نقد قربان درویشی به سخنان مقتدایی؛ پوپولیستی که دولت روحانی را فریب داده بود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: سرپرست خبرگزاری ایلنا در خوزستان در خصوص سخنان عبدالحسن مقتدایی در جلسه تودیع خود و معارفه استاندار جدید این استان گفت: مقتدایی با سخنان خود اثبات کرد که نه اصلاح‌طلب بوده و نه حامی دولت روحانی.
قربان درویشی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان و سرپرست خبرگزاری ایلنا در این استان، سخنان مقتدایی در حمله به روحانی و استفاده از الفاظ کوچه‌بازاری وی را، یک خودزنی ناشیانه قلمداد نمود.
درویشی گفت: ازآنجایی‌که خبرگزاری ایلنا در سه سال اخیر و دوران مدیریت مقتدایی، حمایت قاطعی را نه از شخص وی، بلکه در جهت تحقق مطالبات مردم خوزستان در دستور کار داشت لازم است مطالبی را در خصوص مطالب عنوان‌شده توسط وی در جلسه تودیع خود عنوان نمایم.
اگر در این سه سال اخیر، مقتدایی محبوبیتی کسب نمود، حاصل فرصت، حمایت، پشتیبانی و امکاناتی بود که در  دولت روحانی در اختیار وی قرار گرفت و به گفته‌ی خود مقتدایی، بیشترین حمایت از سوی وزیر محترم کشور که بی‌شک در جهت تحقق مطالبات و خواسته‌های به‌حق مردم با عزت خوزستان صورت گرفته بود، به عمل آمد. و با یک نگاه اجمالی می‌توان در یک‌کلام نگاه بلند و توجه خاص دولت را به استان خوزستان مشاهده کرد. در چنین شرایطی از مقتدایی پذیرفته نمی شود که بگوید «من از زمان نمایندگی در مجلس، با آقای روحانی اختلاف استراتژیک داشته ام».
بنابراین بکار بردن ادبیاتی چون کلیدساز و قفل بُر و… خطاب به رئیس‌جمهور، از سوی وی، کمال بی‌انصافی است. اگر به اولویت‌های استان خوزستان گریزی بزنیم، متوجه خواهیم شد که موضوعاتی چون اشتغال و زیرساخت‌های آن، ریز گردها، آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیکاری، صنایع ورشکسته و نیمه ورشکسته، کمبود آب و وضعیت نابسامان کشاورزی و ناکامی در جذب سرمایه‌گذار و….  همه و همه در پشت سناریوی خودروهای اروندی مخفی شدند. خودروهایی که مخالف تردد آن‌ها در استان نیستیم ولی معتقدیم که دغدغه‌ی همه‌ی مردم این استان نیست، زیرا استفاده از این امتیاز برای اقشار کم‌درآمد امکان‌پذیر نیست.

photo_2016-06-19_15-09-17
مقتدایی در بخشی از سخنان خود عنوان کرده بود که مجدداً به استانداری بر می‌گردد، اینکه در تقابل مقتدایی با دولت و جریان اصلاحات و شخص رئیس‌جمهور شکی نیست، یک سؤال را در ذهن متبادر می‌کند که چگونه مقتدایی مجدداً به استانداری بازخواهد گشت؟ آیا وی در زمین طیف مقابل جریان اصلاحات و اعتدال بازی می‌کند؟ زیرا تنها در این صورت است که با روی کار آمدن دولتی دیگر، مقتدایی می‌تواند امید به برگشت مجدد به استانداری داشته باشد.
مقتدایی در بخشی دیگر از سخنان خود با حالت تمسخر به‌ظاهر و لباس غلامرضا شریعتی استاندار جدید اشاره می‌کند و از مدیران بهبهانی می‌خواهد که عصر همان روز، یک کت‌وشلوار مدیریتی برای وی به خیاط سفارش دهند.
آقای مقتدایی!، آیا کت‌وشلوار مدیریتی، نشانِ مدیریت قوی در عرصه خدمت به مردم است یا اینکه ساده‌پوشی موجب تأثیرگذاری در عملکرد مدیریتی خواهد شد؟ اگر یادتان باشد این انقلاب حاصل کوخ‌نشینان و ساده پوشان و… بوده است که با اشاره بی‌جا به این موضوع و تضعیف یک نیروی بومی، شیوه خودستایی را پیش‌گرفته‌اید بنابراین، این‌که فرمودید مدام در استانداری حضور خواهم داشت، به معنای دیگری است، نه کمک به خوزستان و استاندار جدید. لذا به نظر می‌رسد این یعنی آب به آسیاب منتقدین دولت ریختن در جهت فراهم نمودن زمینه برای حضور دولت دیگر و.. می‌باشد.

ادامه یکی دیگر از عملکردهای مقتدایی عدم استفاده از نیروهای نخبه و متخصص و صاحب‌نظر بومی و سیاسی در حوزه مدیریت استان و برخی ادارات کل بود. شاید استنباط او این بود که در صورت استفاده از این نیروهای شایسته، دیگر مجال خودرایی و خودنمایی  و خودستایی را باقی نمی‌گذاشت که می‌توان در انتصابات بعضی ادارات کل، این موضوع را به‌وضوح مشاهده کرد.
در خاتمه باید گفت، این دوره مدیریت برای مقتدایی، همانند دوره‌ی دولت اصلاحات، علاوه بر اینکه پایان ناخوشایندی برای وی به دنبال داشت، باعث احتمال ریزش آرای دولت روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز شده است، که عمده دلیل آن، نارضایتی بخش عمده‌ای از فعالین ستادهای روحانی، اصلاح‌طلبان و نخبگان استان خوزستان در این مدت بوده است، مسئله‌ای که شاید درایت استاندار جدید بتواند تا حدودی آن را جبران نماید.
لازم به ذکر است که خبرگزاری ایلنا در خوزستان، به‌زودی تحلیل کارشناسانه‌ای در خصوص میزان رضایت‌مندی مردم در این استان از عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف ارائه خواهد نمود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.