ایجاد «کمیته آبزی‌پروری» در منطقه اروند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: پروفسور اقیانوس‌شناسی و مدرس دانشگاه، ایجاد «کمیته آبزی‌پروری» در منطقه اروند با تعامل بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه را خواستار شد.

پروفسور احمد سواری در حاشیه همایش ملی پرورش آبزیان شیلاتی اظهار داشت: سهم ایران با توجه به منابع آبی موجود نسبت به جهان پایین و در حدود دو دهم درصد بوده و این نشان دهنده کم توجهی ما به توسعه تولید کشاورزی و صنعت شیلات است.

وی با اشاره به وجود انواع آبزیان پرورشی در خوزستان، ضرورت توجه به کمیت آب را گوشزد کرد و افزود: پرورش‌دهندگان آبزیان در حال حاضر با مشکل مجوز آب مواجه هستند که برای رفع این مشکل پس از تحقیقات فراوان و با همکاری پژوهشگران مطرح کشور به دو راه حل دست یافته‌ام.

پروفسور اقیانوس‌شناسی و مدرس دانشگاه اضافه کرد: استفاده از آب شور و لب شور با استفاده از گونه‌های سازگار و همچنین ایجاد تنوع بیشتر در گونه‌های تولیدی برای صادر کردن به کشورهای متقاضی از جمله مهم‌ترین راهکارها است.

سواری به برشماری برخی مشکلات موجود برای توسعه صنعت شیلات پرداخت و عنوان کرد: عدم استفاده از سواحل بین شهر، عدم آگاهی از تکنولوژی روز و ضعف آموزش، سنتی بودن بازار آبزیان، نبود اطلاعات کافی، استفاده از گونه‌های غیربومی و نبود ارتباط میان ارگان‌های مختلف از جمله مهم‌ترین دلایل عدم توسعه در صنعت شیلات است.

وی در ادامه، راهکارهای رفع این مشکلات را نیز برشمرد و گفت: تقویت آموزش و ترویج کاربردی آبزی‌پروری، آموزش علوم روز این صنعت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آب شور و لب شور، وضع استانداردهای کیفی و ساماندهی بازار می‌تواند کمک موثر در راستای ارتقا صنعت شیلات در منطقه و کشور باشد.

این مدرس دانشگاه، ایجاد کمیته آبزی‌پروری را راهکاری موثر در ساماندهی صنعت آبزی‌پروی در منطقه اروند دانست و تصریح کرد: ایجاد کمیته آبزی‌پروری متشکل از سازمان منطقه آزاد اروند، اتاق بازرگانی، بخش دولتی که شامل دانشگاه‌ها و شیلات بوده و در پی آن ایجاد مرکز تحقیقات راهکارهایی موثر در کمک به صنعت و صادرات فرآورده‌های آبزی است.

سواری همچنین از اختصاص زمینی برای احداث آزمایشگاه کنترل کیفیت خبر داد و عنوان کرد: با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند زمین خوبی به منظور احداث آزمایشگاه کنترل کیفیت اختصاص یافته که اگر از آن استفاده مطلوب شود این آمادگی در دانشگاه وجود دارد که آموزشی تخصصی به تمام صنوف ارائه کند.

فارس/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.