم گفت: محروم کردن فردی که چند سال سرمایه‌های عمومی کشور خرج تحصیل او شده، یک تنبیه سنگین است.

نجفی با اشاره به اینکه تخلفات صورت گرفته در پرونده بورسیه‌ها به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شود گفت: یک گروه بورسیه‌های خود را تبدیل به داخل کرده‌اند که باید این افراد شرایطی را می‌گذراندند از جمله شرکت در آزمون زبان و پذیرش از سوی دانشگاه که مورد تأیید وزارت علوم باشد اما هیچ‌کدام از این فرایندها طی نشده و مطابق این فرایند ۱۸۶۰ نفر تخلف انجام داده‌اند. پس از بررسی‌های انجام شده ۵۰۸ نفر حتی شرایط اولیه آیین‌نامه را نیز نداشته‌اند و ۳۶ نفر نیز نه تنها شرایط را نداشتند بلکه اطلاعات خود را دروغ عنوان کرده‌اند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه این یک مغالطه است که برخی می‌گویند فقط ۳۶ نفر تخلف بوده، گفت: اگر از ۳۷۷۲ نفر بورسیه نیز ۳۷۷۰ تخلف اعلام می‌شد باز هم عده‌ای می‌گفتند که همه دچار تخلف نشده‌اند.

وی با بیان اینکه ۴۴۸ نفر نیز مربی دانشگاه‌ها بوده‌اند که پیمانی استخدام شده‌اند و طبق قانون نمی‌توانستند از بورس استفاده کنند گفت: افرادی طی یک ماه استخدام پیمانی شده‌اند و پس از آن بورس دریافت کرده‌اند که حتی استخدام آن‌ها خود جای سؤال دارد. به طور مثال خانمی مدرک با مدرک کارشناسی تغذیه از دانشگاه پیام نور و کارشناسی ارشد زبان از دانشگاه آزاد استخدام دانشگاه علامه طباطبایی شده و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت شده است.

نجفی افزود: از آنجا که نخواستیم حق همه تضییع شود ادامه تحصیل ۴۴۸ نفر را به هیئت امنای دانشگاه‌ها ارجاع دادیم تا آن‌ها ادامه تحصیل این افراد را تأیید کنند.

نجفی با اشاره به اینکه ۱۶۵ نفر نیز به عنوان ایثارگر بورسیه شده‌اند گفت: زمانی که وارد پرونده ایثارگران شدیم قلباً دوست داشتم که همه‌شان شرایط بورسیه را داشته باشند اما متأسفانه ۲۳ نفر آن‌ها شرایط را نداشتند و بورس آن‌ها لغو شده است. برای ادامه تحصیل مابقی نیز با دیوان محاسبات در حال مذاکره هستیم که در صورت توافق آن‌ها هزینه مابقی پرداخت شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.