مهر خموشی دیجیتال بر لبان سینماهای اروند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با توجه عدم تجهیز سینماهای منطقه اروند به تجهیزات دیجیتالی، فیلم‌های اکران شده همزمان با ویدئو کلوپ‌ها و سینماهای خانگی برای مردم به نمایش درمی‌آید.

 سینماهای این استان پیش‌تر از این‌ها با رنگ و لعاب و جلوه‌ای پرفروغ‌تر میزبان علاقه‌مندانی بود که ساعت‌ها در صفوف بلیط در انتظار تماشای فیلم‌های تازه اکران شده انتظار می‌کشیدند.

سینماهایی که به واسطه برخورداری استان از صنعت نفت و گاز و حضور انگلیسی‌ها و خارجی‌های مستقر در این مناطق، جزو نخستین‌ها به شمار می‌رفته و با وجود تعطیلی‌های چندباره، همچنان آثار و ردپایی از این اماکن باقی‌ است.

در شهرهای آبادان، مسجدسلیمان و آغاجاری که پیشتاز در عرصه احداث سینما بوده و حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه داشته‌اند امروز وضعیت سینما و اکران فیلم غیرقابل قیاس با گذشته است و این روند همچنان روند روبه نزول‌تری را دنبال می‌کند.

مسئولان نیز با وجود پرداختن به دیگر مسائل زیرچشمی و گه‌گاهی پیگیر رفع مشکلات در این زمینه و بهبود بخشیدن به وضعیت سینماها می‌شوند.

اما معضل این روزهای شهروندان اروند اکران فیلم‌های قدیمی در سینماهای منطقه است زیرا با توجه به عدم تجهیز سینماهای منطقه اروند به تجهیزات دیجیتالی، فیلم‌های اکران شده همزمان با ویدئو کلوپ‌ها و سینماهای خانگی برای مردم به نمایش درمی‌آید.

*مجوز فیلم‌ها زیرنظر اداره ارشاد و اما مدیریت با شرکت نفت

در همین ارتباط تماسی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که در خصوص آخرین وضعیت سینما نفت آبادان احوالاتی را جویا شویم که ما را به روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان ارجاع داده و عنوان کردند همه امور سینما جز اعطای مجوز به دست روابط عمومی این شرکت است.

همچنین طی تماسی با سینما نفت و گفت‌وگو با یکی از مسئولان این سینما بر آن شدیم که با وعده‌های مکرری که داده شده قرار است در آینده نزدیک شاهد تجهیز و تزریق دستگاه‌های دیجیتالی به این سینما باشیم.

اکبری عنوان کرد: این صحبت فعلا در حد وعده باقیمانده است و البته مشکلی بزرگ برای اکران فیلم‌ها به حساب نمی‌آید.

وی در خصوص تعطیلی چندروزه این سینما نیز گفت: به دلیل برپایی چندین مراسم و یادواره شهدا طی روزهای اخیر شاهد تعطیلی سینما بودیم که هم‌اکنون مجددا بازگشایی شده و مردم برای حضور و تماشای فیلم‌ها می‌توانند مراجعه داشته باشند.

این مسئول سینما ادامه داد: سینما در حال حاضر از پخش فیلم‌های روز برخوردار است و اکران فیلم‌های آن همزمان با پایتخت و شهرهای بزرگ و کلانشهر صورت می‌گیرد.

*فیلم‌ها همزمان با کلوپ‌ها اکران می‌شود

یکی از شهروندان آبادانی اما با گلایه از وضعیت سینما در این شهر اظهار می‌کند: غیر از سینما نفت یکی دو سینمای باشگاه‌های نفت در آبادان مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند که با توجه به شرایط آب و هوایی موجود گاهی اوقات نیز تعطیل می‌شوند.

سیروان احمدی اضافه کرد: از مسئولان شهری انتظار داریم با توجه به سابقه آبادان در سینما و تئاتر نسبت به فعالیت سینماهای تعطیل هر چه زودتر اقدام کنند و البته فیلم‌های باکیفیت و به‌روزتری را برای عموم به نمایش بگذارند.

این جوان آبادانی گفت: متاسفانه کیفیت فیلم‌ها بسیار پایین است و مطمئنا این امر از دلایل مهم عدم‌ استقبال از سینماها و کم‌فروشی فیلم‌ها خواهد بود.

وی عنوان کرد: در صورت تجهیز سینما نفت به دستگاه‌های دیجیتالی مطمئنا وضعیت اکران فیلم‌های باکیفیت مطلوب‌تر خواهد شد که انتظار می‌رود با توجه به منابع مالی و امکاناتی نظیر سازمان منطقه آزاد اروند، پالایشگاه و پتروشیمی این منطقه از چنین مشکلاتی مبرا شود.

احمدی در پایان افزود: امروز اصلی‌ و تنهاترین فعالیت سینماهای آبادان همین سینما نفت است که تقریبا فیلم‌ها را همزمان با کلوپ‌ها به نمایش می‌گذارد و خواسته و ناخواسته مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

*بی‌توجهی مسئولان به وضعیت سینماهای اروند

اما معاون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با حضور در خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، عامل عدم پیشرفت هنرهای مختلف همچون سینما در منطقه اروند را جنگ تحمیلی و بی‌توجهی مسئولان وقت دانست و اظهار کرد: آبادان از جمله شهرهایی به‌شمار می‌آید که در طول سال‌های گذشته خاستگاه سینما بوده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، سینما و آبادان را دارای ارتباطی تنگاتنگ و قدیمی دانسته و عامل عدم پیشرفت هنرهای مختلف همچون سینما در منطقه اروند را جنگ تحمیلی و بی‌لیاقتی مسئولان وقت عنوان کرد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد تحولی در این منطقه، عنوان می‌کند: منطقه آزاد اروند باید تکانی جدی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و صنعتی بخورد تا خلاقیت‌ها مجددا بجوشد و جوانان غیور علاقه‌مند به سینما، موسیقی، ادبیات و تئاتر با نگاه و دستی باز به هنر بپردازند.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931104000334#sthash.XbHX6qWj.dpuf

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.