روایت جدید صفارهرندی از وضعیت «حصر»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir – شرق نوشت: روایت ابعاد حوادث بعد از انتخابات سال ٨٨ که در سالگرد تجمع ٩دی از سوی چهره‌های مختلف اصولگرا مطرح شد، آنقدر متنوع و در برخی موارد جدید بود که در نهایت صادق زیباکلام در یادداشتی که روز پنجشنبه در خبرآنلاین منتشر شد به آنها واکنش نشان داد. اما به هر تقدیر اظهارنظرهای مختلف درباره حوادث سال ٨٨ پس از ارایه همه گمانه‌های قدیمی و جدید به یک نقطه می‌رسید و آن هم «حصر» و دلایل و شرایط آن بود. واژه‌ای که علی مطهری می‌گوید این قدر در این چهارسال درباره‌اش حرف زده که دیگر تبدیل به متخصص «حصر خانگی» شده، اما بازهم در واکنش به سخنان جدید، بر موضع قدیمی خودش اصرار می‌کند و می‌گوید این اقدام غیرقانونی بوده است، اما در سوی مقابل چهره‌های مسوول و غیرمسوولی هم هستند که در پاسخ به مطالب بیان‌شده از سوی مطهری و دیگر مسایلی که در قالب مطالبه از دولت مطرح می‌شود، مواضع مختلفی اتخاذ می‌کنند. این دست موضع‌گیری‌ها از هفته گذشته و پس از آنکه پیامی درباره مسایل سیاسی روز توسط مهندس موسوی صادر و در بعد وسیع در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، افزایش یافت. اعلام این موضوع که موسوی و رهنورد از آغاز حصر تاکنون خواستار رسیدگی قضایی بوده و آمادگی انجام محاکمه علنی را دارند، از نطق حمید رسایی در مجلس تا سخنرانی‌های مختلف به مناسبت نهم دی‌ماه با واکنش همراه بود و در نهایت روز چهارشنبه هم آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس دستگاه قضا «مصوبه شورایعالی امنیت ملی درخصوص حصر» و «اظهارنظرهای صریح برخی عوامل فتنه درباره اینکه گفته‌اند اصلا نتیجه محاکمه برایشان مهم نیست و آنان تریبونی می‌خواهند که حرف‌های خود را بزنند» را دو ملاحظه و دلیل دستگاه قضا برای برگزارنکردن دادگاه اعلام کرد. ایشان همچنین تصریح کرد که اگر مصوبه شورایعالی امنیت‌ملی درباره حصر تغییر کند، قوه‌قضاییه آمادگی انجام محاکمه را دارد.
مبحث تازه در حصر
اما شاید متفاوت‌ترین اظهارنظر در این‌باره متعلق به صفارهرندی بود. او که برای سخنرانی درباره نهم‌دی ماه به سالن «شهیدان نژادفلاح» کرج رفته بود، در حاشیه این سخنرانی با یک سایت ناشناخته به نام «تیتر١» مصاحبه کرد و در این گفت‌وگو درباره حصر مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی گفت: «نمی‌دانم این چگونه حصری است که آنها می‌توانند ارتباط داشته باشند و تازه از آن شکوه هم می‌کنند و اگر فرصت بیشتری پیدا کنند دست به کارهای بیشتری می‌زنند، به‌تازگی هم به آنها گفته شده می‌توانند برای گرفتن نان از خانه خارج شوند و هوا بخورند.» او البته درباره دلیل اتخاذ تصمیم حصر هم، حوادث سوریه را یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم دانست و در این‌باره گفت: «رأفت نظام اسلامی بیش از یکسال به آنان فرصت داد تا شاید متنبه شده و اظهار پشیمانی کنند. ولی آنان نه تنها دست از مواضع خود برنداشته و اعلام برائت نکردند بلکه در قضیه سوریه ورود پیدا کرده و آشوبگری‌های خود را به گونه‌ای دیگر هدایت می‌کردند و از این جهت به حصر افتادند تا دسترسی دشمن به آنان قطع شده و نتوانند برخلاف مصالح نظام و مردم کاری کنند.»
علت حصر
در ادامه موضع‌گیری‌ها درباره مساله حصر، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، دادستان کل کشور نیز که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در این دانشگاه حاضر شده بود، درباره مساله حصر گفت: «اقدام شورایعالی امنیت و تصمیم بر حصر، یک اقدام کاملا قانونی، پیشگیرانه و تامینی بود. البته این موضوع به این عنوان نیست که این مساله، مقدمه رسیدگی نباشد. در رابطه با سران فتنه ادعانامه‌ای وجود دارد مبنی‌بر اینکه دشمن را امیدوار کردند، به نظام ضربه زدند، در مردم تردید ایجاد کردند و بسیاری موارد دیگر. البته اگر توبه کردند و رهبری خواستند این افراد را ببخشند مساله جور دیگری است اما خیانت‌هایی که اینان انجام دادند ظلمی نابخشودنی است.» وی همچنین با بیان اینکه عنایت و تفضل نظام و رهبری است که سران فتنه اینگونه در حصر باشند، گفت: «اگر عنایت نظام نبود این حصر اقل آن چیزی بود که علیه آنان انجام شد. رسیدگی به جرایم اینان برای عده‌ای که به دنبال رفع حصر هستند پشیمان‌کننده خواهد بود. مصوبه شورایعالی امنیت ملی درخصوص حصر سران فتنه نیز طبق سازوکاری است و اگر هر زمان مصلحت نظام بود و این شورا تجدیدنظر کرد دستگاه قضا در این خصوص وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.» حجت‌الاسلام رییسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه دلیل مشخص حصر چه بود و چرا اقدام به حصر بیش از یک سال بعد از انتخابات ٨٨ انجام شد، گفت: «این مقدار زمان به این خاطر بود تا به آنها مجال داده شود از کارشان دست بردارند که برنداشتند. در این خصوص محکومیت در افکار‌عمومی نسبت به حرکت آنان قبل از محکومیت سران فتنه در دادگاه بسیار مهم بود که ما شاهد بودیم محکومیت سختی نسبت به حرکت آنان در افکارعمومی انجام شد.»

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.