ارزیابی توافق لوزان با نیم نگاهی به سیاست داخلی / محمد چوپان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir- محمد چوپان: توافق هسته ای لوزان و بیانیه مشترک مطبوعاتی اطراف مذاکرات طی سه روز اخیر از جنبه ها و زاوایای گوناگون مورد کنکاش و ارزیابی کارش پیرامون توافق اولیه اناسان حوزه سیاسی و فنی قرار گرفت و هر کدام به فراخور دانش و دااشته های علمی این مساله را بررسی کرده اند. برای اینجانب بعنوان یک شهروند پیرامون توافق یران با کشورهای ۵+۱ نکاتی به ذهنم رسید که به امید مفید به فایده بودنش بعرض میرسانم

۱- با هردیدگاه و از هر زاویه ی نگاهی که به مسایل سیاسی داریم باید از تلاش مخلصانه , صبر و پایمردی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی بویژه دکتر ظریف تقدیر و تشکر کنیم که اینان به منزله مجاهدان جبهه ی دیپلماسی این سرزمین اند.

۲-نقش بی بدیل مقام رهبری در این موفقیت بزرگ , غیر قابل انکار است.این تیم منسجم و مصمم , با تکیه بر اعتماد , حمایت و رهنمودهای پر ارزش ایشان بود که با قلبی مطمین و اراده ای آهنین در طول مذاکرات از منافع و خواسته های بحق مردم ما دفاع کردند.

۳-بدنبال حمایتهای رهبری , شورای عالی امنیت ملی , متشکل از نمایندگان ایشان و سران سه قوه وجمعی از بزرگان مورد وثوق نظام نیز با پشتیبانی کامل و اعتماد مناسب به تیم مذاکره کننده , در تحکیم زمینه های این موفقیت بزرگ نقش بسزایی ایفا نمودند.

۴-این موفقیت , که جلوه های کوچکی از حضور و پشتیبانی مردم در همین مدت یکی دو روز ابتدای توافق را از طریق رسانه ها ی دیداری و شنیداری بویژه فضای مجازی در قالب تصاویر و کلیپ های متعدد شاهد بوده ایم ,ثمره ی تأکید بر “حق الناس” بودن رأی مردم است که در پی حضور حماسه ساز آنان در انتخابات ۲۴خرداد ۹۲ صورت گرفت. انتخاباتی که خواسته مردم را پس از شنیدن مناظره های انتخاباتی , به ترجیح درانتخاب حقوقدانی با “تدبیر” بر سرهنگان و سیاستمدارانی که کمتر با مطالبات ملت آشنا بودند , متقاعد ساخت تا نور “امید”را دوباره در دل خویش احساس کنند.

۵-در خلق این موفقیت عوامل دیگری نیز از جمله پایمردی آنان که گرفتار کمند “حصر” و “زندان” شدند ویا کسانی که “ممانعت از نشان دادن چهره و پیامشان” بعنوان یک فرض برشمرده شده , نیز بی شک مؤثر بوده است.

۶-علاوه بر عزیزان بزرگواری که نام نبردم !! اما نشانی شان هم حکایت از نام بزرگشان دارد ,یک چهره نظامی نیز بعقیده بنده در این شادمان نمودن مردم نقشی قابل اعتنایی داشته است. “سردار قاسم سلیمانی” که فارغ از نقطه نظرات و دیدگاه سیاسی اش ,الان یک چهره ملی است. با مجاهدت او و یارانش در جبهه های نظامی فرامرزی , از بیم بهم زدن معادلات در واپسین روزهای مذاکرات توسط قدرتمندان جهانی در جبهه دیپلماسی جلوگیری شد.

۷-بزرگمرد مؤثر دیگری که شاید این روزها از نقش ارزشمندش غفلت میشود و کمتر یادی از خدمت بزرگش میشود , “دکتر عارف” است که با ایثار و واقع نگری در واپسین روزهای پیش از انتخابات حماسه ساز خرداد ۹۲ زمینه ساز اتحاد اصلاح طلبان و اعتدال گرایان شد و در فضای انشقاق کاندیداهای اصولگرا , موجب سرازیر شدن آرای اصلاح طلبان ومعتدلان سیاست در سبدی مشترک گردید.

۸-در پایان یادآوری این نکته ضروری تر از موارد ذکر شده ی بالا بنظر میرسد که لطفا این موفقیت رابه گروههای سیاسی نسبت ندهیم که تمام این گروهها در کارنامه خویش شاهد پیروزیها و شکستهای متعدد بوده اند و خواهند بود. بلکه این موفقیت به همه ما با هر گرایشی تعلق دارد….این راه باید به پیروزی مردم و به کرسی نشاندن حرفشان ختم شود و این امکان در گرو وحدت ما در برابر بدخواهان خارجی میسر خواهد شد. (ان شاالله)

با پوزش و سپاس از حوصله شما

ارادتمند: محمد چوپان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.