گورستانی مربوط به دور پارت ها در رامهرمز کشف شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد:کاوش نجات بخشی در مسیر اجرای طرح آبرسانی دشت رامهرمز –محدوده جوبجی به کشف شواهدی از تدفین انسانی و تابوت های سفالین منجر شد که نشان می دهد این بخش از محوطه گورستانی متعلق به دوران تاریخی ایلامی و پارتی بوده است.

میثم حسین زاده سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این خبر افزود: کاوش نجات بخشی در مسیر اجرای طرح آبرسانی دشت رامهرمز –محدوده جوبجی با هدف نجات بخشی آثار تاریخی موجود در مسیر اجرای کانال در محدوده عرصه پیشنهادی محوطه تاریخی جوبجی و در ادامه کاوش ها و گمانه زنی های سال ۱۳۹۳ آرمان شیشه گر در محدوده اعلام شده به عرض ۱۰ و طول ۱۵۰ متر برنامه ریزی و آغاز شد.
وی افزود:در نتیجه این مرحله از کاوش ها تاکنون بقایا و شواهد استقرارهای از دوره ایلام نو، پارتی و اسلامی به همراه شواهدی از تدفین انسانی مربوط به دوره ایلامی و پارتی به شکل گورهای چاله ای ساده و تابوت های سفالین به همراه گورنهاده هایی از نوع ظروف سفالین لعابدار و ساده بدست آمده است.
این باستان شناس گفت: برپایه نتایج حاصل از کاوش تاکنون می توان گفت این بخش از محوطه گورستانی متعلق به دوران تاریخی بوده که در قرون میانی دوران اسلامی نیز مورد استفاده گروه های کوچ نشین قرار گرفته، و علاوه بر آن شواهدی از کاربری صنعتی(کارگاه پخت سفال) مشاهده می شود.
کاوش نجات بخشی محدوده جوبجی رامهرمز خوزستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
مطالب پیشنهادی