استاندار: منطقه آزاد اروند هدیه‌ای میلیارد دلاری‌ست

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: منطقه آزاد اروند هدیه‌ای میلیارد دلاری‌ست که به یک سازمان داده شده و باید از آن در جهت عمران و توسعه استفاده بهینه صورت گیرد.

 

عبدالحسن مقتدایی عصر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که در محل تالار غدیر فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، بر لزوم وجود یک قانون جامع، صحیح و کامل برای منطقه آزاد اروند تاکید کرد و اظهار داشت: وجود این قانون سبب می‌شود تا نه تنها استان خوزستان که سایر استان‌ها نیز متاثر از منطقه آزاد شدن شهرهای آبادان و خرمشهر شوند.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد، منطقه آزاد شدن آبادان و خرمشهر کاری شبیه بازسازی این شهرها خواهد بود که تکلیفش به طور کامل مشخص نبود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود میزان یک میلیارد دلار صادرات کالا از مرز شلمچه انجام شده، باید دید که چه تاثیری در وضعیت مردم خرمشهر گذاشته است؟ شاید  از نظر ملی این حجم از صادرات عالی باشد ولی باید دید تا چه اندازه این صادرات در زندگی مردم منطقه رسوخ کرده است.

*برنامه مدونی برای امکانات نداریم

مقتدایی عنوان کرد: امکانات و ابزارهایی را می‌گیریم ولی برنامه مدونی برای آن نداریم و منتظر آینده می‌مانیم که قرار است چه بشود! در دوران بازسازی نیز به رغم اینکه جشن پایان بازسازی گرفته شد اما ما مجبور شدیم تا به مدت پنج سال و سالانه ۳۰ میلیارد تومان در جهت بهبود وضعیت شهرهای استان خوزستان هزینه کنیم.

وی یادآور شد: یک سری کارها انجام می‌شود اما مقدمه و موخره آن در نظر گرفته نمی‌شود، به طور مثال طرحی تحت عنوان طرح نیشکر کلید می‌خورد اما در خصوص مشکل آب و پساب آن چاره اندیشی نمی‌شود و وقتی می‌بینیم که مشکل‌دار است آن را رها کرده و به سراغ  طرحی دیگر می‌رویم.

مقتدایی ادامه داد: در خوزستان صنایع پتروشیمی بسیار خوب، توانمندی، پردرآمد و اشتغالزا وجود دارد که به رغم بهره برداری ملی از آنها اما سودش برای مردم و جاده‌هایی که ظرفیتش استانی و بهره برداری آن ملی است، مشخص نیست.

استاندار خوزستان با اشاره به سهم ۴۰ و ۱۷ درصدی بنادر خوزستان در بخش درآمدزایی و سهم صادرات و واردات کشور گفت: عدم صداقت و امانت داری در برنامه ریزی‌ها طی سال‌های پس از انقلاب سبب شده تا با مسائل به طور جزیره‌ای برخورد شود و وصل کردن این جزیره‌ها و تعداد پل‌هایی که باید زده شود تا آنها به یکدیگر وصل شوند نیاز به اعتبارات سنگین‌تری دارد و این مسئله در خوزستان بیشتر نمود دارد.

*جای ریسک و معامله با هیچکس را نداریم

وی افزود: جای ریسک و معامله با هیچکس را نداریم، باید با دقت تمام و بدون تعارف برای احقاق حقوق مردم بکوشیم، مردم مطمئن باشند که هیچ حقی از استان و شهرستان‌ها ضایع نمی‌شود.

مقتدایی اظهار کرد: به لحاظ توزیع اعتبارات، متغیرهای زیادی را در نظر گرفته‌ایم که با حداقل تعارض توانسته‌ایم توزیع اعتبارات را در استان انجام دهیم، تمام حقوق مردم استیفا می‌شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برای توسعه و پیشرفت باید به داخل شهرها برگردیم و استعدادهای منطقه‌ای را شناسایی و از آنها در جهت توسعه بهره لازم را ببریم.

وی گفت: منطقه آزاد اروند هدیه‌ای میلیارد دلاری‌ست که به یک سازمان داده شده و باید از آن در جهت عمران و توسعه استفاده بهینه صورت گیرد.

فارس/
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.