قوانین مناطق آزاد اصلاح می شود؟ / موج چانه زنی در کشور

عصر جنوب: سید ناصر حسینی نژاد در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که ظهر امروز در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار گفت: استان خوزستان دارای سه مزیت نسبت به دیگر استان ها است که می توان به بزرگترین تولید کننده نفت، داشتن مرز زمینی و دسترسی به آب های جهان از طریق خلیج فارس اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همین ظرفیت‌ها کفایت می‌کند که طرح‌های صنعتی استان به شدت و با نگاه آینده‌نگرانه توسعه پیدا کنند افزود: امروز خوزستان بیشترین مصرف گاز را در بخش صنعت دارد و همچنین بزرگترین مصرف کننده انرژی در بخش صنعت هستیم.
مدیر عامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی ما نیاز داریم زیرساخت ها برای صنایع استان را تا ۵ سال دیگر ببنیم تصریح کرد: امروز ۴۱ میلیون متر مکعب گاز در استان مصرف می شود و در ۵ سال آینده به چهار میلیارد متر مکعب گاز نیاز داریم.
وی افزود: بنابراین باید خطوط اصلی اجرایی شود و نگاه ما به ۱۰ پروژه اساسی در قالب ۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال است که اگر اجرایی نشود در ۵ سال آینده با مشکل تامین سوخت در استان مواجه خواهیم شد.

تحقق اهداف در برنامه پنجم توسعه کمتر از ۵۰ درصد است
در ادامه این جلسه اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس، اظهار داشت: دو نکته در رابطه با برنامه ششم توسعه مطرح می شود ابتدا اینکه با توجه به رویکردی که دولت در برنامه ششم دارد موضوع ظرفیت شناسی در استان دارای اهمیت بسیار است.
وی افزود: دیگر اینکه برنامه ریزی استانی و آمایش سرزمین با دو رویکرد است یکی بخشی، یعنی نگاه ظرفیت شناسی و براساس مزیت ها و دیگری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
جلیلی تصریح کرد: دوره برنامه پنج ساله در کشور وجود داشته است که به جز برنامه سوم، درصد تحقق به اهداف این برنامه‌ها در سطح پایینی بوده و تحقق اهداف در برنامه پنجم نیز تاکنون کمتر از ۵۰ درصد است.
وی گفت: دلیل این عدم موفقیت نگاه انتزاعی و آرمان گرایانه است، ما ظرفیت هایی که حوزه برنامه ریزی در قالب زمان و هزینه به کار می گیریم به دلیل خطاهای پیش بینی نشده تلف می شود.

طرح اصلاح قوانین منطقه آزاد در مجلس در حال پیگیری است
در ادامه این نشست دهدشتی‌زاده، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرحی تحت عنوان طرح اصلاح قوانین منطقه آزاد در مجلس در حال پیگیری است که انتظار داریم مسوولان متولی و ادارات کل که در این زمینه دغدغه دارند، پیشنهادات خود را مطرح کنند.
وی ادامه‌داد: کلیات طرح اصلاح مناطق آزاد این است که باید این مناطق برنامه محور شوند و این مناطق باید برنامه و چشم‌انداز داشته باشند تا براساس آن فعالیت کنند.

چانه زنی در کشور موج می زند
همچنین ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: ‌اگر چشم‌انداز استان رفتن به سمت و سوی تبدیل شدن به قطب‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و بین‌المللی است‏، چاره‌ای نداریم جز این‌که این رویکرد را به شکل عملیاتی هم در برنامه ۵ ساله و هم در بودجه سالانه ببینیم و لمس کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور چانه‌زنی موج می‌زند تصریح کرد: با توجه به این‌که برنامه ششم در حال تدوین است و هنور به مجلس نرفته و بودجه سالانه نیز در آستانه آمدن به مجلس است، باید مدیران و مسئولان متولی نکات مرتبط با توسعه استان و دغدغه‌های استانی را از طریق چانه‌زنی‌ها و آگاهی‌بخشی‌ها به مدیران تصمیم‌گیرنده و برنامه‌ریز کشور منتقل کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.